Åpne møter om solenergi og klimaomstilling

Hvordan kan vi få til klimaomstilling i et land som er så avhengig av oljeindustrien? Er solenergi noe Norge bør satse mer på? I to diskusjonsmøter på Sølvberget bibliotek ønsker UiS og Klimastiftelsen å nå ut med ny kunnskap og skape debatt om viktige veivalg i omstillingen.

Førstkommende torsdag – 27. mai – inviterer UiS og Norsk klimastiftelse til åpent kveldsmøte om solenergi som klimaløsning og næringsmulighet. Norge må de neste årene produsere mer fornybar energi enn før. Kan solenergi være en mulighet?

Utrulling av solenergi – i raskt tempo – er helt avgjørende om verden skal nå klimamålene. Hvordan ligger vi an på  bygningsintegrerte løsninger? Bør solenergi på tak kombineres med  batteriløsninger og er batteriløsningene per dags dato bærekraftige? Kan og bør det offentlige stille krav om å ta i bruk solenergi i nye og eksisterende bygg? Dette er noen spørsmål som vil bli drøftet på det første diskusjonsmøtet som UiS og Norsk klimastiftelse samarbeider om.

Møteleder er Kirsten Øystese, prosjektleder i Norsk klimastiftelse.

Halvorsen om klimaomstilling

Tirsdag 15. juni er det et diskusjonsmøte om klimaomstilling i oljelandet. Klimaomstillingsutvalget anbefaler færre letelisenser, omstillingsavgift for oljenæringen og et mindre gunstig oljeskatteregime. Hør utvalgsleder Kristin Halvorsen og representanter fra Universitetet i Stavanger og delta i diskusjonen på dette åpne møtet.

Begge arrangementene er en del av prosjektet 2°C (Tograder), som er et klimaformidlingsprosjekt under Norsk klimastiftelse hvor formålet er å nå bredt ut med oppdatert og troverdig kunnskap om klimaendringer og klimaløsninger. Universitetet i Stavanger er en av hovedsamarbeidspartnerne i klimaformidlingsprosjektet 2°C (Tograder).

Begge arrangementene gjøres samarbeid med Sølvberget bibliotek.
Meld deg på Solenergirevolusjonen og oljelandet.
Meld deg på Klimaomstilling i oljelandet.
Påmelding er nødvendig for at vi skal kunne ivareta smittevernet. Begge arrangementene blir også strømmet.

Hjertelig velkommen!

Foredragsholdere Klimamøte