Hopp til hovedinnhold

Marianne Torve Martinsen

Førstelektor

Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Avdeling Porsgrunn
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve

      (2018)

      Vennskap og fellesskap i barnehagen. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-58640-9.

      s.131-147.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Barnehagerommet forstått som pedagogisk tekst – på vei fra en lekdiskurs til en læringsdiskurs?. I: Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser.

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-450-1762-5.

      s.81-97.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2015)

      Structural conditions for children's play in kindergarten.

      Nordisk Barnehageforskning

      ISSN 1890-9167.

      Volum 10.

      Hefte 1.

      DOI: 10.7577/nbf.1426

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2012)

      Databarn? En undersøkelse om bruk av IKT i barnehagen. I: FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.

      Tapir Akademisk Forlag

      ISBN 978-82-519-2918-9.

      s.307-316.

    • Moser, Thomas; Martinsen, Marianne Torve

      (2012)

      De yngste barns barnehage. Kvalitetsaspekter i tilbudet for ett- og toåringer. I: FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.

      Tapir Akademisk Forlag

      ISBN 978-82-519-2918-9.

      s.317-329.

    • Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas

      (2011)

      Barnehagens rom og barnas hverdag - utvalgte funn om organisering av barn, rom og tid. I: FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.

      Tapir Akademisk Forlag

      ISBN 978-82-519-2730-7.

      s.317-329.

    • Moser, Thomas; Martinsen, Marianne Torve

      (2010)

      The outdoor environment in Norwegian kindergartens as pedagogical space for toddlers' play, learning and development.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 18.

      Hefte 4.

      s.457-471.

      DOI: 10.1080/1350293X.2010.525931

    • Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas; Janson, Harald; Nærde, Ane

      (2009)

      Barnehagen som arena for sosial utvikling - en pilotstudie. I: FoU i praksis 2008.

      Tapir Akademisk Forlag

      s.275-284.

  • Bøker og kapitler
    • Jernes, Margrethe; Meland, Aud Torill; Knaben, Åse Dagmar; Martinsen, Marianne Torve; Brathagen, Kjersti

      (2015)

      Rapport fra SAK-prosjekt i region Sørvest.

  • Formidling
    • Lunde, Svanaug; Martinsen, Marianne Torve; Roland, Pål; Moser, Thomas

      (2019)

      Exploring the understanding of bullying behavior in ECEC – a pilot study..

    • Sølvik, Randi M.; Martinsen, Marianne Torve; Lunde, Svanaug; Plischewski, Henning; Løkken, Ingrid Midteide; Ellen, Elvethon; Vangsnes, Elin Nesvoll; Brennås, Helene Berntsen

      (2019)

      Self-organized symposium: Staff's role in preventing bullying behavior in ECEC. .

    • Lunde, Svanaug; Martinsen, Marianne Torve; Roland, Pål; Moser, Thomas

      (2019)

      En undersøkelse om forståelsen av mobbing i norske barnehager – en pilotstudie.

    • Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

      (2018)

      Implementering av ny rammeplan - Barnehagens læringsmiljø. .

    • Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

      (2018)

      Implementering av utviklingsarbeid.

    • Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

      (2018)

      Livsglede og livsmestring.

    • Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

      (2018)

      Barns trivsel – voksnes ansvar. Forebyggende arbeid mot krenkelser og mobbing i barnehagen. .

    • Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

      (2018)

      Barnehagens læringsmiljø med vekt på forebygging av begynnende mobbeatferd i barnegruppa.

    • Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

      (2018)

      Barnehagens læringsmiljø for de yngste barna. Barnehagebasert kompetanseutvikling..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2018)

      Trygge og gode barnehagemiljø ser og stopper mobbing. Fagsamling for barnehager i Østre Toten kommune..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2018)

      Barnehagens inntreden i læringsmiljøprosjektet; barnehagepiloten..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2018)

      Relasjoner i barnehagen - den autoritative voksne..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2018)

      Foreldresamarbeid knyttet til arbeidet med mobbing og krenkelser..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2018)

      Barn, rom og relasjoner - Hvordan kan personalet legge til rette for et fysisk læringsmiljø som fremmer, støtter og verner om lek og samspill for alle barn? .

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2018)

      Trygge og gode barnehagemiljø ser og stopper mobbing. .

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2018)

      Trygge og gode barnehagemiljø ser og stopper mobbing. .

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2018)

      Vennskap og fellesskap i barnehagen – barn som medborgere..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2018)

      Læringsmiljøprosjektet - Mobbing og andre krenkelser i barnehagen. .

    • Grini, Nina; Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Systemarbeid i PPT - hvordan veilede barnehager og skoler på interaksjoner mellom barn og voksne.

    • Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide

      (2017)

      Barns trivsel er voksnes ansvar.Forebyggende arbeid mot krenkelser og mobbing i barnehagen..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Forebygge, håndtere og stoppe krenkelser og mobbing.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Barn, rom og relasjoner.Hvordan kan personalet legge til rette for et fysisk læringsmiljø som fremmer, støtter og verner om lek og samspill for alle barn?.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Barn, rom og relasjoner. Hvordan kan personalet legge til rette for et fysisk læringsmiljø som fremmer, støtter og verner om lek og samspill for alle barn?.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Utvikling av gode læringsmiljø i barnehagen.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Læringsmiljøprosjektet i barnehage. Barns trivsel er voksnes ansvar..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Implementering av ny rammeplan.Hva betyr arbeid med krenkelser og mobbing i barnehagen?.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Læringsmiljøprosjektet for barnehage. Barns trivsel er voksnes ansvar..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Barnehagens læringsmiljø. Implementering av rammeplanen sett i lys av barnehagens læringsmiljø.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Veiledning fra et systemperspektiv. Hvordan veilede på interaksjoner?.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Forebygge og håndtere mobbing og andre krenkelser i barnehagen..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Implementering av ny rammeplan - Barnehagens læringsmiljø.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Erfaringer med ekstern vurdering i pilot nasjonalt Læringsmiljøprosjekt.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Implementering av ny rammeplan. Hva betyr arbeid med krenkelser og mobbing i barnehagen?.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Barnehagens læringsmiljø for de yngste barna.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Barn, rom og relasjoner. Hvordan kan personalet legge til rette for et fysisk læringsmiljø som fremmer, støtter og verner om lek og samspill for alle barn?.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2017)

      Barnehagens læringsmiljø. Iimplementering av rammeplanen sett i lys av barnehagens læringsmiljø.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Mobbing i barnehagen. Personalets ansvar og rolle med fokus på forebyggende mobbeatferd .

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Strukturelle forutsetninger for barns lek i barnehagen. Hvordan kan barnehagens fysiske miljø hemme eller fremme barns lek? .

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Det fysiske læringsmiljøet – organisering og strukturering av barn, tid og rom..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Structural conditions for the development of children’s social competence in Norwegians kindergarten.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Helhetlig arbeid med gode barnehagemiljø i norsk kontekst.

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Mobbing i barnehagen. Personalets ansvar og rolle med fokus på forebyggende mobbeatferd. .

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Mobbing i barnehagen. Personalets ansvar og rolle med fokus på forebyggende mobbeatferd. .

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Det fysiske læringsmiljøet i barnehagen. Barn, tid og rom..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Mobbing i barnehagen. Personalets ansvar og rolle med fokus på forebyggende mobbeatferd .

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2016)

      Mobbing i barnehagen.Personalets ansvar og rolle med fokus på forebyggende mobbeatferd .

    • Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve

      (2015)

      Kindergarten leaders assessments of the staffs relational competence in Norwegian kindergartens. .

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2015)

      Structural conditions for children's play in kindergarten.

    • Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas

      (2015)

      Barnehagens uterom som lekearena.

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 1.

      s.38-45.

    • Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve

      (2014)

      How "Punisment and reward" is expressed in kindergarten teacher’s behavior practices..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2014)

      Barnehagelæreres vurdering av egne uteområder..

    • Martinsen, Marianne Torve

      (2014)

      Lekens strukturelle vilkår.

    • Martinsen, Marianne Torve; Melaas, Terje

      (2011)

      Childcare center everyday for the youngest children: selected quality indicators for one- and two- year-olds.

    • Moser, Thomas; Martinsen, Marianne Torve

      (2011)

      De yngste barns barnehage - en studie av kvalitetsaspekter i tilbudet for ett- og toåringer.

    • Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas

      (2010)

      Barnehagens rom og barnas hverdag. En undersøkelse om organiseringen av barn, rom og tid.

    • Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas

      (2010)

      The outdoor environment in Norwegian kindergartens as pedagogical space for toddlers´ play, learning and development.

    • Moser, Thomas; Martinsen, Marianne Torve

      (2009)

      Organisering av rom og tid for de minste barna i barnehagen.

    • Moser, Thomas; Martinsen, Marianne Torve; Janson, Harald; Nærde, Ane

      (2009)

      Barnehagen som arena for sosial utvikling.

      Første steg

      ISSN 1504-1891.

      Hefte 1.

      s.24-27.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway