Orgelnatt: Bach, bølger og renstemming

Dansestudenter aktuell i en allegori om klimaendringene.

Lørdag 12. februar kl. 20:30 arrangeres Orgelnatt i Stavanger konserthus, en overraskende kunstnerisk smeltedigel hvor uventede kombinasjoner danner en unik lydlig og visuell helhetsopplevelse.

Dansestudenter fra UiS

25 dansere fra Fakultetet for utøvende kunstfag åpner showet med Tide of Darkness, en storslått, 20 minutters danseforestilling inspirert av Virginia Woolf’s eksperimentelle roman The Waves. Ulike personers livsløp flettes sammen i sykliske mønstre, alt beveger seg i bølger inntil vi nesten oversvømmes. Det er en sanselig opplevelse, som viser en symbolsk samhørighet mellom mennesket og bølger. Hva kan vi lære av bølgen i våre relasjoner til hverandre og har vi et felles språk? Stykket kan gjerne leses som en allegori om klimaendringene, det stigende havnivået og våre utfordringer i møte med dette.

Stykket bygger på en koreografi utviklet av førsteamanuensis Birgitte Bauer-Nilsens København-baserte kompani Yggdrasil Dance, i samarbeid med visuell kunstner Marianne Grønnow. Musikken er nyskrevet av Nils Henrik Asheim for to organister og fremføres live av Nils Henrik Asheim og Ghislain Gourvennec, orgel. Støtte fra Nordisk kulturkontakt og Fakultet for utøvende kunstfag, UiS.

Se hele programmet til Orgelnatt.