Biblioteket leder EU-samarbeid om nettbasert oppstartskurs for nye studenter

Kurset skal bygge på erfaringene til de som best vet hvor skoen trykker. Derfor bes nå alle UiS-studenter svare på hva de mener er det viktigste for å få en god start på studietiden.

Elever skriver på bærbare pc-er

Tanken er at et slikt kurs skal bidra til at studentene kommer raskere og bedre i gang med studiene, sånn at de får utnyttet tiden bedre.

Morsomt og heldigitalt

– Målet vårt er å lage et morsomt, heldigitalt kurs som kan bidra til at nye studenter får en litt greiere overgang til den nye tilværelsen, og ikke minst at de forstår bedre hva det innebærer å være student, forteller prosjektleder Ingeborg Marie Jensen ved Universitetsbiblioteket ved UiS.

Samarbeid med Litauen og Island

Kurset lages i samarbeid med Kaunas teknologiske Universitet i Litauen og Island Universitet og undersøkelsen sendes til alle studenter ved de tre institusjonene. Den sendes via e-post og tar under fem minutter å svare på.

Undersøkelsen og utarbeidelsen av kurset er en del av et treårig europeisk partnerskapssamarbeid; et Erasmus+-prosjekt, der UiS samarbeider med andre universitet om utviklingsarbeid.

Fokusgrupper

I vår har Universitetsbiblioteket ved UiS gjennomført fokusgruppeintervjuer med studenter.

– Sammen med svarene i studentundersøkelsene fra de tre institusjonene, vil vi danne oss et godt bilde av hva studentene mener er viktig ved studiestart. Det er et godt utgangspunkt når vi til høsten skal begynne å produsere innholdet i kurset, sier Ingeborg Marie Jensen.

Tekst: Elin Nyberg