Hopp til hovedinnhold

Marianne Larsen Undheim

Førsteamanuensis

Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-112
Bio

Underviser i pedagogikk og digital teknologi på barnehagelærerutdanningen. Forsker på barnehagebarns kreative og skapende bruk av digital teknologi. Ansvar for FILIORUMs ressursbank og koordinator for Regional kompetanseordning (Rekom) - Region Sør. 

Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Undheim, Marianne; Jernes, Margrethe

      (2020)

      Teacher’s pedagogical strategies when creating digital stories with young children

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 28.

      Hefte 2.

      s.256-271.

      DOI: 10.1080/1350293X.2020.1735743

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      “We Need Sound Too!” Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories Together

      Nordic Journal of Digital Literacy

      ISSN 1891-943X.

      Volum 15.

      Hefte 3.

      s.165-177.

      DOI: 10.18261/issn.1891-943x-2020-03-03

    • Undheim, Marianne; Vangsnes, Vigdis

      (2017)

      Digital stories in kindergarten

      Nordisk Barnehageforskning

      ISSN 1890-9167.

      Volum 15.

      Hefte 3.

      s.1-15.

      DOI: 10.7577/nbf.1761

  • Bøker og kapitler
    • Undheim, Marianne

      (2020)

      The Process Is Not Enough: Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories in Kindergarten

    • Undheim, Marianne

      (2016)

      Digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse

    • Undheim, Marianne

      (2015)

      Hvorfor har vi blå striper på armen? Temaperioder og prosjektarbeid med barnehagebarn

    • Undheim, Marianne

      (2015)

      Del gleder - digital kompetanse i barnehagen

    • Undheim, Marianne

      (2012)

      Digitale fortellinger i barnehagen

      Cappelen Damm AS

      s.171-184.

    • Undheim, Marianne

      (2012)

      Snuse på nett: Superetterforskerne - de første skrittene mot bevisst internettbruk

  • Formidling
    • Undheim, Marianne

      (2020)

      – For barna var det viktig å kunne dele den digitale fortellingen med andre barn

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Bruk av film i barnehageforskning

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Creative use of digital technology

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Early Childhood Education in Norway and Children’s Participation

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      A meta perspective on joy and challenges with academic writing

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Animasjon med barn (DDVs Sommerskole 2020)

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Digital teknologi i barnehagelærerutdanningen

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Digitale ressurser i utdanningen

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Digital kreativitet (DDVs Sommerskole 2020)

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Kreativ og skapende bruk av digital teknologi – i barnehagen og på IBU

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Barnehagebarns multimodale digitale fortellinger - en remiks av kulturelle ressurser

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      The Process Is Not Enough

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Digital tools in early years settings

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Barnehagebarn vil se resultater når de lager digitale fortellinger

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Barnehagebarn og digitale fortellinger

    • Undheim, Marianne

      (2020)

      Barnehagebarn stortrives når de får lage digitale fortellinger

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Designing multimodal digital stories in kindergarten

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Animasjon med barn - fra ide til ferdig film

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Barn og barnehagelærere designer multimodale digitale fortellinger sammen

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Digital kompetanse i barnehagen (undervisning BULL høsten 2019)

    • Undheim, Marianne; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Collaborative multimodal digital stories in kindergarten

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Children and Teachers Create multimodal Digital Stories Together (prosjektpresentasjon)

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Digital kompetanse og animasjon i barnehagen (undervisning BULL våren 2019)

    • Undheim, Marianne; Hoel, Trude

      (2019)

      Children’s Collaborative Multimodal Digital Stories

    • Undheim, Marianne; Hoel, Trude

      (2019)

      Barnehagebarn skaper animasjonsfilm sammen

    • Undheim, Marianne

      (2019)

      Digitalisering i barnehagen – hvordan kan digitale verktøy brukes i barnehagen?

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Children’s Participation in Collaborative Digital Design Processes

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Collaborative Digital Design Processes (prosjektpresentasjon)

    • Undheim, Marianne; Jernes, Margrethe

      (2018)

      Barnehagens digitale praksis

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Digital dømmekraft i barnehagen - Hva er lov? Hva er lurt?

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Om teknologi i undervisningen

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Animasjonsprosjektet

    • Jernes, Margrethe; Undheim, Marianne

      (2018)

      Barnehagens digitale praksis - barns digitale hverdag

    • Undheim, Marianne

      (2018)

      Children Designing Multimodal Digital Stories

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Digital kompetanse og animasjon i barnehagen (undervisning BULL høst 2017)

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Læring gjennom samarbeid i en digital design prosess (presentasjon av oppgave)

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Medskapende og utforskende barn (kurs)

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Digital praksis i ny rammeplan

      Barnehagenytt

      ISSN 2387-4635.

      Volum 20.

      Hefte 03.

      s.8-9.

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Digital Production Activities (poster presentation)

    • Undheim, Marianne; Vangsnes, Vigdis

      (2017)

      Digital stories and preschool teachers' competence

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Preschool children's multimodal stories

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Med blikk på teknologi, pedagogikk og fag som en integrert enhet i barnehagen (prosjektpresentasjon)

    • Undheim, Marianne

      (2017)

      Norske skolebarn lærer av roboter

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway