Studentenes hus og Tappetårnet fyller 10 år

Studentes hus feirer denne helgen 10-års jubileum sammen med SiS. Huset ligger midt i hjertet av campus og er studentenes base på campus Ullandhaug.

Studentenes hus

Studentenes hus er styrt av StOr og er arbeidsplass for linjeforeninger og studentorganisasjoner ved UiS. Her sitter også studentstyret, fadderstyret og studentpresten. I første etasje er holder studentbaren Tappetårnet til.

I helgen skal det feires sammen med SiS: utenfor Studentenes hus er det satt opp flere festivaltelt med plass til over 1000 studenter.

Sara Bianca Beitz, nestleder i StOr.

– Festivalområdet er åpent fra 18-23 alle de tre dagene, og det blir alt fra musikkbingo til store artister som Isah, Hkeem og Arif, sier Sara Bianca Beitz, nestleder i StOr.

Hun lover ekte festival-stil, gratis for alle studenter i Stavanger og Sandnes, og et telt som holder 22 grader og tåler en regnstøyt.

Restarter engasjertmiljøet

– Vi håper at ti-års jubileet til Studentenes hus gir en ny kick-start til studentmiljøet. Vi sliter litt med etterdønningene av pandemien og håper at festivalen restarter engasjertmiljøet og får flere studenter til å ta verv, sier Mikael Johnsen, som er organisasjonskonsulent ved UiS. Han har kontor i Studentenes hus, med StOr-folka som nærmeste nabo.

– Tappetårnet er på randen til å bli utslitt fordi studentene bruker det så mye, men vi mangler folk til å drifte organisasjonene og foreningene, sier Mikael Johnsen.

Mikael Johnsen organisasjonskonsulent ved UiS
Mikael Johnsen, organisasjonskonsulent ved UiS.

Litt sliten 10-åring

Oppussingen av Tappetårnet er i gang, lokalet har fått ny farge og en del nye møbler.

-  På grunn av covid og produksjonsproblematikk har vi ikke fått byttet ut alt av møbler ennå, men dette skal være på plass til første åpningsdag etter jul. Det har ikke blitt gjort stort i første etasje siden huset ble bygd og vi ønsker at Studentenes Hus skal være en plass studenter syns det er hyggelig å bruke også på dagtid, sier nestleder Sara.