Hopp til hovedinnhold

Elin Ødegård

Tidligere avdelingsleder ved Læringsmiljøsenteret, avdeling Porsgrunn

Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Avdeling Porsgrunn
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin

      (2020)

      Fra intensjon til handling i barnehagen : Dilemmaer som omdreiningspunkt for kompetansebygging

      Fagbokforlaget

    • Ødegård, Elin; Nordahl, Julie; Røys, Helge

      (2017)

      Alle skal med! Veiledning i den lærende barnehage

      Cappelen Damm Akademisk

    • Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin

      (2016)

      Barnehagelæreres profesjonslæring

      Fagbokforlaget

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak?

      Akademika forlag

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Søndenå, Kari; Hjardemaal, Finn R.

      (2014)

      Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?

      UNIPED

      ISSN 1893-8981.

      Volum 37.

      Hefte 4.

      s.19-31.

      DOI: 10.3402/uniped.v37.23814

    • Ødegård, Elin

      (2013)

      Nyutdannede førskolelæreres særskilte ledelsesutfordringer

      Akademika forlag

      s.279-286.

    • Ødegård, Elin; Røys, Helge

      (2013)

      Å dra lasset sammen. Samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen

      Cappelen Damm Akademisk

    • Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2008)

      Kompetansebygging i hetrogene veiledningsgrupper

      Tapir Akademisk Forlag

      s.137-146.

    • Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2007)

      Mangfold gir muligheter : om mangfold som ressurs for kompetansebygging

      s.45-56.

  • Bøker og kapitler
    • Ødegård, Elin

      (2011)

      Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper. En kvalitativ studie av nyutdannede førskolelæreres kompetansebygging det første året i yrket

      Hefte 145.

    • Karlsen, Thorbjørn J.; Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Olsen, Knut Rune; Ødegård, Elin

      (2005)

      Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole Forankring i lokal arbeidsgiverpolitikk, med fokus på kvalitet

      Hefte 5.

    • Løkka, Niri; Ødegård, Elin

      (2004)

      Praksis som læringsarena : FOU-rapport 2001-2003

  • Formidling
    • Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi

      (2020)

      Interaktiv forskning som omdreiningspunkt for kompetansebygging i barnehagen.

    • Ødegård, Elin

      (2019)

      Ledere som kan og vil

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2019)

      Dilemmaer som omdreiningspunkt i kompetansebygging​

    • Ødegård, Elin

      (2019)

      Interaktivforskning - redskap for komeptansebygging

    • Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi

      (2019)

      Dilemmaer som omdreiningspunkt for kompetansebygging

    • Ødegård, Elin

      (2017)

      Hvordan skape et godt og tryggt læringsmiljø i barnehager?

    • Ødegård, Elin

      (2017)

      Tochange and improvequality in kindergarten. Developing professional learning communities through leadership.

    • Ødegård, Elin

      (2017)

      Alle skal med i utviklingen av den lærende barnehage

    • Ødegård, Elin

      (2016)

      Bridging different competencies - aleadership perspective

    • Ødegård, Elin; Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn

      (2016)

      Exploring the complexity of competence building. Mixed theoretical perspectives, a source for deeper understanding and New answers.

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Bjerkholt, Eva

      (2016)

      Utforsking av barnehagelæreres kompetansebygging. Ulike teoretiske perspektiver som kilde til dypere forståelse og nye muligheter?

    • Ødegård, Elin; Martinsen Torve, Marianne

      (2016)

      Helhetlig arbeid med gode barnehagemiljøer i norsk kontekst

    • Ødegård, Elin

      (2016)

      Veiledning og ledelse som ild og vann eller hånd i hanske

    • Ødegård, Elin; Røys, Helge

      (2015)

      Pedagogisk ledelse i barnehager

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Pedagogisk ledelse i barnehager

    • Nordahl, J.; Ødegård, Elin

      (2015)

      Competence development through mentoring: Pedagogical leaders’ follow up of academic concepts while mentoring their assistants

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Promoting quality through interactive research

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Promoting leadership through staff training

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Promoting quality in kindergarten through staff training. How can mentoring create opportunities for professional leadership?

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Professional practice under pressure. Promoting quality in leadership through interactive research

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Professions under pressure. Interactive research possiblities and challengers

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Veiledning og kritisk tenkning

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2014)

      Professional practice under pressure? Views on challenges and possibilities of kindergarten teachers`professional development

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2014)

      Are there footprints of critical thinking in mentoring sessions?

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Pedagogisk ledelse i barnehager

    • Ødegård, Elin

      (2013)

      Legitimitet og lojalitet - lederens utfordring

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2013)

      Danning i lys av kritisk tenkning

    • Bjerkholt, Eva; Hjardemaal, Finn R.; Søndenå, Kari; Ødegård, Elin; Jordell, Karl Øyvind

      (2013)

      How to understand the phenomenon of a common metaphore for two different fields as supervision and life word research interview

    • Ødegård, Elin

      (2013)

      Legitimacy alnd loyalty as tools for pedagogical leadership in kindergarten

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede førskolelæreres utfordringer

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede førskolelæreres utfordringer

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Newly Qualified Kindergarten Teachers and leadership

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Competence building of Newly Qualified Kindergarten Teachers

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      System of mentoring of newly qualified teachers in Norway

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede førskolelæreres største utfordring

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 1.

      s.61-65.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Mentoring new teachers at the University College

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Bridging diverse competencies – a leadership perspective

    • Bjerkholt, Eva ; Ødegård, Elin

      (2011)

      Et komparativt perspektiv på veiledning av nyutdannede førskolelærere og lærere

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn

      (2011)

      Kindergarten Teachers. Experts in a Field of Lay(women) Symposia

    • Ødegård, Elin

      (2010)

      Hjelpetrengende eller en ressurs

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 2.

      s.67-73.

    • Hjortdal, Gry; Ødegård, Elin

      (2010)

      From leadership to management

    • Ødegård, Elin

      (2010)

      Newly qualified kindergarten techers and leadership - Do we need an alternative way of framing and constructing leadership in kindergarten?

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2009)

      Mangfold i veiledningspraksis, hvor står vi og hvor går vi?

    • Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Ødegård, Elin

      (2008)

      Mentoring of Newly Qualified pre-school Teachers; Adaptation to Their Actual Workplace or Support for Further Competence Building?

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2008)

      New teacher induction in the North of Europe

    • Ødegård, Elin; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn

      (2007)

      Diversity as a Positive Asset for Professional Competence

    • Bjerkholt, Eva; Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Ødegård, Elin

      (2007)

      Mangfold som ressurs i veiledningen

    • Ødegård, Elin

      (2007)

      Feltarbeid og etiske utfordringer. Hvilke etiske utfordringer må jeg som forsker på nyutdannede førskolelærere være forberedt på?

    • Ødegård, Elin; Hansson, Eidbjørg; Samuelsen, Arne Marius; Hjortdal, Gry; Gjemmestad Nilsen, Anne; Hofstad Dahl, Anne

      (2006)

      Veiledning og det estetiske blikket på praksisbarnehagen

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2005)

      Veiledning en investering i stabilitet

  • Kunstnerisk produksjon
    • Karlsen, Thorbjørn J.; Pihlstrøm, Jon T.; Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Olsen, Knut Rune

      (2006)

      Ny i Yrket Et tiltak om veiledning av nyutdannede

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway