UiS står i solidaritet med ofrene for krigen i Midtøsten

Uttalelse fra rektor Klaus Mohn og det akademiske fellesskapet ved Universitetet i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

UiS-logo med blå bakgrunn

Universitetet i Stavanger fordømmer de grufulle handlingene som sivile palestinere og israelere nå blir utsatt for.

Våre tanker går til de som har mistet livet, deres etterlatte, og de som nå lever i lidelse og frykt.

UiS har ansatte og studenter både fra Israel og Palestina, og vi ønsker å støtte dem i denne vanskelige situasjonen.

UiS har også i mange år utvekslet studenter og ansatte med An-Najah National University i Nablus i Palestina. Nablus har vært vennskapsby med Stavanger siden 1996.

I denne tunge tiden står vi sammen med våre studenter og med kolleger ved universiteter og forskningsinstitusjoner i de berørte områdene.

Norge har initiert og forpliktet seg til FN-erklæringen om å sikre skoler i konfliktområder. UiS oppfordrer på det sterkeste til at denne erklæringen blir respektert i den pågående situasjonen.