Heder, ære og 75 000 kroner

Årets mottaker av Steensland-stipendet er Maren Resell Sørheim ved avdeling for jazz ved Fakultet for utøvende kunstfag.

Maren Resell Sørheim mottar stipendet
Maren Resell Sørheim mottok stipendet av dekan Harald Eikaas. (Foto: Tord Paulsen)

Maren Resell Sørheim går fjerde året på bachelor i utøvende jazzvokal og tildeles prisen for å ha utmerket seg på flere områder – som musiker og som kvinne i et mannsdominert jazzmiljø. Maren var med på å etablere Det Annet Kjønn – Kollektiv, et kollektiv som fremmer kvinnelige musikere og komponister i og utenfor studiemiljøet ved fakultet og hun holdt i høst et foredrag for Cempe (Senter for fremragende utdanning i musikkutøving tilknyttet Norges musikkhøgskole) om kvinner i musikk.

Maren Resell Sørheim
Maren Resell Sørheim tildeles prisen for å ha utmerket seg på flere områder – som musiker og som kvinne i et mannsdominert jazzmiljø. (Foto: Tord Paulsen)

Begrunnelsen viser til et særegent engasjement for kjønnsbalanse i ulike kunstutdanninger og en nysgjerrighet på ulike sjangre, på ny musikk og kunstnerisk tverrfaglighet, så vel som på tradisjon.

Utmerkelsen og prispremien på 75 000 kroner deles årlig ut ved fakultetets julekonsert. Maren Resell Sørheim mottok diplom og applaus fra publikum og medstudenter i en fullsatt St Petri kirke.

Vi gratulerer, Maren!