Paramedisinstudiet får pris for godt læringsmiljø

Aktiv bruk av ny teknologi og mange studentaktive undervisningsformer har ført til høy kvalitet og svært fornøyde studenter ved bachelor i paramedisin. Universitetslektor og ambulansearbeider Nina Vatland er tildelt årets Utdannings- og læringsmiljøpris.

Fem personer i røde ambulanseuniformer står oppstilt. Kvinnen i midten holder et diplom og en bukett.
Paramedisin-studentene Sondre Duesund Dørum (f.v), Ane Fuglestad Skutlaberg, universitetslektor og ambulansearbeider Nina Vatland, Henriette Brurok, Elias Fiksen og Jarle Kyte.

Bachelor i paramedisin har siden oppstarten i 2019 vært ett av de mest populære studiene ved Universitetet i Stavanger. Fagmiljøet, med Nina Vatland i spissen, har jobbet systematisk med både utdanningskvalitet og læringsmiljø helt siden oppstarten. De har bygget opp et studieprogram med mye simulering og ferdighetstrening, i tillegg til å ha et tett samarbeid med arbeidslivet. Dette har ført til godt samhold blant studentene og svært høy trivsel som vises igjen ikke bare ved UiS, men også nasjonalt. Studentene rapporterer en overordnet tilfredshet på hele 4,9 av 5 mulige poeng i Studiebarometeret, en landsdekkende undersøkelse som omfatter 1900 studieprogram. Scoren gjør UiS sin bachelor i paramedisin til et av de fem studieprogrammene i landet med mest fornøyde studenter.

Gir motivasjon for videre arbeid

– Vi er så stolte av å få utdannings- og læringsmiljøprisen! Det viser at arbeidet vårt blir verdsatt og lagt merke til. Vårt fagmiljø er relativt ferskt og mange av de ansatte strekker seg langt med både engasjement, initiativ og arbeidsinnsats for å få til et godt læringsmiljø for studentene våre. I en hektisk arbeidshverdag er det ikke alltid rom for å se tilbake på alt arbeidet som er lagt ned. Ved å bli tildelt en slik pris, gir det oss mye motivasjon for videre arbeid, sier Vatland.

Tre personer i røde ambulanseuniformer trener livredning på en dukke foran en gul ambulanse.
Universitetslektor og ambulansearbeider Nina Vatland (t.v.) instruerer paramedisin-studentene Nina Østby og Magnus Lund.

Hun roser også studentene på studiet:
– Vi er heldige som har en svært engasjert gjeng med studenter som bidrar til å engasjere oss med faglig utvikling, gode refleksjoner og mye kunnskap. Vi blir utfordret på daglig basis og engasjementet smitter fort innad i gruppen.

Kompleks og krevende hverdag venter studentene

Ambulansefaget har vært under stor utvikling de siste årene og utdanningsinstitusjonene sin rolle blir å bidra til denne utviklingen. Det å gi studentene kunnskap til å møte praksisfeltets behov, bidra til å øke kompetansen i det prehospitale miljøet, samt å jobbe kunnskapsbasert, er svært spennende og engasjerende i seg selv.

– Ambulansetjenesten omtales ofte som sykehusets forlengede arm og det viser også viktigheten av kompetansen studentene tilegner seg i løpet av studiet. En paramedisiner står ofte i komplekse situasjoner, hvor tidsfaktorer og ressurstilgjengelighet krever mye kunnskap for å ivareta pasientene på best mulig måte, sier Vatland.

Utdannings- og læringsmiljøprisen

Formålet med utdannings- og læringsmiljøprisen er å anerkjenne godt arbeid med utdanningskvalitet og læringsmiljø, og stimulere til systematisk kvalitetsarbeid i utdanningen. Prisen ble delt ut av fungerende rektor Merete Vadla Madland sammen med leder i StudentOrganisasjonen (StOr) Joakim R. Ramsland under universitetets årsfest 27. oktober 2023.

Se tidligere vinnere av Utdannings- og læringsmiljøprisen

Tekst: Benedicte Pentz
Foto: Line Hausken