Gitte har skapt et unikt universitetsbibliotek

Gitte Kolstrup har forvandlet Universitetsbiblioteket i Stavanger (UBiS) til et unikt bibliotek bestående av fargepaletter, blomstertapet, eksotiske fugler, kreative studierom, tegneseriekrok, sofagrupper og store planter.

Bilde av dame som holder et skilt
Gitte Kolstrup har skapt et unikt universitetsbibliotek.

Det gir glede og inspirasjon til både studenter og ansatte.

Hele ti år har gått siden Gitte Kolstrup flyttet til Stavanger fra Danmark. Hun er en energisk og rastløs dame som elsker handling og hater lange byråkratiske prosesser. Likevel har hun innsett at planlegging og tid noen ganger er viktige verktøy for å lykkes.

Nå er hun klar for å ta fatt på pensjonisttilværelsen, og hun ser tilbake på mange store milepæler.

- Jeg er stolt av å ha så mange kvalifiserte medarbeidere med et stort ambisjonsnivå, som leverer fantastiske tjenester til universitetet. Vi bidrar til å forbedre det faglige nivået til både studenter og forskere, vi sørger for at flere fullfører studiet de begynner på og vi øker trivselen blant studentene, sier Gitte.

Døgnåpent bibliotek

Universitetsbiblioteket i Stavanger
Biblioteket tilbyr mange behagelige og flotte leseplasser.

I løpet av hennes tid som bibliotekdirektør har UBiS økt fra rundt 35 til 45 årsverk, fordi de har fått mange nye tjenester. Nå har universitetsbiblioteket rundt 500.000 besøkende i året, og de siste syv årene har også hovedbiblioteket på campus Ullandhaug vært døgnåpent. Dette er noe hun er stolt av å ha lykkes med.

- Mange var skeptisk til et døgnåpent bibliotek, men det har fungert uten problemer og det er et kjempegodt tilbud til studentene våre, sier Gitte.

Dataverkstedet er et kreativt studierom
Dataverkstedet er et unikt og kreativt studierom.

Det har også blitt etablert en egen scene hvor det arrangeres rundt 50 sosiale og faglig arrangement hvert år.

Biblioteket har vunnet læringsmiljøprisen på UiS to ganger. Den første gangen vant de for Studieverkstedet hvor studenter undervises og veiledes i akademisk skriving, studieteknikk og studiemestring. Den andre gangen fikk de prisen for Dataverkstedet, som både er et unikt, kreativt og faglig studierom, og et rom der studenter lærer relevante programvarer som de trenger i studietiden.

- Jeg synes det er så mange kjedelig plasser rundt oss. Mange rom ligner på hverandre og fremstår gjerne som fargeløse grå venterom. Det skaper ikke trivsel, sier hun.

Vårt læringsmiljø må være inspirerende, variert og gjerne unikt, og det er det som har inspirert meg til å skape et kreativt universitetsbibliotek.

Gitte Kolstrup

Fikk toppkarakter i studiebarometeret

- Hva kommer du til å huske best fra disse årene?

- Jeg kommer til å huske mye, men kanskje spesielt følelsen av suksess når vi har lykkes med nye tjenester, vi ser at besøkstallene øker og brukerne blir mer fornøyde med tjenestene vi leverer, sier Gitte.

Biblioteket har blant annet fått toppkarakter i Studiebarometeret i en årrekke, og Gitte synes det er trist at de ikke lenger måles der.

Flere ansatte ved UBIS
Her er Gitte sammen med to kollegaer i UBIS.

- For mange kan overgangen fra videregående til universitetet føles stor, og UBiS bidrar til å gjøre det litt enklere. Biblioteket er et lavterskeltilbud som gir studenter veiledning, råd, hjelp og støtte. I tillegg er vi en viktig ressurs for ansatte og forskere. Det er vi stolte av, sier hun.

- Hva tenker du blir viktig for biblioteket fremover?

- UBiS må fortsette å være en attraktiv arbeidsplass, og de må levere gode og relevante tilbud til studenter og forskere. Jeg håper biblioteket vil fortsette å utvikle seg både faglig og fysisk. Det verste som kan skje er stagnasjon, sier hun.

Det hadde også vært fint med en liten bibliotekhage og utendørs leseplasser på campus samt flere gode og unike studiemiljø i bibliotekets underetasje.

Gitte Kolstrup er opptatt av at forskning skal være åpent og tilgjengelig for alle, og biblioteket har gjort en stor jobb med åpen forskning. De tilbyr tjenester innen publiseringshjelp og gode publiseringsplattformer til tidsskrifter og bøker. De har også fått Universitetet i Stavanger til å underskrive Dora-erklæringen og NOR-CAM-avtalen, og arbeider med Rights Retention Strategy. Dette er store skritt i riktig retning.

To damer holder en blomsterbukett
Biblioteket har vunnet læringsmiljøprisen på UiS to ganger.

Klar for pensjonisttilværelsen

Gitte går nå av med pensjon. Hun er 67 år og ønsker å bruke tiden sin til musikk, hage, barnebarn og kultur. Det er enda så mye hun vil oppleve i livet, og hun føler at det er på tide å sette i gang med prosjekter som ikke handler om jobb.

- Jobben som direktør er krevende, og jeg må være pålogget hele tiden. Jeg gleder meg til friheten og til å ha god tid, sier hun.

Gitte Kolstrup har siste arbeidsdag 28. juni 2023.

Tekst: Marie Kulander Knudsen.