Hopp til hovedinnhold
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Mossige, Margunn; Begnum, Anne Charlotte

      (2018)

      Ordkjedeprøve som måleinstrument av leseferdigheter

      Psykologi i kommunen (PIK)

      ISSN 1892-3364.

      Volum 53.

      Hefte 2.

      s.5-17.

    • Rønneberg, Vibeke; Johansson, Christer; Mossige, Margunn; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      Why Bother with Writers? Towards "Good Enough" Technologies for Supporting Individuls with Dyslexia

      Brill Academic Publishers

      s.120-140.

      DOI: 10.1163/9789004346369_008

    • Lundetræ, Kjersti; Mossige, Margunn

      (2017)

      Ordgjenkjenning og leseforståelse hos elever på 4. og 5. trinn

      Universitetsforlaget

      s.96-107.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017

    • Bunting, Mette; Mossige, Margunn

      (2014)

      Tilrettelegging for elevene som aktør i eget læringsarbeid

      Cappelen Damm Akademisk

      s.103-122.

    • Mossige, Margunn; Mork, Sonja Merethe

      (2014)

      Lesing i naturfag

      Cappelen Damm Akademisk

      s.113 -130.

    • Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning

      (2012)

      Improving struggling writers via digital recordings

      Emerald Group Publishing Limited

      s.115-118.

      DOI: 10.1163/9781780529295_025

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Å undervise i lesing i vidaregåande skole

      s.14-25.

  • Bøker og kapitler
    • Mossige, Margunn

      (2020)

      Lese- og skrivevansker. Teori og tiltak.

      Pedlex Norsk Skoleinformasjon

    • Mossige, Margunn; Birkedal, Inga Kjerstin; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Billington, Mary Genevieve

      (2016)

      En stadig pågående prosess

      s.8-13.

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret

    • Birkedal, Inga Kjerstin; Mossige, Margunn

      (2016)

      Spørreundersøkelse 3 - deltakerne i utviklingsarbeidet

      s.35-42.

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      The national strategi for language, reading and writing 2016 - 2019

      s.120-135.

    • Fuglestad, Unni ; Mossige, Margunn

      (2016)

      Utfordringer og veien videre

      s.48-53.

    • Mossige, Margunn

      (2014)

      Tredeling av skriveprosessen for bedre underveisvurdering Presentasjon av Skrivetrappa og et undervisningsopplegg hvor veiledning settes i system

      Fagbokforlaget

      s.29-39.

    • Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord; Blå, Berit Hope; Bøyesen, Liv; Pettersen, Karin Dahlberg; Dahlin, Liv Klakegg; Engen, Liv; Engen, Liv; Heber, Ellen; Helgevold, Lise; Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Skaftun, Atle; Skaftun, Atle; Skjelbred, Dagrun; Skjelbred, Dagrun; Sæbø, Aud Berggraf

      (2010)

      Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole

    • Mossige, Margunn; Bøyesen, Liv

      (2009)

      Mangfold i språk og tekst Leseopplæring i et flerspråklig perspektiv

    • Røskeland, Marianne; Skaathun, Astrid; Mossige, Margunn

      (2007)

      Fleire vegar mot mål. Lese- og skrivevanskar i vidaregåande skole

      Cappelen Damm Akademisk

      Hefte 1.

  • Formidling
    • Mossige, Margunn

      (2020)

      Text performers: ein studie av opplæring i bruk av skriveteknologi for elevar med store skrivevanskar

    • Mossige, Margunn

      (2020)

      Valgfrihet og lokale tilpasninger sikret relevans. Om bruk av Språkløyper i videregående skole.

      Skolelederen

      ISSN 0802-2062.

      Hefte 2.

      s.16-17.

    • Mossige, Margunn

      (2020)

      Elever på studieforberedende liker å lære å lese

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2020)

      "Fagfornyelsen selvregulering og strategisk læring"

    • Mossige, Margunn; Refvik, Linda

      (2019)

      Språkløyper - strategi for kompetanseutvikling

      Viden om Literacy

      ISSN 2246-6517.

      Hefte 26.

      s.108-113.

    • Mossige, Margunn

      (2019)

      Lesing & skriving & fagfornyelsen

    • Mossige, Margunn

      (2019)

      Skriveundervisning med fokus på prosess

    • Mossige, Margunn

      (2019)

      Fra elev til student

    • Mossige, Margunn

      (2019)

      Å lære ord og begreper

    • Svendsen, Helle Bundgaard; Mossige, Margunn; Refvik, Linda

      (2019)

      Innføring av lese- og skriveteknologi i et inkluderingsperspektiv

    • Mossige, Margunn

      (2019)

      Språkløyper - en ressurs for kollektiv læring

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Å lære fag er å lære ord og begreper

    • Mossige, Margunn; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?

    • Mossige, Margunn

      (2017)

      Kan vi bli bedre enn Finland?

    • Gilje, Trine Mathiesen; Mossige, Margunn

      (2017)

      Ulik undervisning er likebehandling

      Utdanning

      ISSN 1502-9778.

      Hefte 9.

    • Mossige, Margunn; Gilje, Trine Mathiesen

      (2017)

      Fravær og frafall, høna og egget

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Mossige, Margunn

      (2017)

      Å arbeide med det vanskelege naturfagspråket

      Naturfag

      ISSN 1504-4564.

      Hefte 2.

      s.24-26.

    • Birkedal, Inga Kjerstin; Billington, Mary Genevieve; Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Mossige, Margunn

      (2017)

      Modeller og Modaliteter; muligheter og utfordringer ved utforming av nettbasert kompetanseutvikling

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning; Skaftun, Atle

      (2017)

      Hvordan kan en ekstra lærerressurs bidra til å skape økte læringsmuligheter i lesing og skriving for mangfoldet av elever?

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Faglærarar har også ansvar for leseopplæringa i vidaregåande skole

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      5 grunner til at videregående skoler bør delta i Språkløyper

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Hva er Språkløyper?

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Innledning

      s.3-7.

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Underveisvurdering av Språkløyper

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Å ta i bruk Språkløyper i kommunen

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Språkløyper

    • Mossige, Margunn

      (2015)

      Læring og selvregulering - lærere og elever i samspill

    • Mossige, Margunn

      (2015)

      Fagovergripende og fagspesifikk lesing

    • Mossige, Margunn

      (2015)

      Jakten på den selvregulerte elev

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.

      (2015)

      Språkløyper: Et helhetlig løft for språk, lesing og skriving 2016 - 2019

    • Mossige, Margunn; Scarbocci, Paolo Haaland

      (2015)

      Lesing og selvregulering i tverrfaglig prosjektarbeid i Medier og kommunikasjon

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      Lesing mot skriftlig eksamen i norsk Vg3

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      FYR for lærerutdannere

    • Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Johansson, Christer; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Dyslexic students writing with and without visual feedback

    • Mossige, Margunn

      (2014)

      Selvregulering - en utfordring både for lærer og elev i større selvstendige arbeider. Fra et tverrfaglig prosjekt om propaganda i Vg3 medier og kommunikasjon.

    • Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Mossige, Margunn; Oxborough, Gunn Helen Ofstad; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      The Need to Read

    • Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Struggling with writing; The impact of dyslexia and other language based disorders on writing and composing text. Towards a technological writing aid designed along the needs/cognitive profile of the dyslexic student

    • Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje; Berge, Ingeborg Margrete

      (2014)

      Bedre tekstkompetanse i vgo – hvordan og hvorfor? Systematisk arbeid med tekst ved hjelp av eksempler fra praksis.

    • Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Johansson, Christer; Torrance, Mark

      (2013)

      Writing Fluency - can "blind" writing enhance writing fluency for dyslectic writers?

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2013)

      Lesestrategier for å bli en bedre leser - også på eksamen

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Skrivetrapp for underveisvurdering

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Kort om god respons/ underveisvurdering av elevtekster

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Blir det Ny GIV og FYR?

    • Mossige, Margunn; Kværnes, Siri Marte

      (2013)

      Målrettet lesing

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Lesing på eksamen - og før eksamen i norsk i videregående

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Med tanke på eksamen - strategier for lesing og skriving i norsk i videregående skole

    • Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Faglig lesing - lesing i fagene

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Ny GIV i overordna perspektiv

    • Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning

      (2013)

      Writing fluency: Which strategies for writing fluency do dyslexic young adults report under different conditions?

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Frå literacy til vurdering

    • Natvik, Miriam Emilie Garvik; Mossige, Margunn

      (2012)

      Inferenstrening. Å lære å konstruere samanheng i ein tekst

      Bedre Skole

      ISSN 0802-183X.

      Hefte 2.

      s.66-69.

