Hopp til hovedinnhold

Dieuwer Ten Braak

Førsteamanuensis

Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
HG Q-355
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2021)

      Psychometric properties of the Ani Banani Math Test.

      European Journal of Developmental Psychology

      ISSN 1740-5629.

      Volum 18.

      Hefte 4.

      s.610-628.

      DOI: 10.1080/17405629.2021.1879046

    • Lenes, Ragnhild; McClelland, Megan M.; ten Braak, Dieuwer; Idsøe, Thormod; Størksen, Ingunn

      (2020)

      Direct and indirect pathways from children’s early self-regulation to academic achievement in fifth grade in Norway.

      Early Childhood Research Quarterly

      ISSN 0885-2006.

      Volum 53.

      s.612-624.

      DOI: 10.1016/j.ecresq.2020.07.005

    • Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Donolato, Enrica; Melby-Lervåg, Monica

      (2020)

      Is bilingualism related to a cognitive advantage in children? A systematic review and meta-analysis.

      Psychological bulletin

      ISSN 0033-2909.

      DOI: 10.1037/bul0000301

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Idsøe, Thormod; McClelland, Megan

      (2019)

      Bidirectionality in self-regulation and academic skills in play-based early childhood education.

      Journal of Applied Developmental Psychology

      ISSN 0193-3973.

      Volum 65.

      s.1-11.

      DOI: 10.1016/j.appdev.2019.101064

    • ten Braak, Dieuwer; Kleemans, Tijs; Størksen, Ingunn; Verhoeven, Ludo; Segers, Eliane

      (2018)

      Domain-specific effects of attentional and behavioral control in early literacy and numeracy development.

      Learning and Individual Differences

      ISSN 1041-6080.

      Volum 68.

      s.61-71.

      DOI: 10.1016/j.lindif.2018.10.001

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

      (2018)

      Mestring, lek og læring. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-58640-9.

      s.192-212.

  • Bøker og kapitler
    • ten Braak, Dieuwer

      (2020)

      Early Childhood Executive Function, Literacy, and Mathematics: Direction of Effects and Domain-Specificity Across the Transition to School.

      ISBN 978-82-7644-950-1.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2019)

      Lekbaserat Lärande.

      ISBN 9789178230594.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2018)

      Lekbasert læring - et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.

      ISBN 978-82-492-1963-6.

    • Størksen, Ingunn; Ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2016)

      Lekbasert læring i barnehagen - Et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.

      ISBN 9788249218523.

  • Formidling
    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2021)

      Ani Banani Math Test.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer

      (2021)

      The Agder project - development and testing.

    • Wagner, Åse Kari H.; Lundetræ, Kjersti; ten Braak, Dieuwer; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - Har vi egentlig et "gutteproblem"?.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer

      (2021)

      Små barn tester mattekunnskaper på nettbrett med apekatten Ani Banani.

    • ten Braak, Dieuwer; Wiken Sandgrind, Silje

      (2020)

      Finner sammenheng mellom selvregulering og matematiske ferdigheter.

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2019)

      Promoting Child Development in a Universal Preschool System: A Field Experiment.

      CESifo Working Papers

      ISSN 1617-9595.

      Hefte 7775.

      s.1-41.

    • Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Melby-Lervåg, Monica

      (2019)

      Har flerspråklighet en kognitiv fordel? Foreløpige resultater fra en meta-analyse..

    • ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

      (2019)

      How self-regulation mediates the relation between early math and later academic achievement.

    • Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State.

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

    • Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Melby-Lervåg, Monica

      (2018)

      Gir det en kognitiv fordel å være flerspråklig?.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Leke eller lære i barnehagen?.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Alvestad, Marit; ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Fri lek eller læring i barnehagen?.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Selvregulering: utvikling i tidlig alder 2..

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2018)

      Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet T3 - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.

    • ten Braak, Dieuwer; Kleemans, Tijs; Størksen, Ingunn; Verhoeven, Ludo; Segers, Eliane

      (2018)

      The Role of Attentional and Behavioral Control in Early Literacy and Numeracy Development .

    • ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Selvregulering i barnehagen.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2018)

      Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring T2 - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.

    • Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin; Kalil, Ariel; McClelland, Megan

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on School Readiness Skills in a Generous Welfare State.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Den viktige selvreguleringen.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2018)

      Livsmestring og selvregulering: hvordan god selvregulering hjelper barn til å mestre hverdagen og livet.

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

    • Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2017)

      The Importance of Early Self-Regulation and Early School Adjustment Difficulty During Transition to School in Norway.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2017)

      Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring prosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring. .

    • ten Braak, Dieuwer

      (2017)

      From Kindergarten to First Grade: Associations between the Development of Self-regulation and Academic Skills.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2017)

      Selvregulering; utvikling i tidlig alder..

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2017)

      Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring. .

    • ten Braak, Dieuwer; Kleemans, Tijs; Størksen, Ingunn; Verhoeven, Ludo; Segers, Eliane

      (2017)

      Developmental Pathways to Reading and Math: the Role of Attentional and Behavioral Control.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Rege, Mari

      (2017)

      Agderprosjektet.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Mosvold, Reidar

      (2017)

      Psychometric properties, reliability and validity of the Ani BananiMath Task.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Idsøe, Thormod

      (2017)

      Examining developmental pathways between self-regulation and academic skills in Norway.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan

      (2016)

      From Kindergarten to First grade in Norway: Direction of the Developmental Pathways Between Self-regulation and Academic Skills.

    • Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2016)

      Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.

    • Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan

      (2016)

      From Kindergarten to First grade in Norway: Direction of the Developmental Pathways Between Self-regulation and Academic Skills.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2015)

      Selvregulering: utvikling i tidlig alder 2.

    • ten Braak, Dieuwer

      (2015)

      Selvregulering; utvikling i tidlig alder.

    • Lenes, Ragnhild; Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2015)

      Playful learning på norsk.

      Første steg

      ISSN 1504-1891.

      Hefte 4.

      s.43-47.

    • ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2012)

      The Ani Banani Math Test and the Agder project.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway