- Vi skal drifte landets beste bibliotek videre

Rune Sørsdal er ansatt som bibliotekdirektør ved Universitetet i Stavanger fra 1. august 2023. Han er allerede godt i gang med å forberede seg, og det er ingen tvil om at omstillingen er en av de største utfordringene.

Universitetsbiblioteket i Stavanger
I denne saken kan du bli litt bedre kjent med Rune Sørsdal, som blir ny bibliotekdirektør ved UiS.

Alle som kjenner Rune vet at han er en pratsom type, energien er smittsom og det er ingen tvil om at han har mange gode ideer for hvordan Universitetsbiblioteket i Stavanger kan utvikles videre.

Han har allsidig erfaring og har jobbet med kultur og idrett, drevet egne bedrifter og har bidratt aktivt på dugnader hele livet. Det kan nevnes at han har vært markedsdirektør i Viking fotball, daglig leder i Sola håndballklubb, kultursjef, kulturhussjef og mye mer. Han har også vunnet priser for kreativiteten sin, og er ikke redd for en utfordring.

Rune har alltid vært samfunnsengasjert, og de siste 12 årene har han vært politisk engasjert i Sola kommune. Han har blant annet ledet utvalg for oppvekst og kultur, sittet i formannskapet, ledet 17. mai-komiteen og ledet frivillighetssentralen. Nå har han takket nei til renominasjon for en ny periode fordi han vil fokusere på stillingen som bibliotekdirektør ved UiS.

Alt dette har gitt ham verdifull kompetanse som garantert vil komme biblioteket og universitetet til gode i årene fremover.

Begynner midt i omstillingsprosessen

Rune Sørsdal har allerede jobbet som avdelingsleder for bibliotekets «Avdeling for ressurser og publisering» i drøye tre år, og er derfor godt kjent med organisasjonen og de ansatte i egen avdeling. Det er en fordel med tanke på at Universitetet i Stavanger for tiden er inne i en omfattende omstillingsprosess.

Universitetsbiblioteket i Stavanger
Det er ingen tvil om at Rune Sørsdal har mange gode ideer for hvordan Universitetsbiblioteket i Stavanger kan utvikles videre.

Han begynner med andre ord i direktørstillingen i en litt spesiell tid. Rune er derfor opptatt av å ta vare på den enkelte, involvere, lytte og sammen utvikle trygge og gode arbeidsplasser.

Det er viktig påpeke at det er trygt å søke på de ledige stillingene som lyses ut ved Universitetet i Stavanger, for det er ikke snakk om at noen fast ansatte blir permittert eller sagt opp. Omstillingen krever endringer og de prosessene er startet. Målet til rektor sin toppledergruppe er nå å få inntekter og utgifter til å balansere.

- Det er klart at det er spesielt å begynne i direktørstillingen midt i en omstillingsprosess. Noen tenker nok at omstilling er et negativt ladet ord, men det er viktig å presisere at Universitetet i Stavanger er en trygg arbeidsplass, sier Rune.

Fremover må vi jobbe annerledes og litt smartere, velge bort noe og omprioritere, men det er jeg overbevist om at vi klarer sammen.

Biblioteket skal fortsatt være et godt sted å være, men også et godt sted å lære.

- Vi skal drifte landets beste bibliotek videre med endrede rammebetingelser, og vi skal utvikle oss hver eneste dag for å nå de målene vi setter oss. Transparens og åpenhet i omstillingsprosessen er nøklene til suksess. Dette må vi gjennom sammen, akkurat som bedriftene rundt oss og andre offentlige institusjoner, sier han.

Mye vil endre seg

Som bibliotekdirektør vil Rune Sørsdal jobbe for at enda flere studenter fullfører utdanningen sin, og at forskerne ved universitetet får enda bedre oppfølging.

- Jeg vil også jobbe for å få et enda tettere samarbeid med andre fakultet og avdelinger, for å kunne dra nytte av all kompetansen som finnes her på best mulig måte, sier han.

Universitetsbiblioteket i Stavanger
Rune Sørsdal foran Universitetsbiblioteket på campus Ullandhaug.

Dialogmøter med alle fakulteter vil kartlegge og gi oss en enda bedre mulighet til å prioritere i tiden som kommer.

- Det vil bli en høst med mange prosesser, men vi skal fortsatt drifte et stort bibliotek. Vi skal utvikle våre tjenester og den enkelte medarbeider slik at vi blir en enda mer integrert del av UiS sin strategi i årene som kommer, sier Rune videre.

- Er det mye som vil endre seg i biblioteket når du blir direktør?

- Gitte Kolstrup har gjort en fantastisk jobb som bibliotekdirektør, men det er klart at jeg har ideer og tanker om hva som kan gjøres annerledes. Hun og de ansatte har sørget for et godt fundament, og nå skal det fundamentet utvikles og tas vare på. Det kan vi komme tilbake til 1. august kl. 9.

-  Hvordan blir det å lede et bibliotek uten å ha bibliotekfaglig bakgrunn?

-  Jeg er litt som Pippi Langstrømpe, «det har jeg aldri gjort før, så det får jeg sikkert til», men jeg skal jo ikke drive biblioteket alene. Jeg er ansatt mer som en daglig leder enn en faglig leder, og jeg må bruke all den fantastiske kompetansen som finnes på huset så godt jeg kan. Det nytter imidlertid ikke å være kreativ hvis du ikke har et system i bunn, og systemet vårt er organisasjon og økonomi, sier han.

Jeg gleder meg til å drive organisasjonen videre sammen med mange dyktige ansatte.

Tekst og foto: Marie Kulander Knudsen.