Hopp til hovedinnhold

Elin Ødegård

Tidligere avdelingsleder ved Læringsmiljøsenteret, avdeling Porsgrunn

Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Avdeling Porsgrunn
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin

      (2020)

      Fra intensjon til handling i barnehagen : Dilemmaer som omdreiningspunkt for kompetansebygging.

      Fagbokforlaget

      ISBN 9788245022605.

    • Ødegård, Elin; Nordahl, Julie; Røys, Helge

      (2017)

      Alle skal med! Veiledning i den lærende barnehage.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-52301-5.

    • Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin

      (2016)

      Barnehagelæreres profesjonslæring.

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-450-1692-5.

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak?. I: FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.

      Akademika forlag

      ISBN 978-82-321-04215.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Søndenå, Kari; Hjardemaal, Finn R.

      (2014)

      Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?.

      UNIPED

      ISSN 1500-4538.

      Volum 37.

      Hefte 4.

      s.19-31.

      DOI: 10.3402/uniped.v37.23814

    • Ødegård, Elin

      (2013)

      Nyutdannede førskolelæreres særskilte ledelsesutfordringer. I: Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.

      Akademika forlag

      ISBN 978-82-321-0086-6.

      s.279-286.

    • Ødegård, Elin; Røys, Helge

      (2013)

      Å dra lasset sammen. Samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 9788202330972.

    • Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2008)

      Kompetansebygging i hetrogene veiledningsgrupper. I: Det store spranget - ny som lærer i skole og barnehage.

      Tapir Akademisk Forlag

      ISBN 978-82-519-2282-1.

      s.137-146.

    • Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2007)

      Mangfold gir muligheter : om mangfold som ressurs for kompetansebygging. I: Når starten er god : en artikkelsamling om veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring.

      s.45-56.

  • Bøker og kapitler
    • Ødegård, Elin

      (2011)

      Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper. En kvalitativ studie av nyutdannede førskolelæreres kompetansebygging det første året i yrket.

      Hefte 145.

    • Karlsen, Thorbjørn J.; Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Olsen, Knut Rune; Ødegård, Elin

      (2005)

      Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole Forankring i lokal arbeidsgiverpolitikk, med fokus på kvalitet.

      Hefte 5.

    • Løkka, Niri; Ødegård, Elin

      (2004)

      Praksis som læringsarena : FOU-rapport 2001-2003.

  • Formidling
    • Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi

      (2020)

      Interaktiv forskning som omdreiningspunkt for kompetansebygging i barnehagen..

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2020)

      Webinar "Fra intensjon til handling i barnehagen. Dilemma som omdreiningspunkt for kompetansebygging".

    • Ødegård, Elin

      (2019)

      Ledere som kan og vil.

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2019)

      Dilemmaer som omdreiningspunkt i kompetansebygging​ .

    • Ødegård, Elin

      (2019)

      Interaktivforskning - redskap for komeptansebygging.

    • Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi

      (2019)

      Dilemmaer som omdreiningspunkt for kompetansebygging.

    • Ødegård, Elin

      (2017)

      Hvordan skape et godt og tryggt læringsmiljø i barnehager?.

    • Ødegård, Elin

      (2017)

      Tochange and improvequality in kindergarten. Developing professional learning communities through leadership..

    • Ødegård, Elin

      (2017)

      Alle skal med i utviklingen av den lærende barnehage.

    • Ødegård, Elin

      (2016)

      Bridging different competencies - aleadership perspective.

    • Ødegård, Elin; Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn

      (2016)

      Exploring the complexity of competence building. Mixed theoretical perspectives, a source for deeper understanding and New answers..

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Bjerkholt, Eva

      (2016)

      Utforsking av barnehagelæreres kompetansebygging. Ulike teoretiske perspektiver som kilde til dypere forståelse og nye muligheter?.

    • Ødegård, Elin; Martinsen Torve, Marianne

      (2016)

      Helhetlig arbeid med gode barnehagemiljøer i norsk kontekst.

    • Ødegård, Elin

      (2016)

      Veiledning og ledelse som ild og vann eller hånd i hanske.

    • Ødegård, Elin; Røys, Helge

      (2015)

      Pedagogisk ledelse i barnehager.

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Pedagogisk ledelse i barnehager.

    • Nordahl, J.; Ødegård, Elin

      (2015)

      Competence development through mentoring: Pedagogical leaders’ follow up of academic concepts while mentoring their assistants.

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Promoting quality through interactive research.

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Promoting leadership through staff training.

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Promoting quality in kindergarten through staff training. How can mentoring create opportunities for professional leadership?.

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Professional practice under pressure. Promoting quality in leadership through interactive research.

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Professions under pressure. Interactive research possiblities and challengers.

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Veiledning og kritisk tenkning.

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2014)

      Professional practice under pressure? Views on challenges and possibilities of kindergarten teachers`professional development.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2014)

      Are there footprints of critical thinking in mentoring sessions?.

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Pedagogisk ledelse i barnehager.

    • Ødegård, Elin

      (2013)

      Legitimitet og lojalitet - lederens utfordring.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2013)

      Danning i lys av kritisk tenkning.

    • Bjerkholt, Eva; Hjardemaal, Finn R.; Søndenå, Kari; Ødegård, Elin; Jordell, Karl Øyvind

      (2013)

      How to understand the phenomenon of a common metaphore for two different fields as supervision and life word research interview.

    • Ødegård, Elin

      (2013)

      Legitimacy alnd loyalty as tools for pedagogical leadership in kindergarten.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede førskolelæreres utfordringer.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede førskolelæreres utfordringer.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Newly Qualified Kindergarten Teachers and leadership.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Competence building of Newly Qualified Kindergarten Teachers.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      System of mentoring of newly qualified teachers in Norway.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede førskolelæreres største utfordring.

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 1.

      s.61-65.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Mentoring new teachers at the University College.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Bridging diverse competencies – a leadership perspective.

    • Bjerkholt, Eva ; Ødegård, Elin

      (2011)

      Et komparativt perspektiv på veiledning av nyutdannede førskolelærere og lærere.

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn

      (2011)

      Kindergarten Teachers. Experts in a Field of Lay(women) Symposia.

    • Ødegård, Elin

      (2010)

      Hjelpetrengende eller en ressurs.

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 2.

      s.67-73.

    • Hjortdal, Gry; Ødegård, Elin

      (2010)

      From leadership to management.

    • Ødegård, Elin

      (2010)

      Newly qualified kindergarten techers and leadership - Do we need an alternative way of framing and constructing leadership in kindergarten?.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2009)

      Mangfold i veiledningspraksis, hvor står vi og hvor går vi?.

    • Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Ødegård, Elin

      (2008)

      Mentoring of Newly Qualified pre-school Teachers; Adaptation to Their Actual Workplace or Support for Further Competence Building?.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2008)

      New teacher induction in the North of Europe.

    • Ødegård, Elin; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn

      (2007)

      Diversity as a Positive Asset for Professional Competence.

    • Bjerkholt, Eva; Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Ødegård, Elin

      (2007)

      Mangfold som ressurs i veiledningen.

    • Ødegård, Elin

      (2007)

      Feltarbeid og etiske utfordringer. Hvilke etiske utfordringer må jeg som forsker på nyutdannede førskolelærere være forberedt på?.

    • Ødegård, Elin; Hansson, Eidbjørg; Samuelsen, Arne Marius; Hjortdal, Gry; Gjemmestad Nilsen, Anne; Hofstad Dahl, Anne

      (2006)

      Veiledning og det estetiske blikket på praksisbarnehagen.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2005)

      Veiledning en investering i stabilitet.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Karlsen, Thorbjørn J.; Pihlstrøm, Jon T.; Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Olsen, Knut Rune

      (2006)

      Ny i Yrket Et tiltak om veiledning av nyutdannede.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway