Velkommen til Veiledningskonferansen i Stavanger den 5. og 6. februar 2026 på Clarion Hotel Stavanger!
Profesjonsveiledning på tvers av praksisfelt og utdanninger
Konferansen samler fagpersoner og forskere med interesse for profesjonsveiledning på tvers av praksisfelt og utdanninger innenfor utdanning, helse og samfunnsvitenskap. Ditt bidrag i dette er viktig! Se lenger nede på siden om innsending av abstrakt.

Målet er å utforske hvordan veiledning kan tilpasses ulike kontekster og bidra til profesjonell utvikling gjennom teoretiske perspektiver og praktiske erfaringer. Det vil bli muligheter for å presentere forskningsarbeider og dele erfaringer. (Foto: Getty Images)
Tema 2026:
Profesjonsveiledning i ulike kontekster: tilpasninger, perspektiver og muligheter
Deltema for konferansen inkluderer:
- Veiledning i profesjonsmangfoldet
- Profesjonsveiledning i utdanning og yrke
- Teoretiske perspektiver på profesjonsveiledning
- Innovasjon og muligheter innen veiledning
Fra idé til innsending
– Derfor velger vi å bidra til Veiledningskonferansen 2026
Da Britt Eva Melling Gunvordal ble utfordret av en tidligere kollega til å sende inn abstrakt til Veiledningskonferansen, startet en prosess som både ga faglig utvikling og styrket troen på egen praksis. – Jeg jobber med veiledning på heltid, og det gir rom til å tenke større. Vi har utviklet en hybridmodell som kombinerer coaching, rådgivning og veiledning – og vi ser at det har effekt ute i skolene, sier hun. Gunvordal er veileder ved Senter for trygt og godt læringsmiljø i Sandnes kommune. En prosess som gir innsikt – og bygger organisasjon Å skrive abstraktet har blitt en anledning til å gå i dybden på hva senteret faktisk gjør. – Vi har måttet komprimere og konkretisere. Det har gitt oss mulighet til å rydde i egen praksis og tenke gjennom hvorfor vi gjør det vi gjør og hva som faktisk virker. Det er en verdifull prosess i seg selv. Tidligere erfaring med internasjonale konferanser, som World Anti-Bullying Forum, ga nyttig innsikt i hvordan man kan jobbe med abstraktutvikling. Det førte også til tettere samarbeid internt i organisasjonen. – Vi ble bedre kjent med hverandre og med hva vi faktisk står for. Det styrker både fagligheten og fellesskapet. Samarbeidet med FU (Flerspråklige barn og unge) er et eksempel på hvordan veiledning kan favne bredt og være en del av helhetlig kompetanseheving i kommunen. – Vi ønsker å vise hvordan veiledning kan støtte både lærere og tospråklige lærere, og hvordan det kan bidra til å realisere fellesskapets didaktikk. Råd til andre som vurderer å sende inn Gunvordal har klare råd til skoler og barnehager som vurderer å sende inn: – Finn noen å gjøre det sammen med. Lag et lite team, og sørg for støtte fra ledelsen. Kanskje kan du bruke fellestid eller få avspasering? Det handler om å synliggjøre verdien av det du gjør, både for deg selv og for skolen. Hun understreker at det er praksisfeltet som sitter på de mest verdifulle erfaringene. – Vi trenger historier fra virkeligheten. Hvordan virker veiledning i praksis? Hva hjelper? Hva er utfordrende? Det er dette vi vil høre om, ikke bare teori, men hvordan det faktisk oppleves ute i skoler og barnehager. Hun oppfordrer også til å ufarliggjøre prosessen: – Det er ikke nødvendig å ha alt ferdig. Et abstrakt er en skisse – du har tid til å utvikle innlegget frem mot konferansen. Og hvis du er usikker, ta kontakt med noen i konferanseledelsen. De vil gjerne hjelpe. Å delta gir energi og inspirasjon Veilederen har deltatt på konferanser tidligere, og opplever det som både faglig og personlig givende. – Du får et helhetlig blikk på profesjonen, og det er utrolig inspirerende å møte andre som jobber med det samme. Det gir energi og løfter både deg og arbeidet ditt. Hun avslutter med en oppfordring: – Hvis du har noe du tror på – del det. Det er slik vi utvikler profesjonen sammen.
Årets hovedforedragsholdere
Kunnskapssenter for utdanning