    • Mossige, Margunn

      (2012)

      Prinsipper for god undervisning som bør gjenspeiles i lærngsressursene: Elevmateriell og veiledningsmateriell

    • Mossige, Margunn

      (2012)

      Lesestrategier i praksis og teori

    • Skjæveland, Kristine Gilje; Mossige, Margunn

      (2012)

      Læringsstrategier i flere fag. Praktiske eksempler for ungdomstrinnet og videregående skole

    • Mossige, Margunn

      (2012)

      Skrivetrappa - et verktøy for lærerens vurdering på ungdomstrinnet

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lesing i alle fag med tolking av kartleggingsprøvar for 11. trinn

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lesing og leseutfordringer på ungdomstrinnet og i videregående skole

    • Mossige, Margunn; Heber, Ellen

      (2011)

      Kartlegging i lesing på 11. trinn - og hva så?

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Skrivetrappa. Et elevhefte som lærer og elev bruker sammen ved underveisvurdering av skriving

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Skrivetrappa. Eit elevhefte som lærar og elev brukar saman ved undervegsvurdering av skriving

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lesestrategiar i praksis og teori

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lese- og skrivevansker

    • Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

      (2011)

      Lesing og læringsstrategier

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Skrivetrappa

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lesenavigasjon

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Hva vil det si å lese, og hva gjør vi når vi forstår?

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lesing og literacy - teori og didaktikk

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Yrkesliv og lesing

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Læringsstrategier. Hva ligger bak? Hvorfor er de effektive?

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Hvordan hjelpe svake lesere?

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Læringsstrategier - for voksne

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Tekst - for voksne som strever med lesing

    • Mossige, Margunn; Gjestsen, Åse Kathrine Berge

      (2010)

      Fagbok i bruk

    • Mossige, Margunn; Christersson, Cesilie Helberg

      (2010)

      Kan vi gi elever på femte trinn læreboka og be dem lese den på egenhånd?

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

      Hefte 4.

      s.58-63.

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Hva lærere i alle fag i videregående skole bør vite om lesing

    • Mossige, Margunn; Gjestsen, Åse Kathrine Berge

      (2010)

      Fagbok i bruk - del 2

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Når lesinga blir ekstra vanskelig - tiltak og kompensatoriske hjelpemidler

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Fagbok i bruk

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Hva lærere i alle fag i videregående skole bør vite om lesing

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Lese- og skrivevansker hos voksne. Teori og praktiske undervisningsopplegg

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Lesing er.... grunnleggende ferdighet

    • Mossige, Margunn

      (2009)

      Lesestrategier for eldre elever

    • Mangen, Anne; Mossige, Margunn

      (2009)

      Hva skal vi med læreboka?

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Mossige, Margunn

      (2009)

      Tekstanalyse som grunnlag for veiledning i skriving hos eldre elever og voksne med skrivevansker

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

      Hefte 6.

      s.32-41.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Mossige, Margunn; Refvik, Linda; Muren, Solfrid S

      (2020)

      Lese- og skrivevansker

    • Mossige, Margunn; Refvik, Linda

      (2019)

      Leseflyt

    • Mossige, Margunn; Gilje, Trine Mathiesen

      (2018)

      Studieforberedt - kompetanseutviklingspakke i Språkløyper

    • Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Mossige, Margunn; Alfsvåg, Trude; Mathiesen Gilje, Trine; Meland, Anne Maren

      (2018)

      Språkløyper- Elever med stort læringspotensial

    • Mossige, Margunn

      (2018)

      Språkløyper

    • Mossige, Margunn; Ur Sæbø, Johanne

      (2017)

      Elever med IOP i de fleste fag

    • Wahl, Hilde Terese; Brenne, Hilde; Midtgård Johansen, Jarle; Vikebø, Hilde; Mossige, Margunn

      (2017)

      Språkvansker (barnetrinnet)

    • Mossige, Margunn; Håland, Anne

      (2017)

      Å støtta elevane si skriving

    • Mossige, Margunn; Bentsen, Edle Inga

      (2017)

      Lese- og skrivevansker på 1. og 2. årstrinn

    • Mossige, Margunn; Færevaag, Margaret Klepstad; Refvik, Linda; Bjerkan, Kirsten Meyer

      (2017)

      Språkvansker (barnehage)

    • Berge, Ingeborg Margrete; Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

      (2016)

      "Å arbeide med læringsstrategier i yrkesfag" - Språkløyper.no

    • Sæbø, Aud Berggraf; Mossige, Margunn

      (2011)

      Drama, lesing og elevaktiv læring

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway