– Jeg ønsket å utvide mine kunnskaper, kompetanse og nettverk innenfor musikkproduksjonsfeltet

Frida har studert musikkproduksjons og opptaksteknikk, og jobber i dag med å drive og administrere et lydstudio

Published Sist oppdatert
Bilde av Frida F. Nilsen som spiller piano i en dempet kirkesal
Foto: Mikkel Brekne Munkvold

Navn: Frida Feline Nilsen

Alder: 27 år

Studerte: Musikkproduksjon og opptaksteknikk (MPO) ved Fakultet for utøvende kunstfag

Frida fullførte et årsstudium i musikkproduksjons og opptaksteknikk i 2018. En utdanning for personer som har en spesiell interesse for musikkproduksjon, opptak og lydteknologi.

Hvorfor valgte du å studere musikkproduksjon og opptaksteknikk ved UiS?

Jeg valgte å studere denne fagdisiplinen ved UIS for å lære meg polariteten av elektronisk musikk produksjon, som jeg har en bachelor i. Jeg ønsket å utvide mine kunnskaper, kompetanse og nettverk innenfor musikkproduksjons feltet, slik at jeg også kunne ta opp live musikere og ikke bare jobbe digitalt med vst instrumenter, som er veldig vanlig for produsenter som bare lager elektronisk musikk. Målet var å utvide horisonten slik at jeg ikke var begrenset til å bare jobbe med digitale synther osv.  

Hva jobber du med i dag?

Jeg driver og administrerer Aural Art Productions, et selskap som fokuserer på å lage audiovisuell kunst som lydlandskaper, musikk innen flere sjangere og kunst kortfilmer. Mitt lydstudio holder til ved Tou scene. Jeg jobber også som freelancer innen musikk og filmbransjen og påtar meg diverse oppdrag som jeg har kompetanse innen. 

Ved siden av dette er jeg også miljøarbeider og har de siste årene hatt et spennende samarbeid med Godalen Vidergående skole, avdeling sjøhuset. 1-2 dager i uken tilbyr jeg et unikt kreativt opplegg i mitt studio for utvalgte elever med psykiske vansker og skolevegring. Sammen skaper vi en relasjon gjennom musikk, film og kunst og elevene får kjenne på mestringsfølelse og inspirasjon i en ellers grå hverdag.   

Hva liker du best med jobben din?

Det jeg liker best med jobben min er at jeg er i førersetet. Jeg styrer min hverdag og kan velge selv hvilke prosjekter jeg ønsker å iverksette. Jeg setter pris på friheten med å kunne velge selv når på døgnet jeg skal jobbe og når jeg skal ta ferie. Samtidig elsker jeg at jeg får jobbe kreativt både alene og i sammen med andre likesinnede mennesker. En kombinasjon med solo arbeid og samarbeid med andre er mest givende for meg. For mye av det ene eller det andre kan være overveldende på hver sin måte.  

Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Samarbeidet med klassiske musikere fra fakultetet har jeg hatt mest nytte av i arbeidslivet. Det åpnet opp så mange dører for meg, både med tanke på nettverk, men også erfaring som produsent. Den tekniske kunnskapen jeg lærte har også vært veldig nyttig.  

Hva husker du best fra studietiden ved UiS?

Det jeg husker best fra studietiden er alle mulighetene jeg hadde rett foran meg. Skolen hadde utstyret og et bredt nettverk og jeg hadde gode ideer, vilje, disiplin og pågangsmot. Jeg husker at jeg fokuserte hovedsakelig på å iverksette egne musikk prosjekter/opptakssessions i samarbeid med dyktige klassiske musikere og lyd teknikere fra fakultetet. Et slikt samarbeid økte min kompetanse på flere plan og det var en fin måte å bli klar over mine styrker og svakheter i et samarbeid med musikere som hadde en annen musikalsk bakgrunn enn meg. Vi fant kreative måter å kommunisere på, selv om vi ikke snakket det samme språket.  

Hva er dine tre beste råd til dagens studenter?

  1. Ta i bruk mulighetene, utstyret og nettverket som fakultetet byr på mens du har tilgang til alt dette. Mulighetene blir fort begrenset når man ikke lenger er student, så vær nøye med hvordan du disponerer din tid i studieperioden. Gjør mest mulig utav det og kjør på med egne prosjekter hvis du har en skapertrang i deg.  
  2. Bruk heller litt lenger tid på å fullføre dine kunstneriske prosjekter i høy kvalitet, i stedet for å offentliggjør kunsten din for tidlig, før den lever opp til sitt fulle potensial. Bare fordi forbrukersamfunnet har lagt opp til at man skal gi ut ting ofte på sosiale medier for å beholde sin plass i søkelyset, betyr det ikke at dette er best for kunsten. Kvalitet fremfor kvantitet er mitt motto. Skap ditt eget utrykk/signatur over flere år, ikke kopier noen andre, men bruk heller andre kunstnere og musikere som inspirasjon til å utvikle egne utrykk. 
  3. Gjennom hele livet skaper du din egen virkelighet. Ikke gi opp når du møter motgang eller får nei på dine søknader/henvendelser. Bruk motgangen som en ressurs for gjennomføringsevne. Inviter dine venner og bekjente til å ta del i dine kreative prosjekter, uansett om det er midler i prosjektet eller ikke. Det verste du kan få i svar er et nei og dette kan resultere i at ting tar lenger tid enn man har sitt for seg planleggingsfasen. Men det er helt ok, så lenge du ikke gir opp når ting blir vanskelig. Gode ting tar tid å lage.