Her er studenter på date med potensielle praksissteder

Det var duket for matchmaking da masterstudenter møtte sine mulige praksisplasser til speeddating.

Studenter på speeddate med mulig praksisplass.
Studenter på masterprogrammet Energy, Environment og Society på speeddate med Hans Edward Hammonds fra Velferden Scene.

– Det er bra å få møte folkene som jobber der og få stilt spørsmål, ikke bare lese om dem på en nettside før vi skal søke, sier Matilde Høymyr, andreårsstudent på masterprogrammet Energy, Environment and Society (MEES).

Gleder seg til å lære av folk i feltet

Sammen med medstudentene Birgitte Ås og Andrea Edland deltok Høymyr på speeddating for studentene på MEES og endringsledelse, for å finne praksisplassene de ønsker å søke seg til.

– Jeg håper å få brukt den kunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom studiet så langt og kanskje bygge nettverk innenfor bransjen og industrien. For meg er det helt nytt, jeg har aldri jobbet innenfor dette feltet eller på prosjekter, så det er en god start, sier Høymyr.

Ås supplerer:

– Jeg gleder meg til å få møte andre engasjerte folk innenfor feltet, som jeg kan lære mye av, og forhåpentligvis vil de lære mer av oss også, sier hun.

Edland gleder seg til å lære mer om faget sitt utenfor klasserommet.

– Når jeg har hatt praksis tidligere, er det alltid det å lære fra de som jobber i industrien, som har vært det mest interessante og inspirerende, sier hun.

Studenter i foajeen i Elise Ottesen Jensens hus.
Matilde Høymyr (f.v.), Andrea Edland og Birgitte Ås var fornøyde med å treffe praksisvirksomheter gjennom speeddating.

– Fin måte å bli kjent på

Én av virksomhetene studentene var på speed date med, var Velferden Scene, et kunstnerstyrt og tverrfaglig møtested, lokalisert i det gamle velferdsanlegget til gruveselskapet Titania A/S i Sokndal Kommune.

– Dette er en fin måte å få bli kjent med de ulike personlighetene på. Hvis noen er interesserte i å jobbe med oss, vet de nå hvilke typer mennesker de treffer. Jeg får også øvd på «elevator pitchen» min, sier billedkunstner Hans Edward Hammonds, som driver Velferden Scene sammen med Maiken Stene.

Studentene som får praksisplass hos Velferden Scene, vil delta i den daglige driften og utviklingen av en mulighetsstudie som skal kartlegge hvordan det mindre kunstnersenteret kan bli en veletablert institusjon i Sokndal.
Essensen i Velferds Scenes arbeid er å se på menneskets forhold til naturen; hvordan vi forandrer landskapet og hvordan landskapet forandrer oss.

– Vi slår ikke bare på klimatrommen, men jobber nyansert og ikke moraliserende. Det er det praktikantene kommer til å være med på, forteller Hammonds.

Speeddating mellom studenter og praksisvirksomheter.
Full rulle under speeddating mellom studenter og praksisvirksomheter.

Forteller om suksesshisorier

Det er tre år siden det ble innført praksis for studentene på de samfunnsvitenskapelige masterprogrammene. Thomas Michael Sattich, som er emneansvarlig for praksisemnet sammen med Elin Merethe Oftedal, forteller om flere suksesshistorier fra tidligere praksisperioder.

– Flere studenter har fått videre jobb etter å ha vært i praksis. Ved å ha praksis i studiene håper vi å fortsette med disse suksesshistoriene, sier Sattich.

Elin Merethe Oftedahl og Thomas Michael Sattich i foajeen i Elise Ottesen Jensens hus.
Elin Merethe Oftedahl og Thomas Michael Sattich, emneansvarlige for praksisemnet på endringsledelse og MEES.

– Styrke for samfunnsvitenskapelige studenter og arbeidsplasser

Studentene mener det er en styrke at studiene tilbyr praksis, både for dem, som får mer innsikt i hvilke jobber de kan få etter endt utdanning, og for mulige arbeidsgivere, som får mer kunnskap om hvilke ressurser kandidater med samfunnsvitenskapelige utdanninger, har.

– Jeg har vært styreleder for samfunnsviterne på på UiA, og der jobbet vi mye med å forstå hvordan vi kan bruke vår samfunnsvitenskapelige bakgrunn og hvilke styrker det har i arbeidsmarkedet. Det er noe arbeidsmarkedet ofte ikke så verdien av tidligere, men i en arbeidslivsundersøkelse som samfunnsviterne lagde, fant vi ut at bedriftene begynner å forstå verdien av samfunnsvitenskapelig bakgrunn, også i høyere i stillinger, forteller Ås.

Hun ønsker å få enda mer innsikt i hvordan hun kan fremme sin samfunnsvitenskapelige kompetanse for mulige arbeidsgivere.

– Det tror jeg at jeg kommer til å lære mer konkret gjennom en praksisplass, sier hun.

De tre studentene er samstemte i hva de ønsker å oppnå med kunnskapen de tilegner seg gjennom studiet og praksisoppholdet.

– Å skape endringer er noe jeg tror alle vi som går på dette studiet, vil bidra med, sier Edland.

Foreløpige praksisvirksomheter i 2022:

• Gjesdal kommune
  • Strand kommune – HMS og kvalitetssikring