Joanna gir studenter gratis veiledning i biblioteket

Da Joanna slet med sin egen bacheloroppgave fikk hun hjelp av en studentmentor for å komme i gang. Nå hjelper hun selv studenter som trenger veiledning.

Universitetsbiblioteket i Stavanger
Joanna gir studenter veiledning i biblioteket. Foto: Marie Kulander Knudsen.

Joanna Melby Myhre (23 år) er masterstudent ved Universitetet i Stavanger og har deltidsjobb som studentmentor ved universitetsbiblioteket. På biblioteket tar hun imot studenter som trenger hjelp med eksamen, som har spørsmål om skriving og referanser eller som rett og slett trenger litt moralsk støtte.

- Mange studenter er usikre og står fast i oppgaveskrivingen når de kommer til veiledningstimen, men etterpå har de fleste litt mer mestringsfølelse og tro på seg selv. Det er veldig givende, sier Joanna.

23-åringen studerer til å bli lektor med hovedfag i historie, og har de siste to årene jobbet deltid i biblioteket. Det er en jobb hun trives veldig godt med.

Fikk selv hjelp med bacheloroppgaven

For noen år siden skrev Joanna selv bacheloroppgave om binders, men siden hun fant lite forskning om binders og følte at hun sto fast med skrivingen, oppsøkte hun en studentmentor i biblioteket på campus Ullandhaug.

Der fikk hun hjelp til å heve blikket, og hun fikk råd om å finne relevant litteratur innen kultur og historie som kunne relateres til bindersen. Da løsnet det og hun endte opp med å levere en kjempegod bacheloroppgave.

Dette inspirerte henne til å bli studentmentor selv, og nå hjelper hun andre studenter som står fast med skrivingen.

Universitetsbiblioteket i Stavanger
- Jeg liker veldig godt å bruke biblioteket som arbeidsplass, sier Joanna.

- Veldig mange studenter opplever perioder der de er usikre, føler at eksamen er overveldende eller bare trenger litt veiledning, og det er så flott å kunne hjelpe. Jeg skal jo bli lærer, så for meg er veiledningen også en super erfaring å ha med videre, sier Joanna.

Hun har brukt utrolig mye tid i biblioteket i de siste årene, både som student og som veileder.

- Jeg liker veldig godt å bruke biblioteket som arbeidsplass. Hjemme er det så stille at jeg blir ukonsentrert. Her er det alltid litt summing, men samtidig arbeidsro, og det liker jeg, sier hun med et smil.

Trenger du veiledning?

Studenter ved Universitetet i Stavanger kan bestille veiledningstimer fra Studieverkstedet hvert semester.

Hvis du bestiller på forhånd vil studentmentoren lese gjennom teksten din før timen, og de setter av 40 minutter til veiledning og hjelp. Hvis du kun har et par spørsmål kan du komme innom og få veiledning i 20 minutter uten å avtale tid på forhånd.

- I mai og november anbefaler jeg alltid å bestille på forhånd, for det er de travleste periodene, sier Joanna.

Universitetsbiblioteket i Stavanger har ansatt seks studentmentorer, og de beskriver det som et fantastisk arbeidsmiljø.

- Alle har blitt så gode venner her, og ofte har vi veiledningstimer sammen. Det er en kjempefin og givende jobb, sier hun.

Gratis veiledning er tilgjengelig hver tirsdag fra kl. 12 til 15, og hver torsdag fra kl. 14 til 17.

NB! Studieverkstedet har sommerstengt fra 15. juni til 5. september.

Studieverkstedet holder for tiden til i arrangementsområdet i biblioteket på Ullandhaug. Når du går inn i biblioteket er arrangementsområdet det første du ser til høyre for skranken. Se elektronisk kart over campus.

Les mer om veiledning fra studentmentorer.