Samles over grytene for å skape gode retter og fine vennskap

Studenter ved Norsk hotellhøgskole arrangerer jevnlige matkvelder for spiselig, sosialt og faglig påfyll.

Herlig stemning på Norsk hotellhøgskoles kjøkken under NHS Foodies' matkveld.

Deilige dufter siver ut fra kjøkkenet i Ellen og Axel Lunds hus. Det samme gjør herlige lyder av småprat og latter, når studenter ved Norsk hotellhøgskole er samlet for å lage mat. Og danne vennskap.

– Det handler om å gjøre noe sosialt og bli kjent på tvers av NHS, sier Hadar Öster-Foldøy.
Sammen med Julie Heimdal og Emma Haugen har Øster-Foldøy invitert alle studentene ved NHS til matkveld, hvor de sammen lager en treretters middag. Initiativet kaller de for NHS Foodies.

NHS Foodies-gjengen bestående av Julie Heimdal (f.v.), Hadar Øster-Foldøy og Emma Haugen.

Vil skape uformelle møter med ledere

Matkveldene så dagens lys under pandemien, etter ønske fra hotellhøgskolen om å gjøre noe for studentene som skapte samhold. Etter vellykkede arrangementer i fjor, fortsetter initiativet i år. Og for å gjøre arrangementene enda mer faglige, inviteres i år ledere fra bransjen med på kveldene.

– Det vi vil få til, er å skape en uformell møtearena, der studentene kan treffe ledere. Når de kommer inn i en forelesning med 200 studenter, er det kanskje ikke så mange som våger å stille spørsmål, men her får man sjansen til det mer uformelle møtet, sier Öster-Foldøy.

Blir sponset av matvareprodsenter

Høstens første meny bestod av kveite-ceviche til forrett, bakt kveite med hasselbackpoteter og hollandaise-saus til hovedrett samt tilslørte bondepiker til dessert. Opplegget er at studentene deles inn i grupper som står for hver sin rett.

– I forkant av arrangementene kontakter vi produsenter og spør om de vil sponse oss med råvarer vi kan bruke. Alle jeg har vært i kontakt med, har ville det, så til i dag har vi fått kveite fra Stirling og maistortilla fra Como Mexico, forteller Heimdal.

I bærekraftens navn bruker studentene gjerne ingrediensene i flere omganger.

– Fra kveiten vi har i dag, tar vi beina og lager kraft på, som vi igjen benytter neste gang, når vi skal lage fiskesuppe, forklarer Öster-Foldøy.

Ceviche forberedes.

Vil gjøre matkvelder til en tradisjon

Til høstens første arrangement var det 22 påmeldte studenter. NHS Foodies-gjengen håper matkveldene blir en tradisjon i lang tid framover, også etter at de selv har fullført utdanningen.

– Vi forsøker å få med flere, slik at det kan leve videre når vi går ut, sier Öster-Foldøy.

Tekst: Live Kolstad Kvalsvik

Foto: Live Kolstad Kvalsvik og NHS Foodies