Øystein Lund Bø ny president for Nordtek

Dekan Øystein Lund Bø ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet er utnevnt til ny president for Nordtek, et nettverk av rektorer og dekaner fra tekniske universiteter i Norden og de baltiske landene.

Øystein Lund Bø. Foto: Monica-larsen.com
Øystein Lund Bø. Foto: monica-larsen.com

Presidentvervet innebærer at Lund Bø president-elect (nestleder) det første året, og overtar ledervervet fra januar 2022. Johan Tysk, viserektor ved Uppsala universitet, er nåværende leder.

Medlemmene i Nordtek representerer 30 universiteter og mer enn 120.000 studenter, lærere og forskere. Primært gjelder dette sivilingeniører da kravet for medlemskap er minimum mastergrad.

– At Universitetet i Stavanger får lederskapet i Nordtek, viser at vi holder høy kvalitet i både utdanning og forskning innen de tekniske og naturvitenskapelige disiplinene. Vi skal forvalte dette ansvaret etter beste evne, og forhåpentligvis blir det anledning til å vise frem Universitetet i Stavanger og arbeidet som gjøres på campus når koronarestriksjonene tillater det, sier Lund Bø.