Nytter det? Klimakamp og skjønnlitteratur

Onsdag 14. februar 2024 kl. 19:00-20:00,
Universitetsbiblioteket, campus Ullandhaug.

I anledning Kiellands jubileum inviterer vi til debatt om klimalitteraturens status og nytteverdi i vår egen tid.

Publisert Sist oppdatert

Kielland 175 år

År etter år ble de grønne og gule smålappene der nede flere og større. Stykke for stykke ble skåret ut av lyngmarken, småhus med røde taksten fulgte med, lave skorstenspiper med kvalm torvrøk – menneskeverk og mennesker overalt”

"Torvmyr" fra Nye novelletter (1880) , Alexander L. Kielland.

Alexander L. Kielland trodde på litteraturens evne til å endre samfunnet og ytret seg kritisk til menneskets nedbygging av natur allerede i 1880. Dagens klimautfordringer opptar stadig flere forfattere.

Men kan skjønnlitteratur om utfordringene påvirke klimakampen og oss som lesere? Vi inviterer til debatt om klimalitteraturens status og nytteverdi i vår egen tid.

I panelet: Forfatter Simon Stranger, forfatter og professor i nordisk litteraturvitenskap ved UiS, Ingrid Nielsenog førsteamanuensis i tverrfaglig kjønnsforskning ved UiS, Ingvil Førland Hellstrand.

Samtaleleder: Eirik Bø.

Arrangementet er et samarbeid mellom Sølvberget, Stavanger universitetsbibliotek og ExLibris. Det er gratis, men meld deg gjerne på slik at vi vet hvor mange som kommer.

Bokkafeen til SiS stiller med bar i biblioteket.

12.-18. februar feirer Sølvberget Alexander L. Kiellands 175 år. Feiringen er en del av byjubileet i 2025 når Stavanger fyller 900 år.