Hopp til hovedinnhold

Per Einar Sæbbe

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-254
Bio

Per Einar Sæbbe er utdannet førskolelærer fra HSH i 1997, han har master i barnehagevitenskap fra UiS i 2010. Han begynte å arbeide ved institutt for barnehagelærerutdanning høsten 2010 og har vært vikar som universitetslektor, stipendiat og førsteamanuensis siden høsten 2017. Han disputerte for graden PhD 14.mai 2019 med avhandlingen "barnehagelærernes "matematikkundervisning" i barnehagen.

I tillegg til forskningsinteressen om barnehagedidaktikk og barnehagelæreres undervisningspraksis, underviser Per Einar i SRLE (samfunnsfag) og fordypningen i organisasjon og ledelse. Han er studieprogramleder for ABLU (arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning) og videreutdanningen Barnehagepedagogikk. 

+
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Sæbbe, Per Einar

      (2021)

      Forholdet mellom barnehagelærers faglige arbeid og en taus undervisningsforståelse i barnehagen. I: Fagdidaktikk for SRLE : Barnehagens fagområder kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 9788202651510.

      s.245-257.

    • Sæbbe, Per Einar; Mosvold, Reidar

      (2020)

      The complexity of teaching mathematics in kindergarten : A case study and conceptualization. I: Mathematics education in the early years : Results from the POEM4 conference, 2018.

      Springer Nature

      ISBN 9783030347758.

      s.385-400.

      DOI: 10.1007/978-3-030-34776-5_23

    • Sæbbe, Per-Einar

      (2018)

      "Her var det to sauer". Om barnehagelæreres matematikkfokuserte kompetanse.

      Acta Didactica Norge

      ISSN 1504-9922.

      Volum 12.

      Hefte 1.

      s.1-22.

      DOI: 10.5617/adno.4022

    • Sæbbe, Per-Einar; Pramling Samuelsson, Ingrid

      (2017)

      Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke det i barnehagen? :.

      Nordisk Barnehageforskning

      ISSN 1890-9167.

      Volum 14.

      Hefte 7.

      s.1-15.

      DOI: 10.7577/nbf.1731

    • Sæbbe, Per-Einar; Mosvold, Reidar

      (2016)

      Initiating a conceptualization of the professional work of teaching mathematics in kindergarten in terms of discourse.

      Nordisk matematikkdidaktikk

      ISSN 1104-2176.

      Volum 21.

      Hefte 4.

      s.79-93.

    • Mosvold, Reidar; Sæbbe, Per-Einar

      (2015)

      Tasks of teaching mathematics in kindergarten. I: Nordic research in mathematics education – Proceedings of NORMA14, Turku, June 3-6, 2014.

      ISBN 978-952-5993-17-2.

      s.339-348.

    • Sæbbe, Per-Einar; Mosvold, Reidar

      (2015)

      Asking productive mathematical questions in kindergarten. I: Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.

      European Society for Research in Mathematics Education

      ISBN 978-80-7290-844-8.

      s.1982-1989.

    • Sæbbe, Per-Einar; Mosvold, Reidar

      (2013)

      "Han går oppover mens han går nedover!" Femåringers refleksjoner om vertikal forflytning i klatrevegg.

      Nordisk Barnehageforskning

      ISSN 1890-9167.

      Volum 6.

      Hefte 18.

      DOI: 10.7577/nbf.484

  • Bøker og kapitler
    • Sæbbe, Per Einar

      (2019)

      Barnehagelæreres "matematikkundervisning" i barnehagen.

      ISBN 978-82-7644-842-9.

    • Berner, Karin; Sæbbe, Per-Einar; Alvestad, Marit

      (2015)

      "Lekens betydning" Sluttrapport fra FoU prosjekt om utvikling av personalets kompetanse om lek i barnehagen .

  • Formidling
    • Sæbbe, Per Einar

      (2019)

      Forbilder.

    • Sæbbe, Per Einar; Berner, Karin

      (2019)

      Utfordringer med å endre mottaket av nye studenter på programnivå.

    • Sæbbe, Per Einar

      (2019)

      Språk og "matematikkundervisning".

    • Sæbbe, Per-Einar

      (2018)

      Undervisning i barnehagen? .

    • Sæbbe, Per-Einar; Mosvold, Reidar

      (2018)

      Teaching mathematics in Kindergarten and School - similar or different?.

    • Sæbbe, Per-Einar

      (2018)

      Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør man ikke det i barnehagen?.

    • Sæbbe, Per-Einar

      (2017)

      Myter om å rekruttere menn til barnehagen.

      Sandnesposten

    • Sæbbe, Per-Einar

      (2015)

      Voksenrollen i lek og inkludering.

    • Sæbbe, Per-Einar; Mosvold, Reidar

      (2015)

      Asking productive mathematical questions in kindergarten.

    • Sæbbe, Per-Einar

      (2015)

      Teaching mathematics in Norwegian kindergartens.

    • Aaserud, Geir; Sæbbe, Per-Einar

      (2015)

      Norwegian educational institutions ”marketing” the kindergarten teacher education and profession.

    • Sæbbe, Per-Einar

      (2014)

      Norwegian preschool teacher's mathematical competence - The role of mathematical questions.

    • Sæbbe, Per-Einar

      (2014)

      Pre-school teacher`s mathematical competences.

    • Sæbbe, Per-Einar

      (2014)

      Fra barnehagelærer i Egersund til verdenspresident i OMEP.

      Barnehagen : tidsskrift for barnehagefolk

      ISSN 1501-9667.

      Volum 04.

      Hefte 2014.

      s.2-4.

    • Mosvold, Reidar; Sæbbe, Per-Einar

      (2014)

      Tasks of teaching as a foundation for investigating kindergarten teachers’ mathematical competence.

    • Sæbbe, Per-Einar

      (2014)

      Barnehage for resten av livet. http://prosjekt.hib.no/barnehagepionerene/ressurser/artikler-2/.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway