Common Ground: Åpen dag med musikk og dans i Bjergstedparken

Lørdag 25. november 2023 kl. 12:00-16:00,
Bjergstedparken.

Fakultet for utøvende kunstfag inviterer hele familien til åpen dag, der du som publikum kan gå inn og ut av de ulike arrangementene.

Publisert Sist oppdatert
Konsertinformasjon

Pris: Gratis

Sted: Bjergstedparken

Varighet: totalt fire timer

Program

Musikk- og dansestudenter har samarbeidet om å utforske temaer og repertoar fra mellomkrigstiden. Arrangementet er tilpasset både voksne og barn, og vi ønsker familier hjertelig velkomne.

Den åpne dagen begynner kl. 12.00 med utdrag fra Kurt Weills «Kleine Dreigroschenmusik», noen av de mest populære sangene fra Tolvskillingsoperaen, arrangert for ett instrumentalensemble.

Kl. 12.25 får man oppleve Hindemiths sonate for cello solo sammen dansestudenter som laget egne koreografier til sonatens satser med inspirasjon fra danseestetikk og teknikker fra mellomkrigstiden.

Med inspirasjon fra dadaisme, surrealisme og Bauhaus-bevegelsen har jazz- og dansestudenter jobbet med å utvikle improvisasjonspartiturer som de utforsker sammen. Tre ulike ensembler vil presentere sine arbeider i bygg 2 kl. 13.00.

Kl. 13.50 starter en kreativ lab, bestående av en serie korte framførelser, kall det gjerne situasjoner, med uvanlige kombinasjoner av instrumenter og andre kunstneriske uttrykk, der publikum går mellom forskjellige stasjoner i hovedfløyen i Bjergsted-bygget i løpet av en times tid. Framførelsene er inspirert av mellomkrigstidens uhøytidelige og grenseløse eksperimentering, med humor og seriøsitet side om side.

Kl. 15.00 orienterer Olaf Eggestad om kunsten i mellomkrigstiden og dagens program.

Dagen avsluttes kl. 15.20 i Eikenes-salen med en framføring av Kurt Schwitters «Ursonate», et lyddikt notert som et partitur uten noter.

Common Ground

Forestillingen er en del av Fakultet for utøvende kunstfag sitt store tverrfaglige prosjekt «Common Ground». Prosjektet som involverer alle utøvende studenter og flere ansatte tar for seg forskjellige kunstneriske bevegelser fra mellomkrigstiden. Målet med prosjektet er å finne en felles inngang til kunsten på tvers av fagretninger.

Bjergsted-konferansen 2024

Tor. 31.10.2024