Hopp til hovedinnhold

Margrethe Sønneland

Førsteamanuensis

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2487
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 20.

      s.1-32.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2020.20.01.07

    • Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Litteraturundervisningens potensial i en utbytteorientert utdanningsdiskurs

      Norsk Litterær Årbok

      ISSN 0078-1266.

      s.346-364.

    • Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Litteraturundervisningens potensial i en utbytteorientert utdanningsdiskurs

      Det Norske Samlaget

      s.346-364.

    • Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Friction in fiction. A study of the importance of open problems in literature conversations

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 19.

      s.1-28.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2019.19.01.07

    • Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Samtalen som representasjon av teksten

      Det Norske Samlaget

      s.259-283.

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Innenfor eller utenfor? En studie av engasjement hos tre 9.klasser i møte med litterære tekster som faglige problem

      Nordic Journal of Literacy Research

      ISSN 2464-1596.

      Volum 4.

      Hefte 1.

      s.80-97.

      DOI: 10.23865/njlr.v4.1129.

    • Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle

      (2017)

      Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om «Brønnen»

      Acta Didactica Norge

      ISSN 1504-9922.

      Volum 11.

      Hefte 2.

      DOI: 10.5617/adno.4725

  • Bøker og kapitler
    • Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle

      (2019)

      Teksten som problem. En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen

  • Formidling
    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden

    • Sønneland, Margrethe

      (2020)

      Teksten som problem

    • Sønneland, Margrethe

      (2019)

      The text as a problem. A study of literary conversations in lower secondary school.

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Muntlige ferdigheter på ny

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

      (2019)

      Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe; Kabel, Kristine; Johansson, Maritha; Höglund, Heidi

      (2019)

      Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Kur mot kjedsomhet

    • Sønneland, Margrethe; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Tror elevene trekkes mot krevende litteratur

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Litteraturen i norskfagets kjerneelementer

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Friksjoner - foreløpige analyser av elevenes respons på teksters adressivitet

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Tror elevene trekkes mot krevende litteratur

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      Kur mot kjedsomhet

    • Sønneland, Margrethe

      (2018)

      – Det er trist hvis litteratur blir redusert til liksomoppgaver

    • Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Possibilities of joint exploration - Pupils’ Conversations on Literature in a Scandinavian Perspective

    • Sønneland, Margrethe; Rasmussen, Marie

      (2017)

      Elevsamtaler om litteratur i skandinavisk perspektiv

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten

    • Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle

      (2017)

      Fag og faglighet i norsk 2: Samtaler om "Brønnen" i 8A

    • Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Litteratursamtaler i lærerutdanningen

    • Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

      (2017)

      Fag og faglighet i norsk 1: Literacy som forståelsesramme for litteraturarbeid i skolen

    • Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      The Importance of Literature in Education - in a Digital Age

  • Kunstnerisk produksjon
    • Nygard, Arne Olav; Njå, Morten; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      Bruk av digitale verktøy i responsarbeidet

    • Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      "Å være leselærer i teknikk og industriell produksjon"

    • Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      Introduksjon til digitale ferdigheter

    • Østrem, Siv Ellen; Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

      (2016)

      Google Dokumenter i responsarbeidet

    • Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

      (2015)

      Introduksjon til digital teknologi i skolen

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway