Professor og entreprenør Randi Wågø Aas ved Det helsevitenskapelige fakultet er tildelt Erganeprisen 2022.

Utdelingen fant sted under Norsk Ergoterapeutforbunds fagkongress og 70-årsjubileum nylig, der 600 ergoterapeuter deltok.
– Dette er en pris som henger høyt i mitt fag, sier Randi Wågø Aas om tildelingen.
Wågø Aas er den 8. mottakeren av prisen som deles ut hvert fjerde år.
Synliggjør ergoterapeuters kjernekompetanse
Erganeprisen deles ut til et medlem av Norsk Ergoterapeutforbund som har gjort vesentlig innsats for å fremme ergoterapi. Dette kan være gjennom profilering og synliggjøring, styrking og fornying av ergoterapeutrollen, fag- og metodeutvikling, innovasjon innen fag og praksis eller tydelig ledelse som synliggjør og styrker fag og identitet.
Randi Wågø Aas mottok prisen av forbundsleder Tove Holst Skyer under festmiddagen, og hun la vekt på at professoren innfrir alle punktene i statuttene for denne prisen.
I begrunnelsen heter det at Randi Wågø Aas har lagt ned en stor innsats gjennom mange år for å synliggjøre ergoterapeuters kjernekompetanse. Hennes arbeid for å inkludere flere i arbeidslivet, og at hun gjennom fagutvikling og kursing ruster flere ergoterapeuter til innsats innen arbeidsdeltakelse ble også trukket fram.
– Det erfares fortsatt et stort behov for en større vektlegging av aktivitet og deltakelse som mål og metode i helse- og velferdstjenestene, mener hun.
Givende forskningsarbeid

Randi Wågø Aas, som er professor ved Universitet i Stavanger og OsloMet, har i mange år forsket på folkehelse, arbeidshelse, retur til arbeid og aktivitet og deltakelse som behandling.
Hun leder nå to eksternfinansierte forskningsprosjekt i et samarbeid mellom UiS og OsloMet, som begge har fokus på effekter av digitale intervensjoner rettet mot de som står i fare for å falle ut av skole- og arbeidsliv.
– Å lede bredt sammensatte tverrvitenskapelige- og tverrfaglige team med dyktige kolleger er en stor inspirasjon i hverdagen, sier hun. Sammen utvikler vi ny kunnskap som bidrar til å endre helse- og velferdstjenestene her hjemme, men også internasjonalt. Det er givende og meningsfullt.
Når forskning blir praksis
I tillegg har hun i over 30 år vært opptatt av implementering av forskning til samfunnet og jobbet for mer kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten.
Like lenge har hun også lært offentlige ansatte hvordan de kan jobbe med kvalitetsforbedring, og hvordan de kan implementere mer forskning i sin praksis.
– Et slikt studietilbud kommer også til UiS neste høst med oppstart av masterspesialisering innen folkehelse, samfunnsdeltakelse og e-helse. Emnet heter Kunnskapstranslasjon – når forskning blir praksis, og er allerede et populært emne ved OsloMet, sier Wågø Aas.
Brobygger mellom forskning og samfunn
De som jobber i praksisfeltet synes ofte det er vanskelig å omsette forskning til praksis, og behovet for å bygge en ny og bedre bro mellom forskning og praksis er stort. Dette var bakgrunnen for at hun startet foretaket Sense of Science ved Stavanger Innovasjonspark. Målet er å utvikle innovative teknologiske løsninger som kan bidra til et mer kunnskapsbasert samfunn.
– Behovet for flere kunnskapsbaserte beslutninger på viktige samfunnsområder er større enn noen gang, sier hun.
Styret i Sense of Science besitter tung kompetanse innen entreprenørskap, fra Valide, Kronprinsparets fond og Ferd. Nå nærmer det seg lansering av en ny løsning, som er testet ut overfor helsepersonell.
– Det vi jobber med har stor innovasjonshøyde, og vi får stadig tilbakemelding hvor viktig dette arbeidet er for å forbedre både tjenester og politikk, sier Wågø Aas.
Entreprenørskap ble belønnet
En av begrunnelsene til at Wågø Aas fikk denne prisen var at hun parallelt med å være klinikker og forsker, også har vært entreprenør over mange år. Hun forteller at det var et godt skulderklapp å bli anerkjent for entreprenørrollen, og fortsetter:
– Vi mangler kultur og belønningssystemer for entreprenørskap innen brede deler av helsefeltet. Det finnes noen unntak innen medisinsk teknologi og farmasi, men helsetjenesten trenger innovatører fra akademia også for å løse samfunnsutfordringer innen folkehelse, skolehelse, arbeidshelse og psykisk helse og rus.
Hun legger til at det er tydelige forventninger rettet mot at forskere skal bidra med innovasjon og kommersialisering i akademia, men på det helsevitenskaplige området er det både uvanlig og krevende å være entreprenør i akademia.
– Innovasjoner som skalerer, trenger entreprenørskapsmodellen. Derved øker potensialet for å kunne løse samfunnsproblemer som det offentlige ikke har verktøyene til. Skal vi få flere til å bidra innen helse og velferd, trengs det mer bevissthet og kompetanse i akademia, avslutter hun.
Mer fra Det helsevitenskapelige fakultet
UiS starter distriktsvennlig sykepleierutdanning i Dalane
Fra høsten 2024 skal Universitetet i Stavanger utdanne sykepleiere i Dalane. – Et viktig tilbud for regionen, sier våre ...
SHARE-forsker får forbedringspris fra Helse Nord
Postdoktor Ellinor Haukland og Avdeling for kreft og lindrende behandling ved Nordlandssykehuset får prisen for sitt for...
Eksoskjeletter kan redusere arbeidsbelastning for sykepleiere
Eksoskjelett kan være et godt hjelpemiddel for operasjonssykepleiere under lange operasjoner, mener studenter og forsker...
Samskaping mellom utdanning og kommunale tjenester
Tett samarbeid med Bergåstjern og Stokka sykehjem har vært avgjørende for resultater i forskningsprosjekt om kvalitet i ...
Oppmodar til involvering av ungdom i forsking
Åtte unge medforskarar og to forskarar ved Universitetet i Stavanger deler kvifor dei meiner forskarar bør engasjera ung...
Vant pris for fremragende tiltak innen utdanning
Ingunn Aase (UiS) og Conrad Bjørshol (SUS) mottok prisen under prisutdelingen ved Det medisinske fakultet ved UiB onsdag...
Overgangen fra student til sykepleier
Tredjeårsstudenter på sykepleierutdanningen ved UiS deltok på et fagseminar der målet var at fagpersoner skulle gjøre de...
Årsrapport i nytt format
Forskningssenteret SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten publiserte nylig årsrapporten sin for 2022....
Digital ressurs gir trygghet for sykepleierstudenter og veiledere i praksis
Første års sykepleierstudenter har nylig gjennomført sin første praksisperiode. En digital ressurs utviklet ved Universi...
Spiller med piller
Legemiddelregning kan være utfordrende for en del sykepleiestudenter. Med «Pillespillet» kan de spille seg gode.
Gode resultater etter bruk av simulering kombinert med praksis
Førsteårsstudenter i sykepleie opplevde økt kunnskap, selvtillit og mestring etter å ha kombinert simuleringstrening med...
Jobber som helsesykepleier på helsestasjon
Kari Glesne Ugland har en mastergrad i helsesykepleie fra Universitetet i Stavanger. Hun jobber nå som helsesykepleier i...
Reisebrev fra Madagaskar
For første gang sender Universitetet i Stavanger studenter i helsesykepleie på praksisutveksling. Her kan du lese et rei...
Fornyer master i helsevitenskap med studieretninger som er relevante for tjenestene
Til høsten kan du fordype deg i folkehelse eller pasientsikkerhet som del av masterutdanningen i helsevitenskap ved Univ...
Feirer nytt forskningssamarbeid innen helse
Stavanger kommune inngår et forskningssamarbeid med Universitetet i Stavanger og VID vitenskapelige høgskole. Sammen ska...
Samarbeider om nasjonal pårørendesamling
Torsdag 16. mars arrangerer Nettverk for pårørendeforskning, Pårørendealliansen og NHO Geneo en nettverkssamling for pår...
DigiVis - et skikkelig nyttig verktøy for praksisveiledere i sykehjem
Praksisveiledere for førsteårsstudenter i sykehjemspraksis er samstemte i sine foreløpige tilbakemeldinger: DigiVis er e...
Topper Studiebarometeret for andre år på rad
Bachelor i paramedisin ved UiS har en overordnet tilfredshet på 4,9 av 5 mulige poeng i Studiebarometeret. Ingen studier...
