Åse Kari Hansen Wagner

Professor i nordisk språk

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-24100

Bio

Åse Kari H. Wagner er professor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret), Universitetet i Stavanger. Wagner har arbeidet med emner som spenner fra språkhistorie, språkkontakt og flerspråklighet – til tidlig språkutvikling, begynneropplæring og observasjon/testing (språk og lesing). Hun er (med)forfatter av en rekke bøker, artikler og materiell, og har vært involvert i mange samarbeidsprosjekt med barnehager og skoler. For tiden leder hun Norges deltakelse i PIRLS 2021, en internasjonal studie av 10-åringers leseferdigheter, med over 60 deltakende land. Hun er også involvert i Partners in practice, et prosjekt hvor forskere, skoler og lærerutdanning samarbeider om å utvikle skolens praksis med fokus på elevmedvirkning og motivasjon, samt i Two Teachers-studien, med et særlig ansvar for en casestudie av literacypraksiser og lærersamarbeid i 6 intervensjonsklasser. Wagner har undervisnings- og veiledningserfaring fra alle språklige emner av nordiskfaget (bachelornivå), fra norskfaget i barnehage- og grunnskolelærerutdanning, ulike typer videreutdanningsstudier for barnehage- og grunnskolelærere (bachelor- og masternivå), masterutdanningene i lesevitenskap, literacy studies, spesialpedagogikk og utdanningsvitenskap (temaområder som språkutvikling, flerspråklighet, andrespråksutvikling, lesing mm.), samt doktorgradsstudiet i utdanningsvitenskap. Hun var senterleder ved Lesesenteret fra 2010 til 2018.

For fullstendig oversikt over publikasjoner se Cristin. For oversikt over nyere artikler, se GoogleScholar.

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

      (2024)

      Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-05324-0.

    • Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

      (2024)

      Innledning. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-05324-0.

      s.13-18.

      DOI: 10.18261/9788215053257-24-01

    • Støle, Hildegunn; Wagner, Åse Kari H.

      (2024)

      Implikasjonar av funn frå PIRLS 2021. I: Tid for lesing! Norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-05324-0.

      s.242-248.

      DOI: 10.18261/9788215053257-24-13

    • Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud; Hovig, Johanne Birgitte; Huru, Christina; Hadland, Trond

      (2023)

      Norske tiåringers leseforståelse. PIRLS 2021 - Kortrapport..

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7649-086-2.

    • Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn

      (2022)

      Norway: Education Policy and Curriculum in Reading. I: PIRLS 2021 Encyclopedia : Education Policy and Curriculum in Reading.

      ISBN 978-1-889938-66-0.

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      The national strategi for language, reading and writing 2016 - 2019. I: Successful approaches to raising attainment and tackling unequity. CIDREE Yearbool 2016.

      ISBN 978-1-5262-0628-2.

      s.120-135.

    • Hoel, Trude; Oxborough, Gunn Helen Ofstad; Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Læsefrø : sprogstimulering gennem læseaktiviteter i daginstitutioner.

      Dansk Psykologisk Forlag.

      ISBN 978-87-7706-781-5.

    • ESPENAKK, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

      ISBN 978-82-7649-072-5.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Strömqvist, Sven; Uppstad, Per Henning

      (2010)

      Den flerspråkiga människan. En grundbok om skriftspråklärande.

      Studentlitteratur AB.

    • Håland, Anne; Helgevold, Lise; Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen; Mangen, Anne

      (2008)

      Lesing er....

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Strömqvist, Sven; Uppstad, Per Henning

      (2008)

      Det flerspråklige mennesket En grunnbok om skriftspråklæring.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245005967.

    • Særheim, Inge; Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Busetnadsnamn på -stadir: Rapport frå NORNAs 33.symposium på Utestein kloster 7. - 9. mai 2004.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 9789172760806.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2004)

      Hvordan leser minoritetsspråklige elever i Norge? En studie av minoritetsspråklige og majoritetsspråklige 10-åringers leseresultater og bakgrunnsfaktorer i den norske delen av PIRLS 2001.

      ISBN 8276490344.

    • Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2004)

      TRAS - Tidig registrering av språkutveckling. Handbok och schema.

      ISBN 8776070670.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Culturally balanced assessment of reading (c-bar).

    • Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      TRAS : Tidlig registrering av språkutvikling : Håndbok og registreringsskjema.

      ISBN 8276490271.

    • Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      TRAS: Tidlig registrering af sprogudvikling – en håndbog om sprog og sprogudvikling + TRAS – Tidlig registrering af sprogudvikling (registreringsskjema). Oversatt av Inge Post og Jan Katlev i samarbeid med Helen Nielsen.

      ISBN 8773999407.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2000)

      Språkkontakt i gammelt koloniområde : en studie av normannerbosetningens stedsnavn, med særlig vekt på navnegruppa -tuit.

      Universitetet i Bergen.

  • Formidling
    • Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug

      (2024)

      De mest sårbare tiåringene har tapt mest i lesing. Det er alvorlig.

      Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

      ISSN 0804-3116.

    • Wagner, Åse Kari H.; Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord

      (2024)

      PIRLS 2021 - Norske tiåringers leseprestasjoner i en omskiftelig tid .

      Nasjonal konferanse om lesing;

      2024-03-18 - 2024-03-19.

    • Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.

      (2024)

      Hva betyr hjemmemiljø for elevenes leseresultater?.

      PIRLS konferansen 2024;

      2024-04-12.

    • Dessingué, Alexandre; Wagner, Åse Kari Hansen; Jensen, Ingeborg Marie

      (2023)

      Enhancing dialogic practices in elementary history education in Norway: The students’ perspectives.

      The role of dialogue in history education;

      2023-03-11 - 2023-03-12.

    • Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud

      (2023)

      I 20 år har vi fulgt med på tiåringers leseprestasjoner: Nå er vi bekymret..

      Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

      ISSN 0804-3116.

    • Wagner, David-Alexandre; Dessingué, Alexandre; Wagner, Åse Kari H.; Jensen, Ingeborg Marie

      (2023)

      Enhancing dialogic practices in elementary history education in Norway: The students’ perspectives.

      The role of dialogue in historical knowledge education;

      2023-03-11 - 2023-03-12.

    • Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      PIRLS 2021: Bekymringsverdig nedgang i norske tiåringers leseferdigheter.

      Debattinnlegg, Arendalsuka;

      2023-08-15 - .

    • Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      – Hvis norske elever skal vi bedre lesere, må det en skikkelig innsats til .

    • Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      Veiledet lesing i samtale om tekst. Fire læreres erfaringer med en læringsressurs i språkheterogene klasserom på ungdomstrinnet.

      NOA 2023: Den 10. nasjonale forskingskonferansen om norsk som andrespråk;

      2023-05-25.

    • Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      «Det ble veldig sånn tekstnært». Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen. Veiledet lesing i samtale om tekst. Innlegg på MuMo, Muntlighetsdidaktik i modersmålsfaget-seminar .

      Foredrag;

      2023-11-14 - .

    • Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord

      (2023)

      Veiledet lesing i samtale om tekst. Lesesenteret. UiS..

    • Hoem, Toril Frafjord; Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      Veiledet lesing i samtale om tekst. .

    • Wagner, Åse Kari H.; Frønes, Tove Stjern

      (2023)

      Hvordan står det til med norske elevers leseferdigheter?.

      Norske elevers skrive- og leseferdigheter 20 år etter innføringen av Kunnskapsløftet - et seminar;

      2023-12-14.

    • Wagner, Åse Kari H.; Støle, Hildegunn; Knudsen, Knud; Strand, Olaug

      (2023)

      Relative Age, Gender and Reading Achievement for Students in four Nordic countries (PIRLS 2016-2021) ​.

      10th IEA International Research Conference (IEA IRC) ;

      2023-06-28 - 2023-06-30.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      PIRLS 2021.

      Referansegruppemøte for internasjonale studier;

      2023-12-11.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      PIRLS 2021.

      Fagmøte på Lesesenteret;

      2023-05-15.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      PIRLS 2021. Progress in International Reading Literacy Study. Norske resultater..

      Lansering av de norske resultatene i PIRLS 2021-studien;

      2023-05-16.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      PIRLS 2021 og veien videre.

      Møte med gruppe fra Kunnskapsdepartementet;

      2023-05-22.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      PIRLS 2021, norske resultater.

