Hva har SiS kafé gjort for å minske matsvinn?

Når maten ender i søpla, kaster vi bort ressursene som trengs for å lage den: land, vann, energi og arbeidskraft. Å redde mat er noe SiS kafé er gode på.

Bilde av tre ansatte i SiS kafe
Liv Aina Nord-Varhaug, Thomas Hoøy og Nina Kristin Volle i SiS kafé. Foto: Kristin Horne

SiS kafé er opptatt av bærekraft og matsvinn. I 2022 gikk kaféen bort fra tallerkenservering hvor porsjonene var så store som opp til 750 gram per servering. Det førte til en del matsvinn da porsjonene var for store for noen. Løsningen var buffet.

– Etter at SiS kafé startet med buffet, gikk matsvinnet kraftig ned, sier Thomas Hoøy, avdelingsdirektør i SiS Kafé.

Å forbygge og redusere matsvinn er viktig for en bærekraftig utvikling. Universitetet i Stavanger har bærekraftig utvikling av campus som et viktig satsningsområde. Et godt samarbeid med SiS er derfor veldig viktig.

SiS er den studentstyrte studentsamskipnaden i Stavanger. De arbeider med å legge til rette for at studenter skal ha det best mulig i studietiden.

SiS kafé arbeider med å minske matsvinn

Noen tiltak SiS kafé har innført er å lage nye retter av mat som ikke har blitt spist, for eksempel:

• Tomater fra salatbar fryses ned og lages til pizzasaus
  • Restefisk plukkes/tilsettes annen smak og serveres i salatbaren
  • Kjøtt kuttes opp og kan mikses til saltblandinger eller brukes til f.eks. pulled pork/chicken
  • Gammelt brød blir til krutonger eller fryses til gratinerte SiS brød
  • Grønnsaker som ikke ser så attraktive ut lenger lages det suppe av. o.l.

I tillegg blir mat som ikke blir solgt i åpningstiden gjort noe med. Maten blir plassert i en automat og selges videre etter kafeens stengetid.

SiS kafe i Arne Rettedals hus, UiS
Ansatte på SiS kafé

– Dersom den maten ikke blir kjøpt, selger vi det til redusert pris dagen etterpå. Noe som viser seg å være et populært tilbud, sier Hoøy.

Avdelingsdirektøren legger også til;

– Å beregne hvor mye råvarer som skal bestiller er ikke noe problem. SiS kafeer har mye erfaring og er flinke til å følge med på aktivitetsnivå i kafeene slik at det ikke blir bestilt for mye mat. 90 prosent av varmmaten kjøpes fra Plateful som er et fantastisk godt tilbud for kjøp av bærekraftig mat, sier Hoøy.

Skrell til meitemarken

Ansatte på kjøkkenet er opptatt av å benytte all maten for å hindre matsvinn. Derfor sorterer de skrellet på frukt og grønnsaker på to måter. Det som kommer fra produksjonen, eksempelvis skrell fra en spesifikk grønnsak sorteres og går til meitemark. Mens resten av grønnsaksskrell/kutt og kaffe sorteres til blant annet:

1. Meitemarkkompost
  2. Ordinær jordkompost
  3. Sopproduksjon for Topp Sopp.

– Kundematsvinn har vi veldig lite av, og vi ser at kundene som regel spiser opp maten sin eller tar den med seg i take away som SiS Kafé har disponibelt, sier Hoøy.

Skal kutte ut plastglass

I tillegg til kompostering ønsker SiS Kafé å redusere engangsemballasje.

– Blant annet er kaffen billigst ved å benytte porselen eller medbrakt kopp. Avgift for engangskopp er 5 kroner. Vi tenker også å kutte ut gratis plastglass ved vanndispenser og oppfordre studenter og ansatte til å ta med seg vannflaske, sier Hoøy.

Dette er de også flinke til på campus Bjergsted.
– Vi har mye av de samme rutinene på Bjergsted, men i mindre skala. I likhet med campus Ullandhaug blir mat som ikke blir solgt i åpningstiden også plassert i en automat og solgt videre etter kafeens stengetid, avslutter Hoøy.

SiS og UiS samarbeider om kompostering på Campus

Kompostering er et samarbeid mellom SiS Kafé, UiS og Statsbygg. Komposteringen gir næringsrik gjødsel. Det er UiS som håndterer komposten, de henter grønnsaksrester og kaffegrut fra kafeenes kildesortering.

Å kompostere matavfall gir næringsrik kompost. Dersom du komposterer ditt eget matavfall, blir komposten i tillegg kortreist, og du kan bruke den i egen hage som gjødsel.

På UiS er det Asbjørn Eriksson, driftsleder for drift og vedlikehold som har ansvar for komposten.

Tekst: Simona Surgautaite

4 årsaker til hvorfor vi kaster mat:

1. Vi glemmer at vi har mat i kjøleskapet

2. Produktet har gått ut på dato og vi bruker ikke sansene våre for å sjekke holdbarhet

3. Dårlig planlegging av måltider

4. Vi oppbevarer maten feil