Mette Irene Hvalby

Førstelektor i pedagogikk

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

Bio

Førstelektor i pedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og

spesialpedagogikk og er institusjonsansvarlig for skikkethet ved UH-fakultetet.

Emneansvarlig og/eller underviser i følgende emner:

VVL100/VVL110/VVL120 Profesjonsveiledning for lærerstudenter og lærere i skolen

VLU125 Skolebasert praksislærerutdanning

Medlem i ledergruppen for Nasjonalt nettverk for institusjonsansvarlige for skikkethet

Nestleder Skikkethetsnemnda

Kvalifisert veileder i UH-sektor og veileder i NyTi, en ordning for og med nyansatte i vitenskapelige stillinger ved UiS.

Deltar i det nasjonale nettverket Veiledning for nyutdannede lærere i barnehage, skole og videregående opplæring https://www.nyutdannede.no/

Jobber i partnerskap med universitetsskoler i Rogaland

Tilknyttet forskergruppen «Læring i og på tvers av kontekster»

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Hvalby, Mette

      (2024)

      Addressing Burnout Among Newly Qualified Teachers: What Impact can Induction Programmes Have? .

      International Congress for School Effectiveness and Improvement ICSEI;

      2024-01-09 - 2024-01-12.

    • Hvalby, Mette ; Hazzard, Paul

      (2024)

      Early Career Teachers and Burnout.

    • Hvalby, Mette

      (2024)

      Veiledning i skikkethetsvurdering i høyere utdanning – utfordringer med bruk av kunstig intelligens.

      Veiledningskonferansen 2024;

      2024-02-08 - 2024-02-09.

    • Hvalby, Mette

      (2024)

      Simulation as a Pedagogical Method in Teacher Education – the Concept of the Facilitators.

      Nordic Educational Research Association (NERA);

      2024-03-06 - 2024-03-08.

    • Hvalby, Mette

      (2024)

      Livsmestringsperspektivet i veiledning .

      Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

      2024-04-08.

    • Hvalby, Mette

      (2023)

      Hva er god veiledning?.

      Nettverk for lærerspesialister i Rogaland;

      2023-02-08.

    • Hvalby, Mette

      (2023)

      Facing Reality - Mentoring as a Tool in Lifelong Learning.

      International Council for Open and Distance Education - Conference;

      2023-02-15 - 2023-02-17.

    • Hvalby, Mette

      (2023)

      Online Forms as an Artefact in Suitability Assessments in Teacher Education - Opportunities and Challenges .

      Nordic Educational Research Association (NERA) ;

      2023-03-15 - .

    • Hvalby, Mette

      (2023)

      Skikkethetsvurdering i lektorutdanningen.

      Fagdag for administrativt og vitenskapelig ansatte;

      2023-03-20.

    • Hvalby, Mette ; Granberg, Heidi

      (2023)

      Nyutdannet i lærerrollen.

      Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

      2023-03-30.

    • Hvalby, Mette

      (2023)

      Norwegian Teachers' Use of Professional Judgement in Working with Citizenship Education.

      American Educational Research Association (AERA);

      2023-04-13 - 2023-04-16.

    • Hvalby, Mette ; Hansen, Mette Tindvik

      (2023)

      Simulation as a Pedagogical Method in Teacher Education - a Collaborative Project Related to Suitability Assessments.

      Applying Education Conference;

      2023-04-24 - 2023-04-28.

    • Hvalby, Mette

      (2023)

      Hvilken betydning har en inkluderende skole/barnehage for veiledningspraksis?.

      Forum for lokale veiledere;

      2023-09-22.

    • Hvalby, Mette

      (2023)

      Tilbudet om veiledning har gjort overgangen enklere for nyutdanna lærere.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2022)

      Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i en inkluderende skole. Utfordringer og muligheter.

      Veiledningskonferansen 2022;

      2022-02-09 - 2022-02-10.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2022)

      Skikkethetsarbeidet ved Universitetet i Stavanger.

      Læringsmiljøutvalget og Utdanningsutvalget;

      2022-02-16.

    • Hvalby, Mette Irene; Nybøe, Øystein

      (2022)

      Anerkjennelse - fra ulike perspektiver.

      Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

      2022-04-05.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2022)

      Suitability Assessment of Pre-Service Teachers During the Pandemic.

      Nordic Educational Research Association (NERA);

      2022-06-01 - 2022-06-03.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2022)

      Forskning på skikkethetsvurdering.

      Nasjonalt seminar for institusjonsansvarlige for skikkethet;

      2022-06-12 - 2022-06-13.

    • Hvalby, Mette

      (2022)

      "I am still me, even though I am a teacher." Pre-Service Teachers Professional Development in Practicum Related to Suitability Assessment.

      Teacher Education Research;

      2022-06-14 - 2022-06-15.

    • Hvalby, Mette

      (2022)

      Kraftig økning i skikkethetssaker på lærerutdanningene.

    • Hvalby, Mette

      (2022)

      Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanning.

      Fagdag for vitenskapelig og administrativt ansatte;

      2022-08-09.

    • Hvalby, Mette

      (2022)

      Læreres profesjonelle dømmekraft.

      Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

      2022-09-22.

    • Hvalby, Mette

      (2022)

      Skikkethet i lærerutdanningen.

      Fagdag for vitenskapelig og administrativt ansatte;

      2022-10-04.

    • Tungland, Inger Benny Espedal; Hvalby, Mette Irene

      (2021)

      Tre år med Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte Hva er status nå? .

      Forum for lokale veiledere;

      2021-09-13.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2021)

      The Complex Role of Practice Teachers in Suitability Assessment.

      Diversity in Techer Education Research;

      2021-11-09 - 2021-11-10.

    • Hvalby, Mette Irene; Tveitnes, Marianne Sandvik

      (2021)

      Vi skaper rom for deltakelse.

      Seminar for nyutdannede nytilsatte lærere i skolen;

      2021-03-24.

    • Hvalby, Mette Irene; Tungland, Inger Benny Espedal

      (2021)

      Evaluering av nasjonale rammer for veiledning.

      Forum for lokale veiledere;

      2021-05-27.

    • Hvalby, Mette Irene

      (2019)

      Vold og trusler i skolen.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway