Spadestikk for flere studentboliger på campus

Bygger kunnskapsbyen: Fylkesordfører Marianne Chesak og stavangerordfører Kari Nessa Nordtun tar første spadestikk for 129 nye studentboliger på UiS’ campus.

Fin stil når fylkesordfører Marianne Chesak og stavangerordfører Kari Nessa Nordtun tar første spadestikk til det som skal bli nye studentboliger på campus Ullandhaug. Foto: UiS / Vibecke Lykke Olsen

Studentsamskipnaden i Stavanger (SiS) bygger studentboliger i rekordfart. Kun ett år etter ferdigstillelsen av forrige studentboligprosjekt på campus, skal spadene igjen i jorden.

De to byggene i Rennebergstien 2 skal være innflyttingsklare i august 2022. Målet er å ha 1000 boliger på campus innen 2025.

– Antall studenter på UiS og de andre høgskolene i Stavanger og Sandnes har økt betydelig de siste årene, også når det gjelder internasjonale studenter. I tillegg har presset på det private leiemarkedet økt. Vi opplever derfor flere søkere og lengre ventelister før semesterstart, sier boligsjef i SiS, Øyvind Lorentzen.

Mer attraktiv studentby

Stavangerordfører Kari Nessa Nordtun understreker viktigheten av flere studentboliger på campusområdet.

– Nye studentboliger er et viktig grep for å gjøre Stavanger til en enda mer attraktiv studentby. Det bidrar også til like muligheter for utdanning, og til at flere har mulighet til å studere på heltid. Jeg gleder meg til prosjektet står ferdig, sier Nordtun.

Hun får støtte av fylkesordfører Marianne Chesak.

– Vi kan være stolte av studentbyen Stavanger. Akkurat passe stor nok til å gi nye impulser og nettverk, akkurat passe liten til å gi trygghet og hjemmefølelse. Et viktig konkurransefortrinn for Stavanger som studentby, er trygge og rimelige studentboliger.

Mer liv og trivsel på campus

Rektor ved Universitetet i Stavanger Klaus Mohn ønsker nye studentboliger velkommen.

– Spadestikk er et bevis på at UiS og SiS får realisert sine planer og visjoner. Vi har et mål om å få mer liv 24 timer i døgnet. Med disse boligene vil det bli enda kjekkere å bo og være på campus Ullandhaug for alle. I tillegg til at de 129 studentene i Rennebergstien vil delta i undervisningen og bruke campus for å arbeide med fag, kan de bruke campus for å trene, spise og være sosiale.

Gosenmyrå studentboliger, som stod ferdige i 2020, er de mest etterspurte boligene hos SiS. Flere av designelementene som gjør disse boligene populære, er tatt med i det nye prosjektet. Dette inkluderer blant annet plan-, kjøkken- og vindusløsninger, i tillegg til ett stort fellesrom, istedenfor flere små.

Tekst: SiS / UiS
Foto: Vibecke Lykke Olsen