Hopp til hovedinnhold

Finn Egil Tønnessen

Professor emeritus

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
OD B-2488
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil

      (2020)

      Relations between motor skills and language skills in toddlers and preschool-aged children.

      Journal for Research in Arts and Sports Education

      ISSN 2535-2857.

      Volum 4.

      Hefte 2.

      s.47-67.

      DOI: 10.23865/jased.v4.2417

    • Giske, Rune; Ugelstad, Ingunn Berrefjord; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Eikeland, Synnøve; Tønnessen, Finn Egil; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2018)

      Toddlers' social competence, play, movement skills and well-being: an analysis of their relationship based on authentic assessment in kindergarten.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 26.

      Hefte 3.

      s.362-374.

      DOI: 10.1080/1350293X.2018.1431453

    • Walgermo, Bente R.; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil; Solheim, Oddny Judith

      (2018)

      Kartleggingsprøver i lesing - tid for nytenking?.

      Acta Didactica Norge

      ISSN 1504-9922.

      Volum 12.

      Hefte 4.

      DOI: 10.5617/adno.6499

    • Moser, Thomas; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Tønnessen, Finn Egil

      (2018)

      Development of motor-life-skills: variations in children at risk for motor difficulties from the toddler age to preschool age.

      European Journal of Special Needs Education

      ISSN 0885-6257.

      Volum 33.

      Hefte 1.

      s.118-133.

      DOI: 10.1080/08856257.2017.1306964

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil

      (2017)

      Mathematical skills and motor life skills in toddlers: do differences in mathematical skills reflect differences in motor skills?.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 25.

      Hefte 1.

      s.72-88.

      DOI: 10.1080/1350293X.2015.1062664

    • Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Can we read letters? Reflections on Fundamental issues in Reading and Dyslexia Research..

      Brill|Sense

      ISBN 9789462099562.

    • Bertram, Raymond; Tønnessen, Finn Egil; Strömqvist, Sven; Hyönä, Jukka; Niemi, Pekka Olavi

      (2015)

      Cascaded processing in written compound word production.

      Frontiers in Human Neuroscience

      ISSN 1662-5161.

      Volum 9.

      s.1-10.

      DOI: 10.3389/fnhum.2015.00207

    • Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Leseferdighet. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205431164.

      s.115-136.

    • Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Leseflyt. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205431164.

      s.172-183.

    • Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Leseundervisning. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205431164.

      s.137-147.

    • Stray, Liv Larsen; Kristensen, Øistein; Lomeland, Martha; Skorstad, Mette; Stray, Torstein; Tønnessen, Finn Egil

      (2013)

      Motor regulation problems and pain in adults diagnosed with ADHD.

      Behavioral and Brain Functions

      ISSN 1744-9081.

      Volum 9.

      DOI: 10.1186/1744-9081-9-18

    • Uppstad, Per Henning; Tønnessen, Finn Egil

      (2012)

      Definitions and Explanations in Language, Reading and Dyslexia Research. I: Latest Findings in Intellectual and Developmental Disabilities Research.

      IntechOpen

      ISBN 978-953-307-865-6.

      s.207-218.

      DOI: 10.5772/32144

    • Stray, Torstein; Stray, Liv Larsen; Tønnessen, Finn Egil

      (2012)

      Dat-Kon - et verktøy for differensiering av atferds- og konsentrasjonsvansker hos barn.

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

      Volum 77.

      Hefte 6.

      s.40-56.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2011)

      What are Skills? Some Fundamental Reflections.

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 11.

      s.149-158.

    • Uppstad, Per Henning; Tønnessen, Finn Egil

      (2011)

      The ABC of Reading. Perspectives on the Alphabetical Principle.

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 11.

      s.109-125.

    • Tønnessen, Finn Egil; Høien-Tengesdal, Ingjerd

      (2010)

      The relationship between phonological skills and word decoding.

      Scandinavian Journal of Psychology

      ISSN 0036-5564.

      DOI: 10.1111/j.1467-9450.2010.00856.x

    • Uppstad, Per Henning; Tønnessen, Finn Egil

      (2010)

      The Status of the Concept of 'Phoneme' in Psycholinguistics.

      Journal of Psycholinguistic Research

      ISSN 0090-6905.

      Volum 39.

      Hefte 5.

      s.429-442.

      DOI: 10.1007/s10936-010-9149-8

    • Beneventi, Harald; Tønnessen, Finn Egil; Ersland, Lars; Hugdahl, Kenneth

      (2010)

      Executive working memory processes in dyslexia: Behavioral and fMRI evidence.

      Scandinavian Journal of Psychology

      ISSN 0036-5564.

      Volum 51.

      Hefte 3.

      s.192-202.

      DOI: 10.1111/j.1467-9450.2010.00808.x

    • Beneventi, Harald; Tønnessen, Finn Egil; Ersland, Lars; Hugdahl, Kenneth

      (2010)

      Working memory deficit in dyslexia: behavioral adn fMRI evidence.

      International Journal of Neuroscience

      ISSN 0020-7454.

      Volum 120.

      Hefte 1.

      s.51-59.

      DOI: 10.3109/00207450903275129

    • Stray, Liv Larsen; Stray, Torstein; Iversen, Synnøve; Ruud, Anne; Ellertsen, Bjørn; Tønnessen, Finn Egil

      (2009)

      The Motor Function Neurological Assessment (MFNU) as an indicator of motor function problems in boys with ADHD.

      Behavioral and Brain Functions

      ISSN 1744-9081.

      Volum 5.

      DOI: 10.1186/1744-9081-5-22

    • Tønnessen, Finn Egil; Tønnessen, Finn Egil

      (2007)

      Gedächtnis, Computer und Leseprobleme. I: Literalität, Grundbildung oder Lesekomptenz?.

      Waxmann Verlag

      s.100-109.

    • Iversen, Synnøve; Berg, Karin; Berg, Karin; Ellertsen, Bjørn; Tønnessen, Finn Egil; Tønnessen, Finn Egil

      (2005)

      Motor coordination difficulties in a municipality group and in a clinical sample of poor readers.

      Dyslexia

      ISSN 1076-9242.

      Volum 11.

      Hefte 3.

      s.217-231.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      Les dangers et possibilités de l'evaluation des compétences en lecture. I: M.N. Romdhane, J.E. Gombert & M. Belajouza (eds.)L'apprentissage de la lecture: perspective comparative interlangue.

    • Moe-Nilssen, Rolf; Helbostad, Jorun; Talcott, ukjent-for-m022160; Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      Balance and gait in dyslexic children.

      Experimental Brain Research

      ISSN 0014-4819.

      Volum 150.

      s.237-244.

    • Talcott, Joel; ukjent-for-m022541, ukjent-for-m022541; van Ingelghem, M; Stein, John; Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      Impaired sensitivity to dynamic stimuli in poor readers of regular orthography.

      Brain and Language

      ISSN 0093-934X.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2002)

      Reading in Norway . I: Reading Literacy in 14 Countries.

      ISBN 9963607217.

      s.213-232.

    • Tønnessen, Finn Egil; Skaug, Sigdis

      (2001)

      Auditory and linguistic abilities among children with phonological problems.

      ?

      Volum 8.

      Hefte 3.

      s.358-367.

    • Roe, Astrid; Tønnessen, Finn Egil

      (2001)

      OECD tester 15-åringers leseforståelse - hvordan kan resultatene av slike undersøkelser tolkes og brukes?.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Volum 1.

      s.28-30.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2000)

      Will information technology hurt literacy?. I: Literacy - Challenges for the new millenium.

      s.21-28.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2000)

      Challenges for future research into dyslexia.

      Thalamus

      Volum 18.

      Hefte 1.

      s.41-45.

    • Tønnessen, Finn Egil; Romdhane, M.N. et al.

      (2000)

      Les dangers et possibilités des testes de lecture. I: Psychologie cognitive et apprentissage de la lecture.

      s.1-10.

    • Tønnessen, Finn Egil; Fagerheim, Toril; Raeymaekers, Peter; Lubs, Herbert; Lundberg, Ingvar; Tønnessen, Finn Egil; Austad, Ingolv

      (1999)

      Exclusion of linkage to 1p, 6p and Chromosome 15 in a large Norwegian family with dyslexia. I: Dyslexia:Advances in theory and practice.

      s.151-156.

    • Tønnessen, Finn Egil; Fagerheim, Toril; Raeymaekers, Peter; Pedersen, Marit; Tranebjærg, Lisbeth; Lubs, Herbert

      (1999)

      A new gene (DYX3) for dyslexia is located on chromosome 2.

      Journal of Medical Genetics

      ISSN 0022-2593.

      Volum 36.

    • Tønnessen, Finn Egil; Niemi, Pekka; Porpodas, Costas; Hynd, George

      (1999)

      Reading disorders and their treatment in Europe. Editorial introduction to a special issue of Journal of Learning Disabilities.

      Journal of Learning Disabilities

      ISSN 0022-2194.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Finnes det et 'dysleksigen'?. I: SLF-info.

    • Tønnessen, Finn Egil; Hynd, George

      (1999)

      Explanation and treatment of dyslexia. Options and limitations of the cognitive psychological approach.

      Journal of Learning Disabilities

      ISSN 0022-2194.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Awareness and automaticity. I: Dyslexia: Advances in theory and practice.

      s.91-100.

    • Lundberg, Ingvar (red.); Tønnessen, Finn Egil (red.); Austad, Ingolv (red.)

      (1999)

      Dyslexia:Advances in Theory and Practice.

      Kluwer Academic Publishers

      ISSN 792358376.

    • Lundberg, Ingvar; Tønnessen, Finn Egil; Austad, Ingolv

      (1999)

      Dyslexia: Advances in theory and practice.

      Kluwer Academic Publishers

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1998)

      Where literacy comes from.

      Nordisk tidsskrift for SPESIALPEDAGOGIKK

      ISSN 0040-8050.

      Volum 4.

      s.197-208.

    • Knivsberg, Ann-Mari; Reichelt, K.L.; Nødland, Magne; Tønnessen, Finn Egil

      (1998)

      Biochemical abnormalities in six-year old children with problem behaviour.

      Nordisk tidsskrift for SPESIALPEDAGOGIKK

      ISSN 0040-8050.

      Volum 2.

      s.74-85.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Can reading be taught?.

      ?

      Hefte 30.

    • Tønnessen, Finn Egil; Magerøy, I.

      (1997)

      Oppdragelse for livet. I: Forankring og fornyelse.

      s.170-181.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Testerone and dyslexia.

      Pediatric Rehabilitation

      ISSN 1363-8491.

      s.51-58.

    • Tønnessen, Finn Egil; Frost, J.; Sletmo, A.; Tønnessen, F. E.

      (1997)

      Den lille forskjellen. I: Skriften på veggen. Hva skjer med vår leseferdighet?.

      s.141-149.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      How can we best define "dyslexia"?.

      Dyslexia

      ISSN 1076-9242.

      Volum 3.

      s.78-92.

    • Tønnessen, Finn Egil; Frost, J.; Sletmo, A; Tønnessen, F. E.

      (1997)

      Lesing for livet. I: Skriften på veggen. Hva skjer med vår leseferdighet?.

      s.123-139.

    • Tønnessen, Finn Egil; Linnakyl@æ, P.; T@ørm@ækangas, K.; Frost, J.; Sletmo, A.; Tønnessen, F. E.

      (1997)

      What's the difference between teaching reading in Finland and Norway?. I: Skriften på veggen. Hva skjer med vår leseferdighet?.

      s.97-119.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Treating dyslexia and teaching reading.

      ?

      Hefte 3.

      s.100-106.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Livets smerte.

      ?

      Hefte 18.

      s.2642-2643.

    • Tønnessen, Finn Egil; Frost, J.; Sletmo, A.; Tønnessen, F. E.

      (1997)

      Når tallene tier. I: Skriften på veggen. Hva skjer med vår leseferdighet?.

      s.151-155.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      The IEA Study of Reading Literacy: Achievement and Instruction in Thirty-Two School Systems/Warwick B. Elley; Review.

      Scandinavian Journal of Psychology

      ISSN 0036-5564.

      Volum 37.

      Hefte 2.

      s.226-227.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Funksjonell analfabetisme.

      Nordisk tidsskrift for specialpedagogikk

      ISSN 0048-0509.

      Volum 3.

      s.90-96.

    • Tønnessen, Finn Egil; Kiossoglou-Adams, A.; Nakou, S.; Pantelakis, S.

      (1996)

      Issues of literacy. I: The child in the world of tomorrow: the next generation.

    • Tønnessen, Finn Egil; Kiossoglou-Adams, A.; Nakou, S.; Pantelakis, S.

      (1996)

      Issues of literacy. I: The child in the world of tomorrow.

      s.228-233.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1995)

      Literacy in Norway.

      Journal of Adolescent & Adult Literacy

      ISSN 1081-3004.

      Volum 39.

      Hefte 3.

      s.244-246.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1995)

      On defining 'dyslexia'.

      Scandinavian Journal of Educational Research

      ISSN 0031-3831.

      Volum 39.

      Hefte 2.

      s.139-156.

    • Tønnessen, Finn Egil; Høien, Torleiv; Lundberg, Ingvar; Larsen, Jan Petter

      (1994)

      Immune disorders and dyslexia. A study of asthmatic children and their families.

      Reading and writing

      ISSN 0922-4777.

      Volum 6.

      s.151-160.

    • Tønnessen, Finn Egil; Hagtvet, Bente E.; Hertzberg, Frøydis; Vannebo, Kjell I.

      (1994)

      Leseferdigheten i norsk grunnskole. I: Ferdigheter i fare? Om lesing og skriving i dagens samfunn.

      s.129-143.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1994)

      Problems concerning observation and treatment of milder learning difficulties in schoolchildren.

      Nordisk tidsskrift for SPESIALPEDAGOGIKK

      ISSN 0040-8050.

      s.168-176.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1993)

      Do schools make any differences? On the variety of reading abilities in the 3rd and 8th grade in Norway.

      Scandinavian Journal of Educational Research

      ISSN 0031-3831.

      Volum 37.

      Hefte 1.

      s.75-88.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1993)

      A world of difference: Editorial introduction to special issue on the IEA Reading Literacy Study.

      Scandinavian Journal of Educational Research

      ISSN 0031-3831.

      Volum 37.

      Hefte 1.

      s.3-14.

    • Tønnessen, Finn Egil; Løkken, Arne; Høien, Torleiv; Lundberg, Ingvar

      (1993)

      Dyslexia, left-handedness and immune disorders.

      Archives of Neurology

      ISSN 0003-9942.

      Volum 50.

      s.411-416.

  • Bøker og kapitler
    • Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil

      (2021)

      Å lykkes med lesing : Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring. 2. utgave.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205553743.

    • Tønnessen, Finn Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2014)

      Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205431164.

    • Solheim, Ragnar Gees; Engen, Liv; Tønnessen, Finn Egil; Oftedal, Marit Petersen; Olofsson, Åke; Begnum, Anne Charlotte

      (2005)

      Leseferdighet på 2. og 7. trinn skoleåret 2003-2004 og oppsummering av resultatene for skoleårene 2001-2002, 2002-2003 og 2003-2004.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil; Oftedal, Marit Petersen

      (2003)

      Leseferdighet i 7. klasse høsten 2002.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      PIRLS. En norsk kortversjon av den internasjonale rapporten om 10-åringers lesekunnskaper.

      ISBN 8276490301.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      Hvem er de lesesvake?.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      Slik leser 10-åringer i Norge En kartlegging av leseferdighet blant 10-åringer i Norge.

      ISBN 8276490298.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2003)

      Hvorfor leser klasser så forskjellig? En sammenligning av de 20 klassene med de beste og de 20 klassene med de svakest.

      ISBN 8276490336.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Culturally balanced assessment of reading (c-bar).

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2000)

      Leseferdighet, elevatferd og læringsmiljø.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Troll i ord. En forstudie.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Kartlegging av leseferdighet og lesevanser på 9. klassetrinn.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Er avkoding bevisst eller automatisk?.

    • Tønnessen, Finn Egil; Solheim, Ragnar Gees

      (1998)

      Kartlegging av leseferdighet og lesevaner på 2. klassetrinn.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Dyslexia: Challenges for future research.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Statistikk-Stikkord.

    • Tønnessen, Finn Egil; Solheim, R.G

      (1997)

      Kartlegging av leseferdighet og lesevaner på 2. klassetrinn.

    • Tønnessen, Finn Egil; Frost, J.; Sletmo, A.; Tønnessen, F. E.

      (1997)

      Skriften på veggen. Hva skjer med vår leseferdighet?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Automaticity and awareness.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Syn og lesing.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Response and resistance in the treatment an training of dyslexics.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Explanation or understanding in dyslexia research?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Linjer i barns lesing.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Læring og lesing.

    • Jacobsen, Ø.; Haugen, O.H.; Helland, M.; Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Kartleggingsprosjektet Synsvaker og lesevansker.En Prosjektskisse.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1995)

      Leselyst og lesestoff.

    • Høien, Torleiv; Lundberg, Ingvar; Tønnessen, Finn Egil

      (1994)

      Kor godt les norske barn?.

    • Lundberg, Ingvar; Tønnessen, Finn Egil; Høien, Torleiv

      (1993)

      Norsk leseundervisning i internasjonalt lys.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1985)

      Human-etikk og kristendom : en kritisk analyse av Human-etisk forbund.

      Luther Forlag

      ISBN 8253174292.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1983)

      Verdier og livssyn i skole og barnehage.

      Cappelen Damm AS

      ISBN 8202099315.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1982)

      Livssynsorientering.

      Cappelen Damm AS

      ISBN 9788202099138.

  • Formidling
    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil

      (2020)

      Sammenhenger mellom barns språklige og motoriske utvikling i barnehagealder.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2017)

      What exactly is dyslexia?.

      Lesesenteret, nettsider

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2016)

      "Metakognisjon" – et overflødig begrep?.

      www.sprakløyper.no

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Svak motorikk kobles til svake matematikkferdigheter.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Two-year-olds with poor motor function display poor mathematical skills.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Poor motor skills in toddlers hint at poor math abilities.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Toddlers who have poor motor skills may be bad in math, research reveals.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Trenger vi dysleksibegrepet?.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Poor motor skills in toddlers hint at poor math abilities.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      The concept of skill as basis/paradigm for new reasearch on dyslexia.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Poor motor skills in two-year-olds could indicate slow development in mathematical proficiency.

    • Moser, Thomas; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Relations between motor and language skills at age 2:9 and 4:9. Findings based on authentic assessment Kindergartens from the Stavanger Project.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      God motorikk kobles til gode matteferdigheter hos små barn.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Hva er egentlig dysleksi?.

      Forskning.no

      ISSN 1891-635X.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Var du en haj til at samle lego-klodser? Børn med god motorik har nemmere ved at regne den ud.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Lærere og foreldre - ta språket tilbake!.

      Forskning.no

      ISSN 1891-635X.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Småbørn med god motorik er bedre til matematik.

    • Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Misbruk av hjerneforskning.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Hermeneutikk og leseopplæring.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Trenger vi egentlig dysleksibegrepet?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2015)

      Hva er metakognisjon - og kan den brukes i undervisningen?.

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil

      (2014)

      Barns matematiske og motoriske utvikling.

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil

      (2014)

      The relation between mathematical skills and motor skills in toddlers.

    • Uppstad, Per Henning; Tønnessen, Finn Egil

      (2014)

      Processes and Products in Reading and Writing.

    • Moser, Thomas; Reikerås, Elin Kristi Lie; Tønnessen, Finn Egil

      (2014)

      Prediction of the Development of Children’s Everyday Motor Competency in Early Childhood Education Institutions.

    • Heskestad, Stig; Tønnessen, Finn Egil

      (2012)

      Verdien av et menneske.

      Tidsskrift for Den norske legeforening

      ISSN 0029-2001.

      Volum 7.

      s.862-863.

      DOI: 10.4045/tidsskr.11.1089

    • Berg, Karin; Berg, Karin; Iversen, Synnøve; Ellertsen, Bjørn; Tønnessen, Finn Egil; Tønnessen, Finn Egil

      (2007)

      Motor coordination difficulties in a municipality group and in a clinical sample of poor readers.

    • Iversen, Synnøve; Berg, Karin; Berg, Karin; Ellertsen, Bjørn; Tønnessen, Finn Egil; Tønnessen, Finn Egil

      (2007)

      Motor coordination difficulties in a municipality group and in a clinical sample of poor readers.

    • Bertram, Raymond; Hyõnã, Jukka; Tønnessen, Finn Egil; Strõmqvist, Sven; Pekka, Niemi

      (2004)

      Compound elicitation in Finnish: The case of writing.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2004)

      Hvorfor leser klasser så forskjellig? (Del 2).

      ?

      Hefte 02.apr.

      s.1-3.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil

      (2004)

      Hvorfor leser klasser så forskjellig? (Del 1).

      ?

      Hefte 01.apr.

      s.4-5.

    • Fagerheim, Toril; Raeymaekers, Peter; Tønnessen, Finn Egil; Sandkuijl, Lodewijk; Lubs, Herbert; Tranebjærg, Lisbeth

      (2000)

      A genome-wide search for dyslexia loci in a large Norwegian family.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2000)

      Flere universiteter?.

      Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)

      ISSN 0804-3116.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2000)

      Autoritet og frihet i oppdragelsen.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (2000)

      Comments on 'Cognitive processes in text writing'.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      On predicting and preventing dyslexia.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Dyslexia - some thorny issues.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      The future of literacy.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Fantasi på si?.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

      s.29-29.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Diagnosis is all in the chromosomes.

      ?

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1999)

      Mer enn ord.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

      s.12-12.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1998)

      Phonological and/or auditory deficits in dyslexia?.

    • Lubs, H.A.; Tønnessen, Finn Egil; Fagerheim, T.

      (1998)

      Genetics of dyslexia.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1998)

      Is there a common cause behind hearing impairment and phonological deficits?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1998)

      Can computers resolve our reading problems?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Ulike menneskesyn.

      Prismet

      ISSN 0032-8847.

      Hefte 2.

      s.57-68.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1997)

      Dyslexics, computers and society.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1996)

      Lys på lesing.

      Prismet

      ISSN 0032-8847.

      Volum 2.

      s.93-95.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1995)

      Explanation or understanding in dyslexia research?.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1994)

      Subgrouping types of dyslexia.

    • Linnakylä, Pirjo; Mejding, Jan; Taube, Karin; Tønnessen, Finn Egil; Valgeirsdottir, Sigridur

      (1993)

      A comparative study of classroom environment and reading ability in the Nordic countries.

    • Tønnessen, Finn Egil

      (1993)

      Does dyslexia run in families?.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway