Opptak til ph.d.-program ved ekstern finansiering

Her finner du informasjon om hvordan du går frem når du skal søke opptak til et ph.d.-program ved UiS.

Hvis du skal være ansatt et annet sted enn UiS når du gjennomfører ph.d.-løpet må du søke om opptak til ph.d.-utdanningen.

For å søke om opptak må visse krav være oppfylt

• Du må normalt ha femårig mastergrad eller tilsvarende utdanning
  • Du må ha utarbeidet en god prosjektbeskrivelse som faller inn under et av våre ph.d.-programmers fagområder.
  • Du må ha en finansieringsplan. For søkere som ikke er fullfinansiert gjennom stipendordninger, kreves det dokumentasjon for at minst 50 % av arbeidstiden under studiet kan benyttes til forskerutdanning og at minst ett år kan avsettes til fulltidsstudier.

Søknad om opptak til ph.d.-utdanningen skal signeres av personen som skal være hovedveileder for ph.d.-prosjektet. Hvis det ikke er avklart hvem som skal være hovedveileder, men du oppfyller de andre kravene for opptak, kan du sende inn søknaden som en foreløpig søknad. Hvis prosjektbeskrivelsen din faller inn under ett av programmenes fagområder kan ph.d.-administrasjonen ved fakultetet hjelpe deg med å komme i kontakt med en veileder.

Søknader som mangler prosjektbeskrivelse, godkjent dokumentasjon på tidligere relevante studier eller som ikke har noen reell finansieringsplan, vil normalt bli avvist.

Alle ph.d.-programmene har kontinuerlig opptak. Søknad om opptak sendes til ph.d.-administrasjonen ved det aktuelle fakultet.

Søknadsskjema for opptak (pdf)

Veiledning til søknadsskjemaet (pdf)

Ønsker du å være ansatt av UiS mens du gjennomfører ph.d.-løpet kan du søke på en stipendiatstilling som lyses ut på Jobbnorge.