Læringsmiljøsenteret
Læringsmiljøsenteret er nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning for barnehager og skoler
E-post: laringsmiljosenteret@uis.no Telefon: 51 83 29 00
Mandag-fredag kl. 8.00-15.30
Vil du vite mer om senteret, svartider, bestilling av oppdrag mm? Vi har samlet informasjon på siden Kort om Læringsmiljøsenteret.
Tema
Forskningsnyheter
Mobbing i norske barnehager – en kunnskapsoversikt
Rapporten gir en oppdatertkunnskapsoversikt over erfaringer ogforskning om temaet mobbing i norskebarnehager.
Korleis kan barnehagen bli betre over tid?
Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg....
Tilhørighet er viktigere for ungdom med innvandrerbakgrunn enn for andre
For ungdom mellom 10 og 15 år henger tilhørighet sterkt sammen med psykisk helse. Særlig for elever med innvandrerbakgru...
Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femteklasse?
Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i ba...
– Guttediskusjonen i skolen er et blindspor
Gutter og jenter har mye mer til felles enn det som skiller dem, ifølge UiS-forsker Dieuwer ten Braak.
Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?
Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som a...
Engasjerte elever lærer mer og er mer fornøyde med livet sitt
Motiverte elever lærer mer, men noen kjeder seg sånn på skolen at de risikerer å droppe ut. Hva er egentlig engasjerende...
Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?
Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som...
Elever ønsker at lærere skal forstå læringsmiljøet med deres øyne
Elever i videregående synes det er fint å bli tatt på alvor og mener kartleggingsverktøyet Spekter kan hjelpe til et bed...
Mindfulness kan dempe stress på skolen
Kunnskap og øvelser i mindfulness kan gjøre at skoleelever takler stress bedre, viser en studie.
Læring for livet
Forskere, fagpersoner og praksisutøvere i faglige samtaler om aktuelle tema. Se sendingene her!
Kan personlige bøker være bra for barns lesing?
Selv om personlige bøker er stort i mange land, er konseptet nytt her til lands. Men kan det bidra til å støtte barns le...
Derfor bør helsesykepleier holde til nær skolen
Den fysiske avstanden er avgjørende for hvor godt skolen og helsesykepleieren samarbeider.
Podkast: Læringsmiljø i skole og barnehage
Læringsmiljøsenteret har lansert sin nye podkast! Første episode handler om konsekvenser av mobbing.
Forsknings- og utviklingsprosjekter
Aktuelt
Nye episoder om Læringsmiljø i skole og barnehage
Er du av dem som har ventet på nye episoder av podkasten vår? Her er de nye episodene – denne gang direkte rettet mot de...
Psykososialt barnehagemiljø inn i barnehageloven
1. januar 2021 ble det innført endringer i barnehageloven. Endringene skal sikre at barnet opplever barnehagen som et tr...
UiS deler på vertskapsrolle for stor internasjonal konferanse
Fredag 17. september vil UiS være vertskap for en av tre konferansedager for European Association on Developmental Psych...
Første datasett er publisert i UiS Open Research Data
Janine Anne Campbell er første forsker til å publisere i UiS sitt arkiv for åpne forskningsdata.
Identitetens fremtid utfordres
Natalia Kucirkova ønsker med sin siste bok “The future of the self” å møte mulighetene, men også truslene, som følger av...
Digitale bildebøker kan skade småbarns forståelse
En omfattende metaanalyse av tidligere forskning har funnet at barn i alderen ett til åtte år har mindre sjanser til å f...
Korleis kan barnehagen bli betre over tid?
Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg....
Disputas: Tradisjonell og digital mobbing
Elever som ble mobbet, ønsket en lærer som de kunne snakke med og som tok dem på alvor - samtidig som hun satt inn tilta...
Har laget nettside som kan hjelpe barn å snakke om tanker og følelser
Bruk av visuelle verktøy kan være en god måte å hjelpe traumatiserte barn eller barn med lite språk med å gi uttrykk for...
Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?
Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som a...
Hvordan skal skolene arbeide for å sikre trygt og godt læringsmiljø?
Hva er det greit å spørre elevene om, og hvilke metoder skal skolene bruke i arbeidet med å avdekke mobbing? Det er to s...
Disputas: Fagfolk misforstår barn med Smith-Magenis' syndrom
Ny kunnskap om sjeldent syndrom stiller krav til skolen, viser ny doktorgrad. Onsdag 16. desember disputerte Heidi Elisa...
Millioner til forskning på teknologi, medier og digital lesing
I dag fikk UiS 44 millioner kroner fra Forskningsrådet til forskningsprosjekter om banebrytende kybernetikk-teknologi, b...
Full uttelling for barnehageforskningen ved UiS
Barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har god grunn til å juble om dagen. Enda et forskningsprosjekt har fått ...
Millionar til forsking på barn og unge si utvikling og læring
Forskarar ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora fekk god utteljing på Forskingsrådet si utlysing av prosjekt d...
TV-satsing skal gi nye refleksjoner om barnehage og skole
I den nye TV-satsingen «Læring for livet» skal utdanningsforskere ved UiS nå ut til enda flere med viktig kunnskap.
Prestisjefylt støtte til UiS-forskar
Professor Natalia Kucirkova ved Læringsmiljøsenteret er tildelt Jacob Foundation Fellowship for perioden 2021-2023. Ho v...
Slår fast at det er lov å bruke Spekter
Personvernnemda slår fast at det er behandlingsgrunnlag i Opplæringsloven til å bruke det ikke-anonyme kartleggingsverkt...
– Æ blir mæ i møte med dæ
Kvalitet i alle ledd, se hele barnet og den viktige relasjonen mellom voksne og barn. Mange tema er overlappende når vi ...
Systematisk arbeid som treffer
Fellesskap, forskning og fornyelse går hånd i hånd når det skal jobbes med kvalitetsutvikling i barnehage, skole og SFO....
Læringsmiljøsenteret har fått nytt nettsted
Fredag 30. oktober ble det nye nettstedet lanseret, og det kan bety at det kan være noe informasjon som du som leser ikk...
Store forhåpninger om å gjøre en forskjell for barn og unge
Læringsmiljøsenteret har flere nyansatte denne høsten. Bli kjent med hvem de er, og hvilke forventninger de har til sitt...
Læringsmiljøkonferansen 2020
Læringsmiljøkonferansen, den andre i rekken, blir holdt 3. - 4. november 2020.
Glede og begeistring når barnehagene skal få nye nettressurser
Lek, sang, dans og e-bøker er stikkord når barnehagelærere, fagutviklere og forskere skal samarbeide om å utvikle pedago...
Gode råd for høytlesing – via skjermen
Høytlesing på Zoom? Det går fint an! Barnehageforskerne Natalia Kucirkova og Trude Hoel gir sine beste råd.