Som å bo i et stort hotellrom

Økonomistudent Mohammed Abdullah Hassan fikk lørdag storslått besøk i den nye leiligheten sin, da det var offisiell åpning av de nye studentboligene Rennebergstien 9 og 19.

Student Mohammed Abdullah Hassan i ny leilighet i Rennebergstien.

– Her er alt mye enklere. Hvis jeg trenger å fikse noe er det bare å kontakte SiS, undervisningen er en kort spasertur unna, og vennene mine er rett i nærheten. Det er mye kjekkere å bo her, sier økonomistudent Mohammed Abdullah Hassan.

Rennebergstien 19

Nye Rennebergstien består av to bygg med til sammen 129 ettroms leiligheter.

åpning Rennebergstien 19, folk i storstua

Studentboligene har flotte fellesområder med TV-krok, kjøkken, spisebord og flere salonger. Foto: SiS

Ola Borten Moe snakker til studenter som sitter i sofa

– Gratulerer med nye studentboliger i Rennebergstien. Som statsråd vet jeg at det er viktig for studentene å ha et trygt og rimelig sted å bo, og at det er en viktig forutsetning for å kunne studere, sa Ola Borten Moe.

Dagny Hausken, Borten Moe, Elisabeth Fareth, sara beitz, Klaus Mohn

Vi trenger flere studentboliger, sa denne gjengen samstemt: Dagny S. Hausken, Ola Borten Moe, Elisabeth Faret, Sara Beitz og Klaus Mohn.

Økonomistudent Mohammed Abdullah Hassan  viser leiligheten sin til Borten moe

Folksomst når statsråd, rektor, ordfører, direktører og presse stikker innom!

rennebergstien 9

Bærekraftige løsninger: Blokkene er bygget med bæresystem i kortreiste prefabrikkerte betongelementer.

Elisabeth faret viser hvor nye studentboliger skal bygges

SiS planlegger for 1.200 nye studentboliger fram mot 2025. Her vil vi ha de 400 neste, sa SiS-direktør Ellisabeth Faret.

– Dette er bedre enn bra, her har jeg alt jeg trenger. Det akkurat som å bo i et stort og nytt hotellrom, hele tiden! Alt er helt nytt og stilig. Jeg synes spesielt badet er veldig flott, sier Hassan. Han er knallfornøyd med sin splitter nye leilighet og tar velvillig imot besøk av statsråd, rektor, ordfører, direktører og presse.

– Jeg bodde tidligere privat i byen. Her er alt mye enklere. Hvis jeg trenger å fikse noe er det bare å kontakte SiS. Undervisning og lesesal er en kort spasertur unna, og vennene mine er rett i nærheten. Det er mye kjekkere å bo her, sier Hassan.

129 nye studentboliger på campus

Studentsamskipnaden i Stavanger (SiS) bygger nemlig studentboliger i rekordfart. Kun ett år etter spadestikk er boligene i Rennebergstien 9 og 19 klare for studenter.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe er i den anledning invitert til campus for offisiell åpning og båndklipp:

– Gratulerer med nye studentboliger i Rennebergstien. Som statsråd vet jeg at det er viktig for studentene å ha et trygt og rimelig sted å bo, og at det er en viktig forutsetning for å kunne studere. Derfor er det prisverdig at SiS planlegger for 1.200 nye studentboliger fram mot 2025, sier Borten Moe.

Det er et mål Dagny S. Hausken, fungerende ordfører i Stavanger kommune, støtter:

– Vi støtter SiS sitt mål om 20 prosent dekning, flere studenter skal ha muligheten til å bo i en studentbolig.  Vi ønsker å fortsette byggingen av nye studentboliger i Stavanger, primært ved campus Ullandhaug og Bjergsted, men også ved Kampen og Kalhammeren.

Levende campus

Nye Rennebergstien består av to bygg med til sammen 129 ettromsleiligheter som er mellom 19 og 22 kvadratmeter store, alle har eget bad og kjøkken. Studentboligene har flotte fellesområder med TV-krok, kjøkken, spisebord og flere salonger.

– Det beste med de nye studentboligene er at de ligger på campus. Som student ønsker jeg meg et levende campus, og nærhet til tjenestene vi bruker. De nye studentboligene gjør at flere kan bo og leve på campus, og at flere kan møtes sosialt i nærheten av studiearbeidet, sier Sara Beitz, leder for Studentorganisasjonen ved UiS (StOr). StOr har også et ønske om at det skal bygges flere studentboliger i nærheten av campus.

Årets Shot-undersøkelse viser en negativ trend. Studenter har det bra, men de som har det dårlig har fått det verre. Tallene forteller hvilken enorm innvirkning isolasjonen har på studentene. 1 av 4 har få eller ingen venner på studiestedet og vi vet at de sliter psykisk. Vi kan og bør ta ansvar for at studentene her hos oss skal ha det så godt som mulig. I dette rommet er det mange som kan bidra til et lykkeligere studentliv. I dag markerer vi et skritt i riktig retning. La oss bygge enda flere studentboliger, oppfordrer Beitz.

Bærekraft, klima og miljø

Rektor ved UiS, Klaus Mohn, mener studentboligene i Rennebergstien er et positivt bidrag til studenter i et vanskelig leiemarked. Han setter også stor pris på at det i byggingen av studentboligene er tatt hensyn til bærekraftige løsninger og kortreiste råvarer og materialer: Blokkene bygges med bæresystem i kortreiste prefabrikkerte betongelementer produsert på Skurve.

– UiS har grønn omstilling som et av sine satsingsområder, og også her gjør Nye Rennebergstien det godt.  Byggeteknisk har det over hele linja vært fokus på bærekraft, miljø og klima. Byggene er blant annet kortreiste – de er i hovedsak ført opp i samarbeid med lokale aktører og leverandørarer. De er bygget med element av miljøvennlig lavkarbonbetong og all oppvarming skjer med energibrønner og varmepumper som sikrer en svært energieffektiv løsning, sier Mohn.