Det helsevitenskapelige fakultet ved UiS lanserer to nye, digitale masteremner som skal styrke helsepersonells kompetanse innen demensomsorg og kartlegging og tiltak for hjemmeboende eldres helse. Emnet i demensomsorg starter høsten 2025, mens emnet kartlegging og tiltak for hjemmeboende eldre starter våren 2026.
Skal møte eldrebølgen med ny kunnskap om demens
Begge emnene har fleksible løsninger for yrkesaktive studenter.
– Vi står midt i et demografisk skifte med flere eldre og økt forekomst av demens, sier Torunn B. Johannessen, som er førsteamanuensis og faglærer ved emnet i demensomsorg.
Gjennom det digitale og nettbaserte emnet vil studentene blant annet få tilgang til oppdatert kunnskap om demenssykdommer, lovverk og personsentrert omsorg.
– Det er avgjørende for kvaliteten i tjenestene at helsepersonell har kunnskapsbasert kompetanse innen demensomsorg. Vi vil også styrke ferdighetene deres innen samhandling med pårørende, pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring, påpeker Johannessen.

Emner utviklet med tanke på fleksibilitet
– Undervisningen kombinerer videobaserte forelesninger, samt digitale samlinger, gruppearbeid og selvstudium, forteller Christina T. Frøiland, som er førsteamanuensis og emneansvarlig.
Hun legger vekt på at studentdeltakelse og dialog står sentralt. Etter endt emne skal deltakerne kunne koble nye kunnskaper om demensomsorg, sykdomsforløp, pårørendeperspektiv, relevant lovverk og metoder for forbedringsarbeid, sier Frøiland.
Kartlegging og helsefremmende tiltak hjemme
Emnet Kartlegging og tiltak for hjemmeboende eldres helse skal møte behovene i kommunale helse- og omsorgstjenester.
– Norge får stadig flere eldre. Vi må forstå deres behov for å sikre gode tjenester og bidra til at de kan bo hjemme lengst mulig, sier Bente Hamre Larsen, stipendiat og emneansvarlig.
Undervisningen går digitalt over ni dager i perioden januar til mars 2026 og gir deltakerne ferdigheter i å kartlegge helse og funksjon hos eldre. Et slikt systematisk arbeid gjør ifølge Larsen det lettere å oppdage helseutfordringer tidlig og sette inn målrettede helsefremmende tiltak.

Tverrfaglig samarbeid for bedre tjenester
Emnet er utformet tverrfaglig og inkluderer fagpersoner fra sykepleie, fysioterapi og ergoterapi.
– Ulike profesjoner bringer med seg komplementær kompetanse, som gir et helhetlig bilde av pasientens situasjon, sier Marianne Storm, professor og faglærer i emnet.
Professoren understreker at samarbeid bidrar til mer koordinerte tjenester og økt livskvalitet for de eldre.
– Målet er å ruste fagfolk til å møte eldres komplekse behov med trygghet og kvalitet, avslutter Storm.
Vil du vite mer?
Les om begge emnene på uis.no og se hvordan du kan kombinere faglig utvikling med jobb i helsetjenesten.
Tekst: Eigil Kloster Osmundsen
Aktuelt fra Det helsevitenskapelige fakultet
Ny doktorgrad belyser biomarkører og sykdomsutvikling ved Lewy legeme-sykdommer
Maria Camila Gonzalez Velez har forsket på biomarkører hos 1000 nydiagnostiserte Parkinson-pasienter.
Såkornprosjekt skal styrke pårørendeperspektivet i høyere utdanning
Pårørendesenteret i gang med å lage flere simuleringsscenarier for VR-briller i 3D, der fokus er samhandling mellom hels...
Vemodig farvel da paramedisinstudenter markerte fullført bachelorgrad
Fredag 23. mai ble en milepæl for tredjeårsstudentene ved bachelorprogrammet i paramedisin ved Det helsevitenskapelige f...
Ny runde med såkornmidler fra HelseCampus
Såkornmidlene gjelder innovasjonsprosjekt innen de strategiske satsningsområdene simulering, samhandling og sikkerhet. U...
Er spørreskjema nyttig for oppfølging etter operasjon av ankelbrudd?
Michael Quan Nguyen har forsket på om spørreskjemaet Manchester-Oxford Foot Questionnaire egner seg for oppfølging av pa...
UiS-dosent tildelt Florence Nightingale-medaljen
Ingrid Tjoflåt har arbeidet i mange ulike krigs- og konfliktområder i verden gjennom mer enn 20 oppdrag for Røde Kors. N...
Feministisk engasjement på campus: Kvinnegruppa Ottar besøkte UiS
Kvinnegruppa Ottar besøkte det helsevitenskapelige fakultet ved UiS 8. april for å dele ut Venninnemanualen og sette søk...
Ny innsikt i pasientsikkerhet og digital helse: Høydepunkter fra SHAREs fagmøte
SHARE – Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten – sitt fagmøte 19. Februar 2025 belyste sentrale temaer innen ...
Fra øvelse til virkelighet: Simulering gir bedre hjerneslagbehandling
Ved akutt hjerneslag teller hvert minutt. Rask behandling kan avgjøre utfallet. Soffien Chadli Ajmi har forsket på hvord...
Tett oppfølging og praktisk læring i nytt valgemne
Vestlandslegen-studenter i Stavanger har fått en unik mulighet til å fordype seg i prehospital akuttmedisin og ultralyd....
Praktisk ferdighetstrening om muskel- og skjelettskader gjennom Vestlandslegen
Medisinstudenter på fjerde studieår ved Universitetet i Bergen (UiB) får nå en unik mulighet til å utvikle praktiske fer...
Betre koordinering av helsetenester for personar med alvorlege psykiske lidingar
Jorunn Nærland Skjærpe har forska på korleis helsepersonell koordinerer tenester for personar med alvorlege psykiske lid...
Fra sykehus til hjem: Digital oppfølging for bedre egenomsorg
Hvordan kan digital oppfølging hjelpe pasienter med kroniske sykdommer etter sykehusopphold? Den 6. mars 2025 disputerer...
Stor interesse for karrieredag ved Universitetet i Stavanger
Onsdag 8. januar 2025 samlet sykepleiestudenter seg i foajeen til Kjell Arholms hus for å delta på karrieredagen. Arrang...
Kommende og gjennomførte disputaser ved UiS
På denne sida ser du kalenderen for kommende disputaser ved Universitetet i Stavanger. Du finner også en oversikt over d...
Jan Magnus skal bli helsesykepleier
Jan Magnus Rykkvin (42) tar en mastergrad ved Universitetet i Stavanger. Han vil bli helsesykepleier.
Ny podkastserie skal styrke etisk refleksjon i jordmorutdanninga
Gjennom forskingsprosjektet Caring Futures har forskarar ved Universitetet i Stavanger og Stavanger universitetssjukehus...
TOPP-N: Veiledning for praksislærere
TOPP-N er et veilednings- og vurderingsverktøy, som brukes i praksisemnene ved sykepleie.
TOPP-N: Veiledning for praksisveiledere
TOPP-N er et veilednings- og vurderingsverktøy, som brukes i praksisemnene ved sykepleie.