Bli med i konkurransen om Solveig Bergsliens pris for kritisk tenkning i skolen

Er du lærer og ønsker å styrke dine elevers evne til kritisk refleksjon? Nå kan du og klassen din delta i en nasjonal konkurranse som handler om kritisk tenkning!

Publisert Sist oppdatert

svart-hvitt bilde av smilende kvinne som ser i kamera
Solveig Bergslien var en ung kvinne som valgte å ta et tydelig standpunkt mot nazismen under andre verdenskrig.

En pris med røtter i motstand og demokratibygging

Navnet på prisen er ikke tilfeldig valgt. Solveig Bergslien var en ung kvinne som valgte å ta et tydelig standpunkt mot nazismen under andre verdenskrig. Hun engasjerte seg i motstandsbevegelsen, tok på seg farlige oppdrag, og ble til slutt arrestert av Gestapo i november 1943. Fire dager senere ble hun funnet død på cellen sin.
Flere tusen mennesker møtte opp i begravelsen hennes for å vise respekt og støtte. Prisen for kritisk tenkning i skolen er oppkalt etter motstandskvinnen som ofret livet i kampen mot nazismen. Hennes mot, integritet og vilje til å stå opp for sannhet og frihet er en sterk påminner om hvorfor kritisk tenkning er avgjørende. Da som nå.

Lærere over hele landet inviteres

Initiativtaker Alexandre Dessingue, professor i lesevitenskap med vekt på historiedidaktikk og historie-/minnekultur ved Universitetet i Stavanger, inviterer lærere i hele landet til å sende inn et undervisningsopplegg som fremmer kritisk tenkning. Samtidig kjenner han skolehverdagen og vet at den er hektisk:

– Dette trenger ikke være omfattende. Et opplegg på én eller to skoletimer kan være nok, sier Dessingue. Han håper lærere ser deltagelse i konkurransen som en mulighet til å teste ut noe nytt sammen med elevene.
Han forteller at opplegget kan være i hvilket som helst fag og på hvilket som helst trinn – og målet er å vise hvordan elevene har arbeidet med kritisk tenkning, og hva de har produsert eller oppnådd.

Solveig Bergsliens pris for kritisk tenkning i skolen handler ikke bare om god pedagogikk – den handler om å styrke demokratiet.

– Prisen skal inspirere lærere og elever til å jobbe aktivt med kritisk tenkning i undervisningen, i en tid preget av økende polarisering og desinformasjon, avslutter Dessingue.

Professor i lesevitenskap med vekt på historiedidaktikk og historie-/minnekultur
51831380
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for kultur- og språkvitenskap