      Presentasjon for politisk ledelse;

      2023-04-24.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      PIRLS 2021. Norske tiåringers leseforståelse.

      Mini-konferanse for phd-studenter;

      2023-11-24.

    • Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

      (2022)

      Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring.

      Forskerkonferanse;

      2022-05-10 - 2022-05-11.

    • Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

      (2022)

      Partners in Practice: Establishing a System for Educational Development towards Student Participation .

      ARLE-konferansen 2022;

      2022-06-15 - 2022-06-17.

    • Wagner, Åse Kari H.; Strand, Olaug

      (2022)

      PIRLS 2021.

      Nasjonal konferanse om lesing 2022;

      2022-04-03 - 2022-04-04.

    • Skaftun, Atle; Berge, Ingeborg Margrete; Jensen, Ingeborg Marie; Nygard, Arne Olav; Rangnes, Hege; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

      (2022)

      Partners in Practice: Establishing a system for educational development.

      MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;

      2022-11-29 - 2022-11-30.

    • Wagner, Åse Kari H.; Rangnes, Hege; Jensen, Ingeborg Marie

      (2022)

      Lærere og elevers forståelse av praksis og roller i norskfaget.

      Skriv! Les!;

      2022-05-09 - 2022-05-11.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2022)

      Elevene trenger ikke mer frilek, men skolen har mye å lære av barnehagen.

      Nettavisen.

    • Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste.

    • Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2022)

      To ting må klaffe om elevene skal ha utbytte av leseleksene .

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hovig, Johanne Birgitte

      (2021)

      Webinar for deltakende skoler, PIRLS 2021.

      Webinar for deltakende skoler, PIRLS 2021;

      2021-03-19.

    • Wagner, Åse Kari H.; Lundetræ, Kjersti; ten Braak, Dieuwer; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - Har vi egentlig et "gutteproblem"?.

    • Håland, Anne; Wagner, Åse Kari H.

      (2021)

      Veiledet lesing. Materiell til bruk i begynneropplæringen (brosjyre, plakat og observasjonsskjema). .

    • Håland, Anne; Wagner, Åse Kari H.

      (2021)

      Veileda lesing. Materiell til bruk i begynnaropplæringa (brosjyre, plakat og observasjonsskjema)..

    • Wagner, Åse Kari H.; Esmaeeli, Sara

      (2021)

      The Importance of Home Environment in Early Age for later Literacy Development: Evidence from PIRLS and On Track.

      Collaboration between families and external stakeholders in Early Childhood Education : European fields and methods;

      2021-10-21 - 2021-10-23.

    • Støle, Hildegunn; Wagner, Åse Kari H.; Schwippert, Knut

      (2021)

      The influence of Nordic parents' reading interest on 10-year-olds' reading achievement in PIRLS.

      Internasjonal konferanse om storskalaundersøkelser IRC IEA;

      2021-11-16 - 2021-11-18.

    • Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

      (2021)

      Gutter trenger ikke annen undervisning enn jenter.

      Forskersonen.no.

    • Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2021)

      En kvalitativ undersøkelse av leseleksepraksiser på 2. trinn .

      Nordiskt nätverk för modersmålsforskning (NNMF);

      2021-11-24 - 2021-11-25.

    • Hoel, Trude; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Wagner, Åse Kari H.

      (2020)

      Skolestart: Se til barnehagen!.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hovig, Johanne Birgitte

      (2020)

      Webinar for skoler som deltar i PIRLS-pilot.

      Webinar for skoler som deltar i PIRLS-pilot;

      2020-03-10.

    • Nygard, Arne Olav; Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Rammer for muntlighet i småskolen.

      Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Håland, Anne; Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Hvordan utnytter norske 2.- trinnslærere potensialet i veileda lesing?.

      Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Nygard, Arne Olav; Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Conditons for orality in primary school.

      ARLE 2019;

      2019-06-26 - 2019-06-28.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Two Teachers in the class: Le RCT et l´étude de cas.

      Gjesteforelesning;

      2019-04-18.

    • Wagner, Åse Kari H.; Ofstad, Gunn Helen

      (2019)

      LA TRANSITION DU JARDIN D'ENFANTS A L'ELEMENTAIRE EN NORVEGE. LANGUAGE ET LITTERATIE. .

      Symposium;

      2019-03-20 - 2019-03-21.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Apprentissage de la lecture/écriture/oralité (littératie) pour les débutants (CP, CE1) en Norvège.

      Gjesteforelesning;

      2019-01-29.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Two Teachers in the Class: Le RCT et l'étude de cas.

      Gjesteforelesning;

      2019-03-18.

    • Wagner, Åse Kari H.; Johanne Birgitte, Hovig

      (2019)

      PIRLS 2021, Progress in International Reading Literacy Study.

      Seminar;

      2019-10-14.

    • Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

      (2018)

      Oracy in year one: A blind spot in Norwegian language and literacy education?.

      forskerkonferanse;

      2018-04-03 - 2018-04-05.

    • Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      På sporet – effekt av tidlig innsats for minoritetsspråklige elever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker..

      Statpedkonferansen 2017;

      2017-03-21 - 2017-03-22.

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning; Skaftun, Atle

      (2017)

      Hvordan kan en ekstra lærerressurs bidra til å skape økte læringsmuligheter i lesing og skriving for mangfoldet av elever?.

      Skriv!Les!;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      På sporet - effekt av tidlig innsats for andrespråkselever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.

      SkrivLes! 2017 Nordisk forskerkonferanse om lesing og skriving;

      2017-05-09 - 2017-05-11.

    • Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål

      (2017)

      Flerspråklige elevers leseresultater i PIRLS 2016.

      PIRLS konferanse;

      2017-12-06.

    • Scarbocci, Paolo Haaland; Færevaag, Margaret Klepstad; Bjerkan, Kirsten Meyer; Refvik, Linda; Wagner, Åse Kari H.

      (2017)

      Språkvansker (barnehage).

    • Uppstad, Per Henning; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari H.

      (2016)

      Effect of early intervention for minority children at-risk for reading difficulties.

      National Network series on Perspectives on Developmental Deficits;

      2016-04-15.

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.

      (2015)

      Språkløyper: Et helhetlig løft for språk, lesing og skriving 2016 - 2019.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2015)

      Barns språkutvikling.

      Språkløyper;

      2015-11-01 - .

    • Wagner, Åse Kari H.; Toft, Trond Egil

      (2015)

      Byråkratikrøll fra Giske.

      Utdanningsnytt.no.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2014)

      Hvordan videreutvikle dagens grunnleggende ferdigheter?.

      Ludvigsenutvalgets innspillskonferanse 17. og 18. november 2014. ;

      2014-11-17 - 2014-11-18.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2014)

      De nasjonale sentrenes tilleggsoppdrag for PPT..

      Nasjonal nettverkskonferanse for ledere i PP-tjenesten. ;

      2014-10-15 - .

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2014)

      Hvordan kan Lesesenteret støtte PP-tjenesten?.

      Nasjonal nettverkskonferanse for ledere i PP-tjenesten. ;

      2014-10-15 - .

    • Wagner, Åse Kari H.; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2014)

      Presentasjon av forskningsarbeid med utgangspunkt i språklig utvikling: 1) Flerspråklige barn, 2) Gutter og jenter, 3) Barn med svake vs barn med sterke språkferdigheter..

      Forskningssamling med presentasjon av siste års resultater fra Stavangerprosjektet. ;

      2014-11-05 - .

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Nei, ikke hold igjen!.

    • Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Kamp om å få bli med.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      flerspråklige og enspråklige barn. Språklig og sosial fungering i barnehagen.

      Skriv! Les!;

      2013-05-06 - 2013-05-08.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2013)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

      Den 2. Skriv! Les!-konferansen;

      2013-05-06 - 2013-05-08.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

      Seminar;

      2013-11-05.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

      Gjesteforelesning;

      2013-09-20.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Barn med flere språk - utfordringer og tiltak. Fordypningskurs i regi av Stavangerprosjektet.

      Seminar;

      2013-11-08 - .

    • Wagner, Åse Kari H.; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2013)

      På sporet-prosjektet.

      Møte med Oslo kommune;

      2013-12-10 - .

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Toft, Trond Egil; Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Barn leker og teller.

      VG : Verdens gang.

      ISSN 0805-5203.

    • Frost, Jørgen; Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Stigen og edderkoppen – om det å kunne bygge bro mellom teoretiske oppfatninger av læring og utvikling.

      nettbasert www.forebygging.no.

    • Wagner, Åse Kari H.; Frost, Jørgen

      (2012)

      Faren ved å kaste stein i glasshus.

      Dagbladet.

      ISSN 0805-3766.

    • Wagner, Åse Kari H.; Toft, Trond Egil

      (2012)

      Å ikke prioritere norsk i barnehagen er uansvarlig.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Det lærende barnet: 4-5-åringen. Språkutvikling – og observasjon med TRAS.

      Fagdag for førskolelærere;

      2012-03-01.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Viktigheten av å stimulere flerspråklige barns norsk.

      Fagdag for ansatte ved Senter for flerspråklige barn og unge;

      2012-04-25.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Barn og unge med flere språk. Utfordringer og tiltak.

      Foredrag på nett, for lærere;

      2012-02-20 - 2012-06-15.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Barn med flere språk.

      Fordypningskurs i regi av Stavangerprosjektet.;

      2012-09-06.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      TRAS – og nyere forsknings- og utviklingsprosjekt. TRAS og flerspråklige barn.

      2 innlegg ved regional konferanse om revidert TRAS. Bergen, 05.10.2012.;

      2012-10-05.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      TRAS og flerspråklige barn.

      Innlegg ved regional konferanse om revidert TRAS.;

      2012-10-18.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Lesesenterets ressurser og forskning.

      Foredrag for politikere, Høgres hus;

      2012-10-29.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Ordproduksjon. I: TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

      ISBN 978-82-7649-072-5.

      s.90-97.

    • Wagner, Åse Kari H.; Hoel, Trude

      (2011)

      Språkstimulering gjennom høgtlesingsaktiviteter - i barnehager med stor andel flerspråklige barn. Lesefrø-prosjektet. I: TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

      ISBN 978-82-7649-072-5.

      s.133-138.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari H.; Begnum, Anne Charlotte

      (2011)

      Effekten av språkstimulering i barnehager med stor andel minoritetsspråklige barn.

      Nordisk konferanse om barns språk: Observasjon og tiltak hånd i hånd – i barnehage og skole;

      2011-12-01 - 2011-12-02.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Førskolebarns språklige utvikling (4,5 år).

      Kurs i regi av Stavanger-projektet;

      2011-11-03.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Barnet og språket.

      Kurs i regi av Stavanger-prosjektet, UiS;

      2011-03-03.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      TRAS og tilpasninger til ulike språk.

      Nordisk TRAS-seminar;

      2011-11-30.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      TRAS: Bakgrunn, innhold og erfaringer.

      Utdanningskonferansen i regi av Utdanningsforbundet;

      2011-11-12.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Lesesenterets flerkulturelle perspektiv.

      Fagseminar for nasjonale sentre;

      2011-11-16 - 2011-11-17.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Lesesenterets arbeid på barnehagefeltet.

      Fagseminar for nasjonale sentre;

      2011-11-16 - 2011-11-17.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Innslag om språkstimulering voksne innvandrere.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Løge, Inger Kristine

      (2010)

      Multilingual children in the Stavanger project.

      20th EECERA CONFERENCE;

      2010-09-06 - 2010-09-08.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude

      (2010)

      Lesefrø. Del 1: Språkstimulering gjennom leseaktiviteter i småbarnsavdelingen.

      Jeg forstår ikke... - om språk, lesing og skriving;

      2010-05-26 - 2010-05-27.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Effekten av språkstimulering i barnehager med stor andel minoritetsspråklige barn ? sett i lys av lesestimuleringsprosjektet Lesefrø.

      Tekst og tegn;

      2010-09-20 - 2010-09-21.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Språkstimulering og lesing i barnehagen.

      heldagskurs;

      2010-04-09.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Språkstimulering og lesing i barnehagen.

      heldagskurs;

      2010-09-21.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Språkstimulering og lesing i barnehagen.

      heldagskurs;

      2010-09-24.

    • Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Er kartlegging av barns språk farlig?.

      Utdanning.

      ISSN 1502-9778.

      Volum 13.

      Hefte 13.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Kaltvedt, Elsa

      (2010)

      Stavangerprosjektet Det lærende barnet. Fagmøte for foreldre i Stavanger-prosjektet.

      utenTitteltekst;

      2010-05-06.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Andreassen, Anne Brit

      (2010)

      Språk og lesing. Foredrag i anledning statsråd Kristin Halvorsens besøk ved Lesesenteret.

      utenTitteltekst;

      2010-01-29.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Flerspråklige barn i Stavanger-prosjektet.

      Nordisk nettverksmøte TOBANO (Tospråklige barn i Norden);

      2010-03-16 - 2010-03-18.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Hvordan stimulere til god språkutvikling ? for både Kari og Mohammed? (Gjesteforelesning v Fagdag for nyutdannede lærere.).

      utenTitteltekst;

      2010-04-13.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Førskolebarns språklige utvikling. 4-åringene. Stavangerprosjektet.

      Stavanger-prosjektkurs;

      2010-04-16.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Adoptivbarn og språk Fagmøte for medlemmer av Adopsjonsforum.

      utenTitteltekst;

      2010-04-20.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Barns språkutvikling: Sammenhenger mellom språkutvikling i tidlig alder og seinere lesing og læring i skolen.

      Lesefrø-konferansen;

      2010-05-20.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Språkutvikling i førskolealder.

      utenTitteltekst;

      2010-06-10.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Le projet de Lesefrø: Comment stimuler la langue chez les enfants ? à partir de la lecture.Foredrag for Fredskorpsdelegasjon fra Madagaskar.

      utenTitteltekst;

      2010-09-17.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Førskolebarns språklige utvikling. 4-åringene. Stavanger-prosjektkurs.

      utenTitteltekst;

      2010-11-16.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Barn med flere språk. Stavangerprosjekt-kurs.

      utenTitteltekst;

      2010-12-01.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      TRAS. Tidlig registrering av språkutvikling.

      utenTitteltekst;

      2010-10-07.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

      (2010)

      Effekten av språkstimulering i barnehager med stor andel minoritetsspråklige barn ? sett i lys av lesestimuleringsprosjektet Lesefrø.

      Tekst og tegn;

      2010-09-20 - 2010-09-21.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

      (2010)

      Lesefrø. Del 2: Språkstimulering gjennom leseaktiviteter i småbarnsavdelingen.

      Jeg forstår ikke... - om språk, lesing og skriving;

      2010-05-26 - 2010-05-27.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      L'importance de la langue maternelle dans l'enseignement.

      Atelier de dissemination des études sur la réforme de l'enseignement post-fondamentale, arrangert av det gassiske utdanningsministeriet (MEN).;

      2009-01-14 - 2009-01-15.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Kultur for lesing i barnehagen. Om prosjektene BOKTRAS og LESEFRØ.

      utenTitteltekst;

      2009-03-11.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Kultur for lesing i barnehagen. Om prosjektene BOKTRAS og LESEFRØ.

      utenTitteltekst;

      2009-04-02.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Om noen av de barna som vi bør være spesielt oppmerksomme på når det gjelder språkutvikling.

      utenTitteltekst;

      2009-04-14.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Kultur for lesing i barnehagen. Om Lesefrø.

      utenTitteltekst;

      2009-04-24.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Lesefrø-seminar 2. (Kveldsseminar for Lesefrø-barnehagene og samarbeidsbibliotekene.).

      utenTitteltekst;

      2009-04-28.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Lesefrø-seminar 2. (Kveldsseminar for Lesefrø-barnehagene og samarbeidsbibliotekene.).

      utenTitteltekst;

      2009-04-28.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Lesefrø-seminar 2. (Kveldsseminar for Lesefrø-barnehagene og samarbeidsbibliotekene.).

      utenTitteltekst;

      2009-05-04.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Kultur for lesing i barnehager med stor andel minoritetsspråklige.

      utenTitteltekst;

      2009-08-28.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Barn og unge med flere språk, og lesing når norsk ikke er morsmålet.

      utenTitteltekst;

      2009-09-17.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Kultur for lesing i barnehager med stor andel minoritetsspråklige.

      utenTitteltekst;

      2009-09-23.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Adopterte barn og språk.

      utenTitteltekst;

      2009-09-29.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Førskolebarns språklige utvikling - 3-4 år.

      utenTitteltekst;

      2009-10-23.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Førskolebarns språklige utvikling - 3-4 år.

      utenTitteltekst;

      2009-10-23.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Førskolebarns språklige utvikling. 3-4 år.

      utenTitteltekst;

      2009-11-24.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Lesing når norsk ikke er morsmålet.

      utenTitteltekst;

      2009-10-28.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Barn og unge med flere språk, og lesing når norsk ikke er morsmålet. Halvdagskurs for lærere i Klepp.

      utenTitteltekst;

      2009-09-19.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Språkstimulering, fortelling og høgtlesing. Om prosjektene BOKTRAS og LESEFRØ. Foredrag ved fagdag for øvingslærere.

      utenTitteltekst;

      2009-01-30.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Utenlandsadopterte barn og språklig mestring. Foredrag ved Logopediens dag.

      Logopediens dag;

      2009-03-06.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Joie de lire - Comment dévélopper la langue maternelle chez les enfants à l'école.

      utenTitteltekst;

      2009-01-12.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Joie de lire - Comment dévélopper la langue maternelle chez les enfants à l'école.

      utenTitteltekst;

      2009-01-13.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Lesefrø ? Boka som språkstimulerende aktivitet i barnehager med stor andel minoritetsspråklige.

      ?.

      Volum 17.

      s.3-8.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Kultur for lesing i barnehagen.

      utenTitteltekst;

      2008-12-03.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Kultur for lesing i barnehagen.

      utenTitteltekst;

      2008-09-18.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Uppstad, Per Henning

      (2008)

      Det flerspråklige mennesket.

      Pro-salong, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening;

      2008-10-02.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Lesefrø.

      Lesefrø;

      2008-10-16 - 2008-10-27.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Barn med flere språk.

      utenTitteltekst;

      2008-12-10.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Utenlandsadopterte barn og språk.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Adoptivbarn og språk.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Språkstimulering gjennom leseaktiviteter.

      BOKTRAS;

      2008-09-22.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Språkstimulering gjennom leseaktiviteter.

      BOkTRAS;

      2008-09-25.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Hva skjer når barn får nytt morsmål?.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Wagner, David-Alexandre

      (2008)

      God morgen Norge - Innslag om adopsjon og spørsmål fra barn.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Røskeland, Marianne

      (2006)

      Tror du dine egne øyne?.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Røskeland, Marianne

      (2006)

      Tror du dine egne øyne.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Røskeland, Marianne

      (2006)

      Tror du dine egne øyne?.

    • Røskeland, Marianne; Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Are there age differences in utilization of illustrations in reading science textbooks?.

      The 1st Scandinavian Workshop on Applied Eye-Tracking;

      2006-02-06 - 2006-02-08.

    • Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      The doubling of consonants in a text-writing task.

      SIGWriting 10th international conference of the EARLI special interest group in writing;

      2006-09-20 - 2006-09-22.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude

      (2006)

      TRAS og barns språkutvikling.

      Hvordan arbeide med språkutvikling hos førskolebarn?;

      2006-10-18 - 2006-10-19.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Tospråklige barnehagebarn.

      Boktras-konferansen;

      2006-09-22.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Hva er TRAS, og hvorfor er det viktig å observere og stimulere førskolebarns språkutvikling?.

      utenTitteltekst;

      2006-02-15.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Språk og språkutvikling hos minoritetsspråklige barn.

      utenTitteltekst;

      2006-09-19.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Språk og språkutvikling hos minoritetsspråklige barn.

      utenTitteltekst;

      2006-09-26.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Språk 4: Språk og språkutvikling hos minoritetsspråklige barn.

      utenTitteltekst;

      2006-11-28.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Minoritetsspråklige elever som faller mellom mange stoler Joron Pihls Etnisk mangfold i skolen : Det sakkyndige blikket.

      ?.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Hvorfor leser ikke minoritetsspråklige 10-åringer bedre?.

      ?.

      Volum 1.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Tanker om mulige prosjekter vedrørende TRAS og minoritetsspråklige barn.

      Nordisk TRAS-seminar;

      2005-08-26 - 2005-08-28.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Tidlig registrering av språkutvikling (TRAS).

      utenTitteltekst;

      2005-09-21.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Adoptivbarn - språk, lesing, læring.

      utenTitteltekst;

      2005-11-08.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Minoritetsspråklige elever og lesing – med bakgrunn i PIRLS 2001.

      Lesing og språkutvikling (Gi rom for lesing), Bergen, 26. oktober 2005;

      2005-10-26.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2004)

      Språk og lesing: Arv er langt fra alt!.

      ?.

      Volum 2.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Bilingual literacy: narrative performance in bilingual students.

      The 4th international symposium on bilingualism;

      2003-04-30 - 2003-05-03.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Språk og lesing: Arv er langt fra alt!.

      Adopsjonsforum.

      ISSN 0802-7617.

      Volum 5.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Språk og lesing: Arv er langt fra alt!.

      Adopsjonsforum.

      ISSN 0802-7617.

      Volum 5.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Uppstad, Per Henning

      (2003)

      ScriptLog – a new approach to Writing Processes.

      Seminaret “A Norwegian Approach to the Treatment of Dyslexia in Connection with E-learning” holdt i anledning det kongelige s atsbesøk i Brüssel, mai 2003.;

      2003-05-20 - 2003-05-22.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Peder Gammeltoft: The place-name element bólstađr in the North Atlantic area.

      ?.

      Volum 37.

      s.113-119.

    • Akselberg, Gunnstein; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Nordisk namnforskning 2002: Litteraturkrönika: Norge.

      Namn och bygd.

      ISSN 0077-2704.

      Volum 91.

      s.120-127.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Tospråklige: Læringsfortrinnet som blir en byrde?.

      utenTitteltekst;

      2002-11-21.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Språkkompetanse, lesing og skriving hos personer med norsk som andrespråk.

      Voksenopplæringskonferansen i Trondheim;

      2002-03-11 - 2002-03-12.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Språkets verdi i et flerkulturelt samfunn.

      På veg mot universitet: Hva er verd noe i forskning og undervisning?;

      2002-04-24.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Språkets verdi i et flerkulturelt samfunn.

      ?.

      Hefte 1.

      s.1-3.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Nordisk namnforskning 2001: Litteraturkrönika: Norge.

      ?.

      Volum 90.

      s.146-153.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Akselberg, Gunnstein

      (2001)

      Nordisk namnforskning 2000: Litteraturkrönika: Norge.

      ?.

      Volum 89.

      s.127-136.

    • Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2001)

      TRAS - Tidlig registrering av språkutvikling.

      Et forskningstorg;

      2001-11-30.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2001)

      Norsk som andrespråk og andrespråksperspektivet i norskfaget.

      Fagmøte;

      2001-03-23.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2001)

      Å vokse opp med to språk.

      Nasjonal SAMTAK-konferanse;

      2001-03-27 - 2001-03-28.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2001)

      Tospråklige elever og leseferdighet: Et forskningsprosjekt i tilknytning til leseundersøkelsen PIRLS.

      konferansen ”Hvordan skape gode begynnerlesere?";

      2001-10-24 - 2001-10-26.

    • Akselberg, Gunnstein; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2000)

      Nordisk namnforskning 1999. 2. Litteraturkrönika, 2.5 Norge.

      Namn och bygd.

      ISSN 0077-2704.

      s.148-155.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (1998)

      Analyse av stedsnavn i gammelt språkkontaktområde. En metodediskusjon.

      Tolvte nordiske navneforskerkongress;

      1998-06-13 - 1998-06-17.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (1998)

      Lucien Musset. Nordica et Normannica. Recueil d'études sur la Scandinavie ancienne et médiévale, les expéditions des Vikings et la fondation de la Normandie [...].

      Namn och bygd.

      ISSN 0077-2704.

      Volum 86.

      s.173-176.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (1996)

      Forskningsfaget navnegransking.

      Den 8. nasjonale konferansen i namnegransking.;

      1996-11-22.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Bakken, Arild Michel; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

      (2023)

      Podcast: Hvilken plass har leseleksen i norskfagets begynneropplæring?.

    • Færevåg, Margaret Klepstad; Wagner, Åse Kari H.; Bjerkan, Kirsten Meyer; Rege, Elisabeth

      (2017)

      Språkvansker i barnehagen.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2017)

      Film: Lese- og skrivevansker: Fins det risikotegn vi kan se etter allerede i barnehagealder?.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway