UiS Aerospace designer, bygger og skyter opp studentraketter

Studentorganisasjonen UiS Aerospace ser stadig etter nye medlemmer som vil ta organisasjonen til nye høyder.

I 2021 ble studentorganisasjonen UiS Aerospace opprettet. Formålet med organisasjonen er å gi studenter erfaring innen rom- og luftfartssektoren, dette ved å designe, bygge og skyte opp studentraketter.

Samarbeid på tvers av studieprogram

Organisasjonen består i dag av omtrent 40 medlemmer fra ulike studieprogram, blant annet maskiningeniør, automatisering og elektronikkdesign, matematikk og fysikk, og Risk Analysis.

Tre personer med ikledd t-skjorter står på en rekke og smiler mot kamera.
Vetle Gjerver, leder av avionikkgruppen, Daniel Varming, leder av UiS Aerospace og Stian Kornberg, leder av maskingruppen.

Medlemmene er delt inn i ulike grupper som maskin, avionikk (elektro og data), matematikk og fysikk, og økonomi og markedsføring. I tillegg jobber noen av medlemmene med risikovurderinger.

Gruppene samarbeider tett, og tverrfaglighet er en viktig del av organisasjonen. Dette er en arbeidsmåte som også kan komme godt med i arbeidslivet.

– Arbeidslivet er tverrfaglig, og alle resultater i det virkelige liv er tverrfaglige. Det vi gjør i organisasjonen vår er å ta studieretninger som egentlig er isolert hver for seg, og fletter dem sammen og bygger en rakett. Vi får erfaring med å jobbe tverrfaglig, som er helt nødvendig for å løse ingeniørfaglige problemer, sier Daniel Varming, leder av UiS Aerospace.

– Her får vi mulighet til å anvende kunnskapen vi tilegner oss på studiet. Det å bygge en rakett er et stort tverrfaglig prosjekt. Vi må samarbeide på tvers av fag og grupper, noe som gir en god erfaring til arbeidslivet, tilfører Vetle Gjerver, leder av avionikkgruppen.

For å få til et godt samarbeid mellom mange forskjellige studenter, er det viktig å ha en struktur på arbeidet som skal gjøres.

– Vi utvikler hele tiden måten vi jobber på. Vi deler gjerne prosjektet inn i ulike faser. Starter med en planleggingsfase om hva vi skal bygge og hva som er målet for det vi skal bygge. Deretter går vi over i designfasen, før vi setter i gang produksjonen. Videre har vi en testfase, før vi har selve oppskytningen av raketten. Men det skal nevnes at alle prosessene går om hverandre hele tiden. Det oppstår ulike problemer som skal løses underveis, og derfor må vi revurdere de ulike fasene, sier Varming.

Sikter mot verdensrommet

Etter fire måneder med intens jobbing reiste organisasjonen til Helleland for å skyte opp årets rakett, Borealis. Regn, vind, montering av oppskytningsrampe, og en viktig del som lå igjen i Nederland, førte til at det ble en kamp mot klokken for å nå oppskytningsvinduet som de hadde fått avklart med Avinor og Luftfartstilsynet.

– Det manglet en kritisk del av motoren vår i en leveranse med utstyr vi hadde fått tilsendt fra Nederland. Oppskytningsvinduet vårt var over på mandag, så vi hadde dårlig tid. I tillegg begynte været å snu, og det nærmet seg gode forhold for oppskytning. Vi kastet oss rundt og tok et fly til Amsterdam. Der møtte vi leverandøren på flyplassen, så vi fikk tak i det vi trengte og fløy tilbake med en gang, sier Varming.

– Det var veldig spennende om vi kom til å få tak i delen eller ikke. Samtidig gjorde de andre ferdig de siste forberedelsene til oppskytningen - det var helt magisk! Vi kom oss på plass og fikk montert delen i tide, fortsetter Varming.

– Daniel kom kjørende akkurat idet vi startet countdown, tilfører Stian Kornberg, leder av maskingruppen.

Etter en iherdig innsats rakk de oppskytningsvinduet, og den fire meter høye raketten fløy til en høyde på ca. 3200 meter.

– Selve oppskytningen ble en braksuksess. Alt det elektriske fungerte fint og raketten fløy som en kule, sier Gjerver.

Se YouTube-videoen til UiS Aerospace fra oppskytningen.

Selv om oppskytningen ble en stor suksess, har organisasjonen evaluert hele prosessen og allerede notert seg hva som kan videreutvikles og gjøres annerledes når de går i gang med neste års rakett.

– Borealis var en prototype og en testoppskytning. Den gikk kjempebra og vi lærte mye av testen, og nå er vi klare for vår neste rakett, sier Varming.

Åtte personer står på en rekke og holder en blå rakett. De står ute i naturen.
Fire personer setter opp en rakett i en oppskytningsrampe. Foto.

Finner medstudenter med samme interesse

Studentorganisasjoner, som UiS Aerospace, kan være en viktig del av studentlivet.

– Studentlivet er mye gøyere når man engasjerer seg litt. Studentorganisasjoner er viktige for studentlivet hvis du liker å ha det gøy og være sosial, sier Gjerver.

– Og man finner medstudenter med samme interesse, tilfører Kornberg.

UiS Aerospace arrangerer flere ulike sosiale aktiviteter og turer. De har for eksempel sett oppskytninger av raketter sammen, vært på besøk hos bedrifter og tatt turen til Andøya romsenter.

– På Andøya fikk vi omvisning og hadde en workshop med andre studentorganisasjoner som holder på med det samme som vi gjør. Det har vi lyst til å gjøre mer av, sier Kornberg.

Oppskytningen av deres egen rakett er likevel høydepunktet.

– Oppskytningen er det kjekkeste arrangementet vi har. Da kombinerer vi teknologi med å bo i en støl uten strøm og vann. Du bor i telt, og jobber med kompisene dine som du studerer med. Vi jobber mot et felles mål og det blir en fantastisk synergi som er kjekk å være med på. Det hele avsluttes med å skyte opp en rakett som går 3000 meter opp i luften. Jeg gleder meg allerede til neste gang, det er så gøy!, sier Varming.

Tekst: Cathrine Ommundsen

Vil du vite mer?

UiS Aerospace ser stadig etter nye medlemmer. Sjekk ut uisaerospace.no, deres Instagram og LinkedIn for mer informasjon.