UiS med gode plasseringer innen flere fagfelt i internasjonal ranking

Times Higher Educations rangering av universitetenes kvalitet innen fagfeltene økonomi og ledelse, utdanningsvitenskap og samfunnsvitenskap er nå offentliggjort.

Mange studenter gående utendørs på campus Ullandhaug.

UiS får gode plasseringer innen alle fagfeltene av den prestisjefylte rangeringen.

• Innen utdanningsvitenskap rangeres UiS blant de 201-250 beste universitetene i verden
  • Innen økonomi og ledelse blant de 251-300 beste universitetene
  • Innen samfunnsvitenskap blant de 301-400 beste universitetene

Anerkjent rangering

Times Higher Education (THE) regnes som den mest høythengende av de ulike internasjonale universitetsrangeringene. Universitetene som er med blir målt på 13 ulike indikatorer innenfor utdanning, forskning, siteringer, internasjonal profil og næringsinntekter. Alle de mest prestisjetunge universitetene i verden er med.

Utdanningsvitenskap dekker utdanning, lærerutdanning og akademiske studier innen utdanning. Totalt deltok 597 universiteter i dette fagfeltet. Se hele rangeringen innen utdanningsvitenskap.

Fagfeltet økonomi og ledelse dekker også regnskap, finans og økonometri. Totalt deltok 795 universiteter i dette fagfeltet. Se hele rangeringen innen økonomi og ledelse.

Dekan Ola Kvaløy er godt fornøyd med at UiS ligger foran de to andre norske universitetene som deltar i rangeringen.

– Dette er en viktig anerkjennelse til økonomi og ledelsesmiljøet vårt. UiS, og Handelshøgskolen ved UiS, har gjennom en årrekke fokusert på substans og kvalitet i forskning og undervisning. Vi har utviklet flere svært gode fagmiljø som hevder seg på den internasjonale forskningsfronten, sier Kvaløy.

Samfunnsvitenskap dekker fagfeltene kommunikasjons- og medievitenskap, politikk og internasjonale studier (inkludert utviklingsstudier), sosiologi og geografi. Totalt deltok 870 universiteter i dette fagfeltet. Se hele rangeringen innen samfunnsvitenskap.

Norske universiteter i rankingen

Andre norske universiteter som deltar i rankingen innen utdanningsvitenskap er Universitetet i Oslo (UiO) på plass nummer 55, mens NTNU og Universitetet i Tromsø (UiT) rangeres blant de 251-300 beste universitetene.

Innen økonomi og ledelse ligger NTNU blant 301-400 og UiT ligger 600+

Innen fagfeltet samfunnsvitenskap er UiO rangert som nummer 51, Universitetet i Bergen (UiB) blant 176-200, NTNU 251-300 og UiT 401-500.

Verdens topp-universiteter

Helt på topp over verdens beste universitet innen utdanningsvitenskap ligger Stanford University. Innen økonomi og ledelse deler Stanford førsteplassen med Massachusetts Institute of Technology, mens University of Oxford topper listen innen samfunnsvitenskap.

Gode plasseringer i andre THE-rankinger

I september ble den overordnede rangeringen av verdens beste universiteter og rangering innen fagområdet helse og medisin offentliggjort.

I den overordnede rangeringen gjorde UiS en sterk debut og ble ranket blant de 401-500 beste universitetene i verden. Rundt 1600 universiteter leverte inn data til THE for å bli rangert.
Les også: UiS blant de 401-500 beste universitetene i verden

Innen fagområdet helse og medisin tok UiS plass blant de 301 – 400 beste universitetene i verden.
Les også: UiS hevder seg i prestisjefylt ranking innen helse og medisin

Tekst: Benedicte Pentz