Søk høyaktuell internasjonal master i migrasjonsstudier

European Master in Migration and Intercultural Relations – EMMIR – er et samarbeid mellom europeiske, afrikanske og asiatiske universitet og fører til en felles mastergrad.

Glade studenter rundt et bord

Mastergraden drives av UiS i samarbeid med åtte andre universitet i Europa, Afrika og Asia og gir inngående kunnskap i migrasjonsstudier, kombinert med feltarbeid i Europa, Asia og Afrika.

Flytt fra universitet til universitet

Som EMMIR-student forflytter du deg mellom samarbeidsuniversitetene. I tillegg til UiS er det Universitetet i Oldenburg i Tyskland, Univerza V Novi Gorici i Nova Gorica i Slovenia, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích i České Budějovice i Tsjekkia, University of Witwatersrand i Johannesburg i Sør-Afrika, Ahfad University for Women i Omdurman i Sudan, Mbarara University of Science and Technology i Mbarara i Uganda, Rabindra Bharati University i Kolkata i India og Mahanirban Calcutta Research Group, også i Kolkata i India.

Søknadsfristen er 6. mars dersom du søker stipend via EMMIR. For de som ikke søker stipend er søknadsfristen lenger.

Hva lærer jeg?

EMMIR representerer en tverrfaglig tilnærming til migrasjonsstudier og tar opp høyaktuelle og sentrale spørsmål på den globale agenda.

Masteren gir deg transnasjonal, transkulturelt og tverrfaglig kunnskap om migrasjon, mobilitet, flukt, fortrengning og tilflukt - globalt og nasjonalt.  Økonomisk og sosial utvikling, demografi, internasjonale relasjoner, politisk teori og kulturelt samarbeid er noe av det som tas opp.

Hva kan jeg bli?

Programmet gir deg et stort og internasjonalt nettverk som en kan dra nytte av senere i karrieren.  Studentgruppen er satt sammen av studenter fra hele verden og foreleserne kommer fra mange forskjellige land.

I et globalisert arbeidsmarked – inkludert akademia – vil kompetanse i migrasjon og interkulturelle relasjoner kombinert med tospråklig eller flerspråklig kompetanse gi jobbmuligheter både på internasjonalt og nasjonalt nivå innen forskning, undervisning, media, administrasjon, koordinering og ledelse i statlige og ikke-statlige organisasjoner.

Les mer om studiet og hvordan du søker.

EMMIR- en suksesshistorie

EMMIR er del av Erasmus-programmet, et utvekslingsprogram for studenter innen EU og EØS, etablert i 1987. EMMIR er et såkalt Erasmus Mundus- program som tar sikte på å forbedre kvaliteten i høyere utdanning gjennom stipend og akademisk samarbeid mellom EU og resten av verden

EMMIR-programmet er fremhevet som en suksesshistorie og et eksempel til etterfølgelse av EU-kommisjonen.