Anne Liv Vastveit er vinner av Solveig Bergsliens pris for kritisk tenkning i skolen 2025. Hun får prisen for et undervisningsopplegg som gir elevene verktøy til å avsløre falsk informasjon, forstå demokratiets skjørhet – og stå imot fristelsen til enkle svar.

– Prisen går til en lærer som virkelig har tatt skolens samfunnsoppdrag på alvor. En som inspirerer, gir elevene rom til å utforske – og styrke til å stå imot enkle svar, sier juryen i sin begrunnelse.
Når konspirasjonsteorier møter klasserommet
Vastveits opplegg «Demokratiets kompleksitet og konspirasjonens fristelse» ble gjennomført i Engelsk 2 på Vg3. Over åtte uker fikk elevene utforske alt fra kolonialismens retorikk i Kiplings dikt The White Man’s Burden, til presidenttaler av Reagan, Bush og Biden. De diskuterte polarisering i amerikansk politikk, analyserte hvordan ord som «frihet» brukes for å rettferdiggjøre makt, og reflekterte over hvordan sosiale medier og algoritmer former vår forståelse av virkeligheten.

Arbeidet var praktisk og variert – med alt fra gruppearbeid og scenariobygging til kildeanalyse og dokumentarfilm. Underveis ble elevene stadig utfordret med spørsmålene: Hvem sier dette? Hvorfor? Hvordan vet vi at det er sant?
– Gjennom en trygg og åpen diskusjonskultur ble også elever som trodde på konspirasjoner inkludert i læringsfellesskapet, uten stigmatisering. Det viser at kritisk tenkning kan læres best i møte med virkelige dilemmaer, sier Vastveit.
Kritisk tenkning forsvarer demokratiet
Prisens initiativtaker og utdeler, Alexandre Dessingué, understreker betydningen av å gjøre kritisk refleksjon til en del av hverdagen i skolen:
– Demokratiets fiender er mange – og ikke alltid synlige. De kan skjule seg i likegyldighet, i ukritisk bruk av teknologi eller i slagord som lover raske løsninger. Kritisk tenkning er ikke bare en intellektuell øvelse, det er en demokratisk ferdighet.
Han peker også på skolens unike rolle i å utvikle disse ferdighetene:
– Skolen er kanskje det siste virkelig felles rommet i samfunnet. Her møtes alle, og her må vi lære hverandre å tenke kritisk sammen. Nettopp derfor er denne prisen så viktig.
Arven etter Solveig Bergslien
Elevenes tilbakemeldinger viser at opplegget ikke bare har gitt økt kunnskap om historie og politikk, men også en dypere forståelse for hvordan demokratiet kan både trues og styrkes. Flere har fortalt at de har oppdaget hvor lite mange utenfor klassen visste om temaene – noe som ga dem motivasjon til å dele kunnskapen videre.
Juryen oppsummerer det slik:
– Undervisningen har vist elevene hva det betyr å være en aktiv og ansvarlig samfunnsborger. Det er dette som er Solveig Bergsliens arv – og det er denne arven som nå føres videre.
Oppkalt etter motstandskvinnen Solveig Bergslien, som ofret livet i kampen mot nazismen i 1943.
Alle lærere i Norge kan sende inn sitt bidrag, uavhengig av trinn og fag.
5000 kroner, diplom og presentasjon på DEMO-konferansen i Stavanger
Medio august 2026 (eksakt dato annonseres)
Fremme arbeid med kritisk tenkning blant barn og unge
Undervisningsopplegg som får elever til å tenke kritisk og drøfte komplekse spørsmål. Små opplegg på 1–2 timer er nok.
Send inn en beskrivelse av undervisningopplegget ditt. Maks 2000 ord + evt. bilder/video. Send som PDF til kritisk.tenkning@uis.no.
Skolen er kanskje det siste virkelig felles rommet i samfunnet. Her møtes alle, og her må vi lære hverandre å tenke kritisk sammen. Nettopp derfor er denne prisen så viktig.