Såkornprosjekt skal styrke pårørendeperspektivet i høyere utdanning

Pårørendesenteret i gang med å lage flere simuleringsscenarier for VR-briller i 3D, der fokus er samhandling mellom helsepersonell og pårørende.

Publisert Sist oppdatert

Mann med vr-briller i hendene og en skjerm bak seg
Professor Dag Husebø ved Pårørendesenteret. (Foto: Bethi Dirdal Jåtun, Pårørendesenteret )

Tekst: Bethi Dirdal Jåtun, Pårørendesenteret

Prosjektet er et samarbeid med Universitetet i Stavanger (UiS), VID – Vitenskapelig høgskole, Stavanger Universitetssykehus (SUS) og SAFER, Stavanger Acute Medicine Foundation for Education and Research.

– Pårørendeperspektivet er innskrevet i hva studentene skal lære, men ofte underkommunisert i helse- og omsorgsutdanninger. Målet vårt er å gi pårørendeperspektivet en mer fremtredende plass i høyere utdanning og i kompetanseutvikling av fagfolk, sier professor ved Pårørendesenteret, Dag Husebø. Han leder prosjektet under tittelen «VR-simulering for å styrke samhandling med pårørende og sikkerhet for pasient». Han utdyper:

VR-teknologi

– I prosjektet tar vi i bruk VR-teknologi og simulering for å trene studenter og fagfolk i samhandlingen med pårørende.

Simulering refererer i denne sammenheng til bruk av filmer for å illustrere situasjoner som kan oppstå i det virkelige liv og som studentene får kjenne på kroppen ved hjelp av VR-brillene.

– Dette kan gi studentene en svært realistisk opplevelse av å være til stede i situasjonen og legge grunnlag for diskusjon og refleksjon over situasjoner de vil kunne møte i sitt fremtidige yrke, påpeker Husebø.

Simulerer det som venter

–Vi går inn i tre ulike situasjoner, eller simuleringsscenrio. Den ene er på sykehuset, der pårørende er i en avklaringssamtale om deres kreftsyke far skal opereres. Den andre er en situasjon fra kommunalhelsetjenesten, der opptrening av en eldre beboer er under avslutning, og den tredje er et scenario der et dødsbudskap skal gis. Sistnevnte får på en veldig sterk måte fram fagpersonens rolle i forhold til pårørende, forteller Husebø, som er opptatt av å fronte betydningen av å trene på å samhandle med pårørende i utdanningene.

–De pårørende må sees i seg selv, ikke bare i lys av pasienten. De må møtes der de er, fastslår han.

Ifølge Husebø har pårørendeperspektivet og inkludering av pårørende i samhandling så langt ikke blitt gitt særlig oppmerksomhet i simulering som pedagogisk tilnærming.

– Miljøene som har tatt i bruk simulering her i regionen, er flere og sterke. For oss er det veldig kjekt at de nå ser syn på å integrere et tydeligere pårørendeperspektiv i sin virksomhet. Etter vår oppfatning vil VR-teknologien og filmene vi nå utvikler kunne tilby studenter og fagfolk en bedre opplæring i å samhandle med pårørende slik at de pårørende ikke blir oppfattet som «hår i suppen» og «vanskelige».

Bedre læring

Å gjøre bruk av VR-teknologien, vil ifølge professor Dag Husebø kunne gi mulighet for en annen umiddelbar tilstedeværelse i situasjonen som utspiller seg, og en kroppslig erfaring som vil kunne styrke den læringsprosessen det legges opp til.

–Med VR-teknologien får vi en opplevelse av å ta del i det som skjer i filmen. Alle som ser disse tre filmene opplever de samme situasjonene og får satt hele sanseapparatet i sving på en annen måte enn om de leste en tekst, så eller hørte en person fortelle det samme, sier Husebø. Han legger til at et annet viktig aspekt er at studentene, og for så vidt også lærerne, gjennom dette også får en felles praksisopplevelse som de kan snakke om.

–I høyere utdanning snakker vi gjerne om at studentene får individualiserte praksiserfaringer fra sine respektive praksisperioder. Disse koples sjelden tilbake til undervisningen som skjer på campus og brukes også sjelden i den videre opplæringen. Gjennom vårt prosjekt kan studentene få en felles praksiserfaring, noe som gir en helt annen mulighet til å koble viktig teori i utdanningen til konkrete praksissituasjoner. Å kunne bygge på slike felles erfaringer i utdanningen, er spennende, påpeker Husebø.

Mange muligheter

Pårørendesenteret søkte om midler til dette prosjektet fra HelseCampus i Stavanger og fikk tildeling i januar i år.

–Vi ser for oss å utvikle nye søknader og forskning i tilknytning til disse tre filmene. Mulighetene er mange, påpeker professor Husebø ved Pårørendesenteret.

Prosjektgruppa har allerede kommet et godt stykke på vei. Manus til de tre undervisningsfilmene er ferdig utviklet, og den første demofilmen ble spilt inn i mai. Etter planen skal alle de tre filmene gjøres ferdige i løpet av høsten, og det nye undervisningsopplegget lanseres våren 2026 for både UiS, VID, SUS og SAFER.

–Både vi og prosjektpartnerne våre kommer til å benytte oss av filmene, som også kan vises todimensjonalt. Vi håper også at flere vil ta opplegget i bruk, sier Dag Husebø, som opplever dette prosjektsamarbeidet som svært inspirerende:

Ser spinoffs

–Det inspirerer å kunne jobbe sammen ut fra et pårørendeståsted. For mange av oss har det blitt en vekker på hvor viktig pårørendeperspektivet er. Og så ser vi jo allerede nå interessante spinoffs og muligheter for å ta dette videre til nye søknader og prosjekter.