Olaf jobber som skuespiller, men har fått mye ut av PPU-utdanningen i utøvende og skapende kunstfag

Han synes Stavanger er en kulturrik by med mange spennende og inkluderende aktiviteter

OLAF LEIROS GALICK
Foto av: Éowyn Jacobson Lindløv

Navn: Olaf Leiros Galick

Jobber som: Skuespiller

Studerte: PPU i utøvende og skapende kunstfag, med fordypning teater

Hvor: Fakultet for utøvende kunstfag, campus Bjergsted

Olaf er i dag ansatt ved Follies Barne og Ungdomsteater, i tillegg til å arbeide som frilans skuespiller i Stavanger. Han har også jobbet ved UiS der han har anvendt det han lærte på PPU-utdanningen.

Åpnet en helt ny verden

– Studiet var med på å hjelpe meg å utvikle en pedagogisk tankemåte som tar i betraktning drama, teater og dramaturgiske begreper og konsepter. Det å se sammenhengen mellom det praktiske som utføres i drama og teater og pedagogiske metoder er mye mer synlig etter studiet. Det å skape en pedagogikk som er spennende, undrende og utforskende gjennom drama- og teatermetoder, både i pedagogiske og i sin egenart, åpnet en helt ny verden innen pedagogikk og læring for meg. Spesifikt fikk jeg mulighet til å utarbeide pedagogiske metoder og arbeid fra tidligere studier hvor jeg har fokusert på Michael Chekhov teknikk, og gjennom FOU oppgaven fikk jeg muligheten å utforske dette enda mer, noe som var helt fantastisk og lærerikt.

Positivt med praksis

– Det å kunne få oppleve praksis, både innen rene teaterarenaer og grunnskole, ungdomsskole og videregående skole var ekstremt positivt. Det var så gøy og spennende å få oppleve grunnskolehverdagen gjennom våre teater- og dramaøyne. Hvordan bruke teater og drama i for eksempel norskfaget, KRLE og matematikk fikk jeg erfare og lære om. Jeg fikk også et innblikk i hvordan Rogaland Barne- og Ungdomsteater (BUT) opererer og hvordan de former en flott praksis. Dette er erfaringer jeg har tatt med meg videre i livet og verdsatt høyt.

En kulturrik by

– Stavanger er fargerik og er fylt med forskjellige aktiviteter for studenter og et miljø som er inkluderende og spennende. Gjennom studiet ble jeg med i en improvisasjonsgruppe som jeg også er med i, den dag i dag. Jeg dro på hyttetur med medstudenter, og vi hadde også skriveøkter sammen. Jeg har formet vennskapsbånd og blitt veldig glad i de jeg har møtt gjennom studiet.

Les også: Oda studerer PPU i utøvende og skapende kunstfag for å skape flere jobbmuligheter