Resultatene fra Studiebarometeret 2022 er klare
Paramedisin-studentene topper listen over de mest fornøyde studentene ved Universitetet i Stavanger.
Filmatiserer fortellinger til etisk refleksjon i helsetjenesten
– Når en fortelling utspiller seg på en scene eller filmatiseres, kan det gi en ny og annen forståelse enn ved tilegnels...
Fikk lærebokstipend fra Fagbokforlaget
UiS-professor Karina Aase har fått stipend for å utvikle en ny lærebok om resiliens i helsetjenesten. Boka vil gjøre et ...
Vil etablere et nasjonalt Safer Births nettverk
I forskningsprosjektet Safer Births jobber forskere for å forbedre overvåkning og behandling av nyfødte etter fødsel og ...
Hva slags teknologisk og digital kompetanse skal sykepleiere ha?
Kompetanseområdet teknologi og digital kompetanse i sykepleierutdanningen er uklart. En felles grunnleggende forståelse ...
Tildeles 1,5 millioner kroner til prosjekt for Helsetilsynet
Sina Furnes Øyri og Inger Johanne Bergerød skal utføre et oppdragsforskningsprosjekt om Nav-kontor hvor det etter tilsyn...
Tverrfaglig simuleringsdag i sykepleielabene
Sykepleiestudenter på tredje studieår og fjerdeårsstudenter på medisinstudiet gjennomførte en tverrfaglig simuleringsdag...
Ta forskningsresultater raskere i bruk i helsetjenesten!
Prosessen med å overføre forskning til praksis tar all for lang tid. Har vi råd til å vente når helseutfordringer står i...
Trente på kommunikasjon i HelseCampus
Paramedisinstudenter på tredje studieår og sykepleiere fra kommunehelsetjenesten deltok på en felles treningsdag. Det se...
Arrangerer nordisk konferanse i Stavanger
Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS skal arrangere Nordic College of Caring Science (NCCS) sin internasjonale forsk...
Forskningssamarbeid mellom kommuner og akademia
Fredag 11. november arrangerte Klyngesamarbeidet for forskning innen helse og velferd i Sør-Rogaland en samling om «Kunn...
Bidrar med ekspertise på årets Pasientsikkerhetskonferanse
SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten er en sterk bidragsyter til Pasientsikkerhetskonferansen 2022 ...
Lyser ut stipendiatstilling i samarbeid mellom sjukehus og universitet
Betre tenester for kreftpasientar er målet når Stavanger Universitetssjukehus og Universitetet i Stavanger saman lyser u...
Fikk pris for forskning på pasientsikkerhet
Professor Siri Wiig, en av pilarene i fagmiljøet innen pasientsikkerhet ved UiS, er tildelt Lyses forskningspris for 202...
Ønsker sterkere søkelys på pårørenderollen
Maja Hassel er selv pårørende og synes temaet «Pårørende – fra ekstraoppgave til inkludert?» under årets Pårørendekonfer...
Simulering bør erstatte deler av praksis i sykepleierutdanningen
– Vi står i fare for å utdanne sykepleiere som ikke har fått tilgang til kvalitetsmessige gode læresituasjoner. Dette er...
Deltar i nasjonalt arbeid for å bedre håndteringen av alvorlige hendelser i helsetjenesten
Forsker Sina Furnes Øyri ved Universitetet i Stavanger har nylig blitt medlem i to viktige nasjonale arbeidsgrupper knyt...
Delte ny pasientsikkerhetsforskning på nettverksmøte i Helse Vest
Åtte forskere tilknyttet SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten var invitert til å holde innlegg for ...
Pilotprosjekt for jordmorstudenter
Gjennom simuleringsprogrammet SimBegin lærer førsteårstudenter innen jordmorfag hvordan de kan gjennomføre studentdrevet...
Får finansiering til doktorgradsprosjekt om digital hjemmeoppfølging
Prosjektet Digital støtte til egenomsorg ved hjertesvikt får 2.379.000 kr fra Stiftelsen DAM, øremerket til finansieri...
UiS skal tilby master i psykologi
UiS styrker satsningen sin på psykologifeltet og skal nå tilby psykologi på masternivå.
Ulike tilnærminger til fremtidens helsesektor
Forskningsprosjektet Caring Futures inviterte fem ulike aktører i regionen til en panelsamtale på Sølvberget om utfordri...