Tildelt pris for fremragende undervisning

Sigbjørn Hervik er blant landets beste undervisere. 2. juni mottok han undervisningspris fra Olav Thon-stiftelsen.

Professor Sigbjørn Hervik holder en pris i hendene.
Professor Sigbjørn Hervik ved Institutt for matematikk og fysikk under prisutdelingen i universitetets aula, UiO. Foto: UiO

Prisutdelingen skjedde i aulaen i Universitetet i Oslo torsdag 2. juni.

Sigbjørn Hervik er professor i anvendt matematikk ved Institutt for matematikk og fysikk ved UiS. Studentene hans gir gode tilbakemeldinger på forelesningene hans, og i dag ble Hervik hedret for innsatsen da han ble tildelt årets undervisningspris fra Olav Thon-stiftelsen.

– Jeg er veldig glad for å kunne bidra til den utmerkede undervisningen vi gjør ved Institutt for matematikk og fysikk. Alle gjør en fantastisk god jobb. Jeg håper denne prisen vil inspirere og motivere oss alle til å fortsette dette arbeidet, sier Hervik.

Prisen tildeles basert på tilbakemeldinger fra kandidatenes studenter. Om tildelingen til Hervik, står det følgende i en pressemelding fra stiftelsen:

Olav Thon og hans kone Sissel Berdal Haga Thon sitter ved siden av hverandre.
Olav Thon og hans kone Sissel Berdal Haga Thon. Foto: UiO

Sigbjørn Hervik (f. 1976) er en meget engasjert universitetslærer i matematikk og fysikk. Han har undervist på alle nivå – også på ungdomsskoletrinnet – og han mottar bestandig fremragende evalueringer fra studentene for undervisningsinnsatsen. Hervik er ellers også en meget aktiv forsker på internasjonalt nivå i sitt felt. Denne spennvidden i engasjement og interesser, fra svært teoretisk forskningsarbeid til matematikk og fysikkformidling på alle nivåer, er en kombinasjon som ses svært sjeldent. Sigbjørn Hervik ble 31 år gammel landets yngste professor i matematikk. Han avla doktorgrad ved Cambridge University i 2004.

Prisen er på 500.000 kroner. De andre mottakerne av undervisningsprisen er førstelektor Tone Fredsvik Gregers ved Universitetet i Oslo og professor Vigdis Vandvik ved Universitetet i Bergen.

Tekst: Kjersti Riiber

Olav Thon Stiftelsen

Næringsdrivende stiftelse som har som formål å støtte matematisk-naturvitenskapelig forskning og allmennyttige tiltak.

Professor i anvendt matematikk
Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Institutt for matematikk og fysikk