Disputas: Mari Flønes

Torsdag 5. juni 2025 kl. 10:00-14:00,
Fakultet for utøvende kunstfag,
Eikenes-salen.

Velkommen til disputas i Eikenes-salen

Publisert Sist oppdatert
Disputas Mari Flønes

Foto: Elisabeth Røvær/Screen Story

Førsteamanuensis i dans Mari Flønes disputerer med avhandlingen "Edu-choreography – choreographing-researching-teaching performative re-turnings of dance (education) in primary school" torsdag 5. juni i Eikenes-salen på Fakultet for utøvende kunstfag, Universitetet i Stavanger.

Avhandlingen tar utgangspunkt i et danseprosjekt i en offentlig grunnskole i Norge, hvor en koreograf-forsker-lærer gjennomførte kreative danseverksteder med tredjeklassinger i samarbeid med fire grunnskolelærere. Formålet med forskningsprosjektet var å utforske dans som kunstutøvelse, forskning og undervisning i en klasseromskontekst, med spesielt fokus på hvordan samarbeidet mellom koreograf-forsker-læreren og grunnskolelærerne vokste frem og ga retning til danseprosjektet.

Et hovedbidrag fra avhandlingen er konseptet edu-koreografi som performativ tilnærming til danseutdanning- og forskning; en dansende og kroppslig koreografisk-pedagogisk praksis der klasserommet, elevene, grunnskolelærerne, koreograf-forsker-læreren og fugler (som var tematikk i danseverkstedene) veves sammen og skaper hverandre gjennom å danse sammen, fremføre og skape danser. Kroppslig lytting og den kroppslig affektive inntuningen som skjer når man danser sammen foreslås som viktige edu-koreografiske verktøy som aktiveres i klasseromssituasjonen, og som gir retning til og akkompagnerer undervisningsvalg og utvikling av danseverkstedene.

Forskningsbidragene i avhandlingen søker å argumentere for kunstner-lærer-samarbeid som en måte å styrke kunstundervisning i grunnskolen, samt bidra til å styrke kunstutdanningspraksiser i grunnskolelærertutdanningen og i høyere utdanning for utøvende dans i Norge i dag. Forskningen er relevant for forskere, pedagoger og kunstnere som ønsker å utvide sin kunstpedagogiske praksis, og med begrepet edu-koreografi bidrar avhandlingen til å beskrive og teoretisere dansepraksiser i pedagogiske sammenhenger og gjøre de kroppslige og tause praksisene i dans tilgjengelige for et bredere publikum.