Falskt drap og ekte følelser

Drapet studentene skulle dekke, var fiktivt, men øvelsen føltes reell. Det forteller studenter som deltok på journalistikkstudiets årlige kriseøvelse.

Journalistikkstudenter intervjuer innsatsleder foran politisperringer under en kriseøvelse.
Journalistikkstudenter intervjuer innsatsleder.

– Man glemmer litt at det er lek, det føltes ekte, sier Henriette Johannessen Larsen.

Åstedsintervjuer og pressekonferanse

Sammen med Caroline Fosse Bagge og 26 andre medstudenter på bacheloren i journalistikk var Larsen sendt ut «i felten» for å dekke en fiktiv hendelse som skulle framstå som et drap i Stavanger.

– Vi lærer hvordan vi må jobbe under press og hvordan vi skal oppføre oss i en slik situasjon, sier Larsen.

Caroline Fosse Berge og Henriette Johannessen Larsen foran politihuset i Stavanger.
Caroline Fosse Bagge (t.v.) og Henriette Johannessen Larsen deltok på journalistikkstudentenes årlige kriseøvelse.

Studentene ble først brifet om hendelsen i et redaksjonsmøte, før de rykket ut til Våland, hvor de møtte sperrebånd, politibil og innsatsleder Gry Iden.

– Det er veldig verdifullt og en fin måte å bli kjent på og forstå hverandres roller. Å trene sammen øker forståelsen, sier Iden.

Innsatsleder Gry Iden i politiuniform foran sperrebånd og politibil.
Innsatsleder Gry Iden.
Journalistikkstudent intervjuer et fiktivt vitne under en kriseøvelse.
Journalistikkstudentene intervjuet et fiktivt vitne.

Ved det riggede åstedet fikk studentene intervjue innsatsleder og «Kari», som spilte nabo og vitne, samt ta video og foto til dekningen.

– Vi lærer mye om ulike ting og fallgruver det er viktig å tenke på. På denne måten slipper vi å stå i en ekte arbeidssituasjon og gjøre feil, vi får lov til å gjøre feil nå og lære av det, forteller Bagge.

Etter at nødvendig informasjon var innhentet ved åstedet og sendt til medstudenter på desken som jobbet med å publisere saker, deltok studentene på pressekonferanse på Stavanger politistasjon. Der ble de orientert om status og fikk utføre intervjuer.

Både Bagge og Larsen roser politiet for å legge til rette for øvelsen.

– De er sporty som stiller opp, sier Bagge.

Journalistikkstudenter deltar på en fiktiv pressekonferanse med politiet.
Pressekonferanse på Stavanger politistasjon.
Politimann intervjues av studenter på en fiktiv pressekonferanse.
Studentene fikk stille spørsmål i plenum og gjøre nærintervjuer.

– Viktig forberedelse til virkelige situasjoner

Kriseøvelsen arrangeres årlig på bachelorstudiet i journalistikk. Etter et par års opphold på grunn av pandemien, er studieprogramleder Siri Wichne Pedersen fornøyd med å være i gang igjen.

– Dette er en viktig øvelse som forbereder studentene på krevende situasjoner de kan møte på i arbeidslivet, forteller hun.

Pedersen tror det gagner flere enn bare studentene at kommende journalister forberedes på slike situasjoner, i en setting som føles reell.

– Det gjør dem mer bevisste på sin rolle i møte med berørte, politi og vitner. Når de har denne øvelsen i minnet, har de større forutsetninger for å vite hva de burde gjøre og ikke gjøre, sier hun.

Politibil og sperrebånd foran journalistikkstudenter som intervjuer innsatsleder.
Politibil, sperrebånd og innsatsleder møtte journalistikkstudentene på Våland.
Mann tar bilde med mobilen av en politibil.
Bilder ble sikret av det fiktive åstedet.

Tekst og foto: Live Kolstad Kvalsvik