UiS nummer 250 i verden på internasjonalisering

UiS er rangert som nummer 250 i verden på måleområdet internasjonalisering på den prestisjefylte Times Higher Education-rangeringen.

Times Higher Education (THE) regnes som den mest høythengende av de ulike internasjonale universitetsrangeringene. Rekordhøye 1799 universiteter fra 104 land og regioner har i år levert inn data for å bli rangert. I fjor var 1662 institusjoner med i rangeringen.

Som et ungt og innovativt universitet i en internasjonal region har UiS en sterk internasjonal profil. Derfor gleder prorektor for innovasjon og samfunn ved UiS, Rune Dahl Fitjar, seg over at universitetets internasjonale orientering og satsing viser igjen også på Times Higher Education -rangeringen.

Internasjonalisering strategisk mål

–Universitetet i Stavanger har lenge hatt internasjonalisering som et strategisk mål, og har de siste årene økt andelen utenlandske studenter og ansatte kraftig. Det er viktig for oss å være et åpent universitet, og i tråd med nasjonale politiske mål bidrar vi også til internasjonalisering av norsk høyere utdanning. Dessverre ser vi at vi blir straffet for dette i forslaget til statsbudsjett, gjennom at vi forholdsmessig får det største kuttet i sektoren knyttet til innføring av skolepenger for utenlandske studenter, sier Rune Dahl Fitjar.

12 prosent, i alt 1440, av studentene og 27 prosent av de ansatte, 613 personer, ved UiS er internasjonale. Universitetet har 300 internasjonale samarbeidsavtaler og er eneste norske medlem av University, som utvikler en ny europeisk modell for høyere utdanning der studenter og forskere samarbeider med arbeidslivet for å løse reelle utfordringer - på tvers av Europa.

Total plassering

Totalt sett er UiS rangert på delt fjerdeplass av de seks norske universitetene som er med i rangeringen. Det er samme plass som i fjor, som var første gang UiS var med i rangeringen

På totalresultatet går UiS litt ned fra i fjor. I år er UiS rangert blant de 501-600 beste i verden, mens universitetet var rangert blant de 401-500 beste i fjor.

–At vi faller litt i plassering må ses i lys av at flere institusjoner er med i år, og også i lys av vår korte historie. Her konkurrerer vi med universitet som har hatt mye lenger tid på å bygge seg opp, sier Fitjar.

Måles på fem områder

Universitetene som er med i THE blir målt på 13 ulike indikatorer innenfor utdanning, forskning, siteringer, internasjonal profil og næringsinntekter. Alle de mest prestisjetunge universitetene i verden er med.

Siteringer er hvor ofte andre forskere refererer til vitenskapelige arbeider fra et universitet, og brukes ofte som et mål på forskningens kvalitet. Internasjonal profil omfatter de ansattes nasjonaliteter, studentutveksling og hvor mange utenlandske forskere man samarbeider med.

Listen er utformet slik at de første 200 blir nummerert etter hvor godt de gjør det. Deretter blir universitetene delt inn i stadig større grupper. Først 50 om gangen, deretter 100 og så 200. Den siste gruppa består av alle som ligger under 1000. plass.

Norske universitet i rangeringen

Her er listen over de seks norske universitetene som deltar og deres plassering på rangeringen i år, med plassering i fjor i parentes.

• Universitetet i Oslo 126 (119)
  • Universitetet i Bergen 201-250 (uendret)
  • NTNU 401-500 (uendret)
  • UiS 501-600 (401-500) og UiT Norges arktiske universitet 501-600 (351-400)
  • NMBU 601-800 (uendret)

Verdens beste universitet

University of Oxford er kåret til verdens beste universitet for syvende år på rad. Harvard er på andreplass i år som i fjor. På delt tredjeplass finner vi Cambridge og Stanford som var henholdsvis på delt femteplass (med MIT) og fjerdeplass i fjor. På femteplass, i år som i fjor, er Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Se hele rangeringen på Times Higher Education

Tekst: Elin Nyberg