Hopp til hovedinnhold
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; McTigue, Erin

      (2020)

      The Quantity and Quality of Teachers’ Self‑perceptions of Read‑Aloud Practices in Norwegian First Grade Classrooms

      Early Childhood Education Journal

      ISSN 1082-3301.

      DOI: 10.1007/s10643-020-01053-5

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Hoem, Toril Frafjord; Torvanger, Dag; Børhaug, Kjetil

      (2019)

      Grunnleggende ferdigheter

      Cappelen Damm Akademisk

      s.86-165.

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord; Børhaug, Kjetil

      (2019)

      Grunnleggende ferdigheter 5-10

      Cappelen Damm Akademisk

      s.88-163.

    • Håland, Anne; McTigue, Erin ; Hoem, Toril Frafjord

      (2018)

      Writing in First Grade: The Quantity and Quality of Practices in Norwegian Classrooms

      Early Childhood Education Journal

      ISSN 1082-3301.

      DOI: 10.1007/s10643-018-0908-8

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Schulz-Heidorf, Kathrin

      (2017)

      Lærerens betydning for norske elevers leseresultater Hva forteller PIRLS 2016

      Universitetsforlaget

      s.108-131.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017-7

    • Hoem, Toril Frafjord; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude

      (2017)

      Videreutdanning til lærerspesialist. Om å bli profet i eget land

      Bedre Skole

      ISSN 0802-183X.

      s.65-70.

    • Hoem, Toril Frafjord; Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Lesing i matematikk

      Cappelen Damm Akademisk

      s.97-112.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Å bevege seg i tekster og sette tekster i bevegelse

      Gyldendal Akademisk

      s.243-262.

    • Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2014)

      Lesing i samfunnsfag

      Cappelen Damm Akademisk

      s.145-165.

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Grunnleggende ferdigheter, 1.-7

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Grunnleggende ferdigheter, 5.-10

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Tekst + leser = lesing?

  • Bøker og kapitler
    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2017)

      God leseplanlegging

      Cappelen Damm Akademisk

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2017)

      Før tenkte jeg at det var en nødløsning å lese i timene...

      s.46-66.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Vurdering for læring

      Universitetsforlaget

      s.223-242.

    • Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord; Blå, Berit Hope; Bøyesen, Liv; Pettersen, Karin Dahlberg; Dahlin, Liv Klakegg; Engen, Liv; Engen, Liv; Heber, Ellen; Helgevold, Lise; Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Skaftun, Atle; Skaftun, Atle; Skjelbred, Dagrun; Skjelbred, Dagrun; Sæbø, Aud Berggraf

      (2010)

      Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole

  • Formidling
    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; McTigue, Erin

      (2019)

      Hva er kvantiteten og kvaliteten på høytlesingspraksiser på første trinn i Norge?

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2019)

      Hva kan vi lære av nasjonale prøver i lesing?

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; McTigue, Erin

      (2019)

      Hva er kvantiteten og kvaliteten på læreres høytlesingspraksiser på første trinn i Norge?

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; McTigue, Erin

      (2019)

      Hva er kvantiteten og kvaliteten på læreres høytlesingspraksiser på første trinn i Norge?

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

      (2019)

      Fagfornyelsen og verdigrunnlaget i overordnet del

    • Hoem, Toril Frafjord; Billington, Mary Genevieve

      (2019)

      Perspektiver på lærerspesialist

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2019)

      Fagdag: kollegasamtaler og refleksjonsnøkler, lesebestillinger, når lesing blir vanskelig og Språkløyper

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2018)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2018)

      God leseplanlegging

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; Solheim, Oddny Judith

      (2018)

      Hvilke skrivepraksiser finnes på 1. trinn i norske klasserom?

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Lykkes med meningsfull skriving i første klasse

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2018)

      Hvordan kan vi støtte elevenes leseutvikling i alle fag?

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Rønneberg, Vibeke

      (2018)

      Å planlegge undervisning. Læreplanforståelse, planleggingspraksiser og Leseplanleggeren som planleggingsverktøy.

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2017)

      Undervisningsplanlegging og lesing

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2017)

      Hva styrer læreres beslutninger når de planlegger for fagspesifikk lesing og skriving?

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2017)

      Lærerens betydning for norske elevers resultater - hva forteller PIRLS 2016?

    • Birkedal, Inga Kjerstin; Billington, Mary Genevieve; Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Mossige, Margunn

      (2017)

      Modeller og Modaliteter; muligheter og utfordringer ved utforming av nettbasert kompetanseutvikling

    • Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

      (2017)

      Lesestrategi­enes mål

      Morgenbladet

      ISSN 0805-3847.

    • Hoem, Toril Frafjord; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude

      (2017)

      På vei til å bli profet i eget land. Hvordan kan videreutdanning styrke lærere i å fylle rollen som lærerspesialist?

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

      (2017)

      Skrivepraksiser på 1. trinn

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Skriveopplæring i norske klasserom – egnet for å møte elevmangfoldet?

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2017)

      Hvilke skrivepraksiser finnes på 1. trinn i norske klasserom?

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver

    • Hoem, Toril Frafjord; Alfsvåg, Trude

      (2016)

      Lesing som grunnlegende ferdighet

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Leseplanleggeren og dybdelæring

    • Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

      (2016)

      La det bli et eventyr å lese lærebøker

    • Hoem, Toril Frafjord; Aasen, Marit

      (2016)

      La det være et eventyr å lese lærebøker

    • Hoem, Toril Frafjord; Berge, Ingeborg Margrete

      (2016)

      Helhetlig undervisningsplanlegging, Mål - vurdering - undervisning

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Hvordan utvikle praksis gjennom Språkløyper

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Undervisningsplanlegging

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2016)

      Undervisningsplanlegging

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Hva er god leseopplæring?

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2016)

      Hvordan iverksette et mer praktisk, variert, utfordrende og relevant ungdomstrinn?

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2016)

      Hvordan støtte elevenes skriving i fag?

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Litteratur på mellomtrinnet

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2016)

      God leseundervisning: Pedagogisk bruk av nasjonale prøver

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver i lesing

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Nielsen, Ingrid

      (2016)

      Satsingsområdet lesing

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Undervisningsplanlegging og lesing

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Undervisningsplanlegging og lesing

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver i lesing

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord; Skartveit, Bente Stausland

      (2015)

      Kva vil det seia å vera leselærar på faget sine eigen premissar?

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Disciplinary literacy. How can we design Research focusing on disciplinary Reading and writing practices?

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Fagspesifikk lesing og skriving

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Bruk av skjønnlitteratur i andre fag enn norsk

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Bruk av nasjonale prøver 5. trinn

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Helhetlig undervisningsplanlegging der elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Den røde tråden i planleggingen - med fokus på etterlesefasen slik at elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Helhetlig undervisningsplanlegging der elevene får bruke det de har lest på fagrelevante måter.

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Hvordan kan vi arbeide systematisk for å fremme elevenes leseferdighet?

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Den røde tråden i planleggingen - med fokus på lesefasen

    • Fuglestad, Unni Synnøve; Hoem, Toril Frafjord

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Skolebasert kompetanseutvikling. Den røde tråden i planleggingen - med fokus på førlesing

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid; Dessingué, Alexandre; Wagner, David-Alexandre; Knutsen, Ketil

      (2015)

      Kritisk literacy, Symposium

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Å jobbe med tekster og oppgaver

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Pedagogisk bruk av nasjonale prøver

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve; Nielsen, Ingrid

      (2015)

      Satsingsområde LESING

    • Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni Synnøve

      (2015)

      Kva er god leseopplæring?

    • Andreassen, Roy Asle; Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Samarbeid i skolebasert utvikling

    • Andreassen, Roy Asle; Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Samarbeid i skolebasert utviklingsarbeid

    • Andreassen, Roy Asle; Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Samarbeid i skolebasert utviklingsarbeid

    • Håland, Anne; Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Hoem, Toril Frafjord; Nielsen, Ingrid

      (2014)

      Lesing av multiple tekster. En tilnærming til Palestina-konflikten som eksempel i samfunnsfag

      Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk

      Hefte 3.

      s.32-39.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Bok i bruk. Litteraturformidling i grunnskolen

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2014)

      Lesing som grunnleggjande ferdigheit

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Hvordan kan samarbeid mellom UH og et nasjonalt senter foregå i ungdomstrinnssatsingen?

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      "Lesing som grunnleggende ferdighet; – hva legges i dette og hva kan det innebære for fagene i lærerutdanningen?”

    • Hoem, Toril Frafjord; Skartveit, Bente Stausland

      (2014)

      Lesing som grunnleggende ferdighet

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2014)

      Korleis kan ein arbeite med lesing i ungdomstrinnssatsinga?

    • Husebø, Dag; Hoem, Toril Frafjord

      (2013)

      Teachers and teacher educators understanding of their profession, the subjects they teach and their reading didactics

    • Hoem, Toril Frafjord; Husebø, Dag; Nielsen, Ingrid

      (2013)

      Skolebasert kompetanseutvikling

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2013)

      Historisk literacy

    • Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing

    • Hoem, Toril Frafjord; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing

    • Hoem, Toril Frafjord; Mitchell, Monica Gundersen

      (2013)

      Hva kjennetegner en god leser på ungdomstrinnet?

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2013)

      Bok i bruk

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2013)

      Ungdomstrinn i utvikling. Skolebasert kompetanseutvikling med fokus på lesing

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2013)

      Lese, lære, lykkes

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Skriving og lesing av fagtekst på 2.trinn

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Bok i bruk

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Den som leser settes i bevegelse

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Hvorfor er lesing i fag viktig?

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Hvordan kan elever demonstrere kompetanse i et fag?

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Vurdering for læring

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Arbeid med lesing på ungdomstrinnet. Presentasjon av bakgrunnsdokument

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2012)

      Hvorfor er lesing i fag viktig? Ideer til hvordan dette kan gjennomføres i praksis

    • Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne

      (2011)

      Å lese i alle fag, hvorfor, hva og hvordan?

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Grunnleggende ferdigheter

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget

      s.77-120.

    • Maagerø, Eva; Krumsvik, Rune Johan; Torvanger, Dag; Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Grunnleggende ferdigheter

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget

      s.65-105.

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Vurdering for læring

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Vurdering for læring

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Vurdering for læring

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Å røre seg i tekst

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Å røre seg i litterære tekster

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Tekst i bruk

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Systematisk observasjon av elevenes leseferdigheter

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Tekst i bruk

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2011)

      Vurdering for læring

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Hva er lettlest?

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Makt og motmakt i bildebøker Hvordan arbeide med moderne bildebøker på 5. - 10. trinn

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Det enkelte fagets tekster

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Tekst i bruk

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Litteratur i det flerspråklige klasserommet

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Utfordringer i tekst Hva kan hemme og hva kan fremme leseforståelse?

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Modulplanlegging og rubrikkvurdering

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Det enkelte fagets tekster

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Å røre seg i tekst

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Å røre seg i tekst

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Å røre seg i tekst

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Det enkelte fagets tekster

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Lesing er... Teksten i bruk

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Å bevege seg i tekst

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Modulplanlegging og rubrikkvurdering

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2010)

      Vurdering for læring

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2009)

      Ord + bilde = sant Hvordan arbeide med moderne bildebøker på ungdomstrinnet

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2009)

      Modulplanlegging og rubrikkvurdering

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2009)

      Lesing er... Utfordringer i ungdomsskolen

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2009)

      Inn i teksten

  • Kunstnerisk produksjon
    • Berge, Ingeborg Margrete; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni

      (2019)

      Undervisningsplanlegging, Språkløyper

    • Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe

      (2016)

      Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no

    • Hoem, Toril Frafjord

      (2016)

      Å være lese- og skrivelærer

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway