Edle Inga Bentsen

Universitetslektor i lesevitenskap/spesialpedagogikk

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-24166

Bio

Edle Inga Bentsen er universitetslektor ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun er utdannet førskolelærer og spesialpedagog og har arbeidet som lærer i grunnskolen. For tiden er hun faglig ansvarlig for videreutdanning for lærere i begynneropplæring (Kompetanse for kvalitet). I utviklingen av en prøve for kartlegging av bokstavkunnskap (Bokstavprøven), hadde Bentsen en sentral rolle. Hun har videre bidratt med flere ressurser knyttet til barnetrinnet inn i Lesesenteret sin nettsatsing ”Språkløyper,” feks knyttet til elever som strever med leseflyt og kartlegging av leseferdighet. På nasjonal konferanse i lesing har Bentsen bidratt med innlegg om leseflyt, samt skrevet en artikkel til Bedre Skole om fagspesifikk lek i begynneropplæringa. Bentsen har hatt ansvar for koordinering av Lesesenterets del av Grunnskolelærerutdanning​en, hatt forelesninger, veiledning av studenter og sensur på mastermoduler innenfor utdanningsvitenskap (MUT), samt veiledet studenter på masteroppgaver. Hun har deltatt i oppdrag fra Utdanningsdirektoratet med utvikling av Kartleggingsprøvene i lesing for 1. - 3. trinn. 

 

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Bentsen, Edle Inga; Håland, Anne

      (2021)

      Hvordan integrere lek i begynneropplæringa.

      Bedre Skole.

      ISSN 0802-183X.

      Hefte 3.

      s.46-51.

    • Bentsen, Edle Inga

      (2020)

      Bokstavprøven.

    • Bentsen, Edle Inga

      (2018)

      Elever som strever med leseflyt.

      Nasjonal konferanse om lesing;

      2018-03-19 - 2018-03-20.

    • Bentsen, Edle Inga

      (2017)

      Hva gjør vi når elever strever med ordlesing?.

    • Bentsen, Edle Inga

      (2017)

      Fartsblind leseopplæring.

      Lesesenterbloggen.

    • Bentsen, Edle Inga

      (2017)

      Elever som strever med leseflyt og "den andre leseopplæringen".

      Lesesenterbloggen.

    • Scarbocci, Paolo Haaland; Bentsen, Edle Inga

      (2017)

      Lese- og skrivevansker på 1. og 2. årstrinn - Økt 2: Når elever strever med å lese ord..

    • Dahle, Anne Elisabeth; Bentsen, Edle Inga

      (2016)

      Tidlig kartlegging og kartleggingsprøvers kvalitet.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Bentsen, Edle Inga

      (2016)

      Obligatoriske kartleggingsprøver i lesing for 1. til 3. trinn.

    • Bentsen, Edle Inga; Dahle, Anne Elisabeth

      (2016)

      Bokstavprøve.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Bentsen, Edle Inga

      (2016)

      Vurdering og oppfølging av kartleggingsresultater.

    • Sunde, Kristin; Bentsen, Edle Inga

      (2015)

      Faktorer som kan påvirke ordavkodings- og staveferdighet.

      Språkløyper;

      2015-10-28 - .

  • Kunstnerisk produksjon
    • Mossige, Margunn; Bentsen, Edle Inga

      (2017)

      Lese- og skrivevansker på 1. og 2. årstrinn.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway