Hopp til hovedinnhold

Bjarte Reidar Furnes

Førsteamanuensis II

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen

      (2020)

      Spesialpedagogikk og spesialundervisning - noen sentrale momenter

      Fagbokforlaget

      s.457-496.

    • Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen; Furnes, Bjarte

      (2020)

      Individuelle opplæringsplaner i skolen

      Fagbokforlaget

      s.479-496.

    • Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth

      (2020)

      Læringsstrategier og metakognisjon

      Fagbokforlaget

      s.125-153.

    • Furnes, Bjarte; Hofslundsengen, Hilde Christine; Færevaag, Margaret Klepstad

      (2020)

      Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen

      Fagbokforlaget

    • Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Olson, Richard K.; Byrne, Brian

      (2019)

      Investigating the double-deficit hypothesis in more and less transparent orthographies: A longitudinal study from preschool to grade 2

      Scientific Studies of Reading

      ISSN 1088-8438.

      s.1-17.

      DOI: 10.1080/10888438.2019.1610410

    • Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?

      Scientific Studies of Reading

      ISSN 1088-8438.

      DOI: 10.1080/10888438.2019.1615491

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2018)

      Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen

      Fagbokforlaget

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2018)

      Tidlig leseutvikling på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk – betydningen av forskjeller i ortografisk dybde

      Psyke & Logos

      ISSN 0107-1211.

      Volum 39.

      Hefte 2.

      s.10-26.

    • Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth

      (2016)

      Digital lesing - hva vet vi?

      Universitetsforlaget

      s.236-255.

    • Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar

      (2016)

      The relationship between metacognitive experiences and learning: Is there a difference between digital and non-digital study media?

      Computers in Human Behavior

      ISSN 0747-5632.

      Volum 54.

      s.301-309.

      DOI: 10.1016/j.chb.2015.07.043

    • Ludvigsen, Kristine; Krumsvik, Rune Johan; Furnes, Bjarte Reidar

      (2015)

      Creating formative feedback spaces in large lectures

      Computers & Education

      ISSN 0360-1315.

      Volum 88.

      s.48-63.

      DOI: 10.1016/j.compedu.2015.04.002

    • Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth

      (2015)

      Metacognition and reading: Comparing three forms of metacognition in normally developing readers and readers with dyslexia

      Dyslexia

      ISSN 1076-9242.

      Volum 21.

      s.273-284.

      DOI: 10.1002/dys.1501

    • Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar

      (2014)

      The concept of "metaemotion": What is there to learn from research on metacognition?

      Emotion Review

      ISSN 1754-0739.

      Volum 8.

      Hefte 2.

      s.187-193.

      DOI: 10.1177/1754073914552913

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2014)

      Barns språkutvikling som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring

      Fagbokforlaget

      s.424-439.

    • Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth

      (2013)

      Læringsstrategier og metakognisjon

      Fagbokforlaget

      s.117-143.

    • Furnes, Bjarte Reidar; Samuelsson, Stefan

      (2011)

      Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Results from a cross-linguistic longitudinal study

      Learning and Individual Differences

      ISSN 1041-6080.

      Volum 21.

      Hefte 1.

      s.85-95.

      DOI: 10.1016/j.lindif.2010.10.005

    • Furnes, Bjarte Reidar; Samuelsson, Stefan

      (2010)

      Predicting reading and spelling difficulties in transparent and opaque orthographies: A comparison between Scandinavian and US/Australian children

      Dyslexia

      ISSN 1076-9242.

      Volum 16.

      s.119-142.

      DOI: 10.1002/dys.401

    • Furnes, Bjarte Reidar; Samuelsson, Stefan

      (2009)

      Preschool cognitive and language skills predicting Kindergarten and Grade 1 reading and spelling: a cross-linguistic comparison

      Journal of Research in Reading

      ISSN 0141-0423.

      Volum 32.

      Hefte 3.

      s.275-292.

      DOI: 10.1111/j.1467-9817.2009.01393.x

  • Bøker og kapitler
    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2010)

      Prediction of early development in reading and spelling: A cross-linguistic comparison

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2005)

      PREDIKSJON AV TIDLIGE LESE- OG STAVEFERDIGHETER: En kvantitativ studie av hvordan skriftspråkstimulerende faktorer i hjemmemiljøet og barnets språklige ferdigheter ved 5-års alder predikerer barnets lese- og staveferdigheter i 1. og 2. klasse

  • Formidling
    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2019)

      En direkte sammenligning av dobbeltsvikt-hypotesen i regulære og ikke-regulære skriftspråk: En longitudinell studie av svenske, norske, amerikanske og australske barn som er fulgt fra 5-års alder til og med 3. trinn

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2019)

      Tidlig innsats rettet mot barn og unge som er i risikosonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Hva virker?

    • Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Olson, Richard K.; Byrne, Brian

      (2019)

      Investigating the Double-Deficit Hypothesis in More and Less Transparent Orthographies: A Longitudinal Study from Preschool to Grade 2

    • Furnes, Bjarte Reidar; Espevik, Thomas; Tumyr Nilsen, Torbjørn

      (2019)

      Lytte er det nye lese

    • Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1?

    • Furnes, Bjarte Reidar; Sunde, Kristin

      (2017)

      Stasjonsundervisning – bruk, aktiviteter og tilpasning i et utvalg norske klasserom

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2017)

      Storskala- og effektstudier innenfor utdanningsforskning

    • Krumsvik, Rune Johan; Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar; Jones, Lise Øen; Øen, Kristian

      (2016)

      Akutt behov for spesialpedagogisk kompetanse

      Dag og Tid

      ISSN 0803-334X.

      s.35-35.

    • Undheim Larsen, Dag Eivind; Furnes, Bjarte Reidar

      (2016)

      Når elever blir pedagoger

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2015)

      Digital lesing - hva vet vi?

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2015)

      Digital lesing - hva vet vi?

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2015)

      Predicting decoding and reading comprehension in a short- and long-term perspective

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2014)

      Preschool cognitive and language skills predicting Grade 2 and Grade 9 reading and spelling

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2013)

      Investigating the Double-Deficit Hypothesis across Different Alphabetic Writing Systems: A longitudinal Study from Preschool to Grade 2

    • Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth

      (2012)

      The relationship between reading skills and three facets of metacognition

    • Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar

      (2012)

      Learning in the digital age: Comparing metacognitive accuracy for text material presented on paper, computer screens or electronic reading devices

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2011)

      Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) i ulike alfabetiske skriftsystem

    • Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar

      (2011)

      "Jeg må bare printe det ut først!" Følelser for læring når tekst presenteres på skjerm eller papir

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2008)

      Risk-factors for becoming reading and spelling disabled: A cross-linguistic comparison

    • Samuelsson, Stefan; Furnes, Bjarte

      (2008)

      Predicting Reading Difficulties in Transparent and Opaque Orthographies: A Comparison Between Scandinavian and U.S./Australian Children

    • Samuelsson, Stefan; Furnes, Bjarte

      (2008)

      Preschool cognitive and language skills predicting early reading and spelling development: A cross-linguistic comparison

    • Furnes, Bjarte Reidar

      (2007)

      Language skills predicting early reading and spelling acquisition when comparing regular and irregular orthographies

    • Furnes, Bjarte

      (2007)

      Arv betyr mest for lesing og skriving

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway