Hopp til hovedinnhold

Anne Elisabeth Dahle

Ekstern

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2490
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Dahle, Anne Elisabeth; Løge, Inger Kristine

      (2018)

      Co-existing weak language skills and weak social skills in 33-months-old Norwegian children referred to the School Psychology Service for Language difficulties or social difficulties.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 26.

      Hefte 6.

      s.909-926.

      DOI: 10.1080/1350293X.2018.1533708

    • Gunnerud, Hilde Lowell; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Dahle, Anne Elisabeth

      (2018)

      The influence of home language on dual language toddlers’ comprehension in Norwegian.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 26.

      Hefte 6.

      s.833-854.

      DOI: 10.1080/1350293X.2018.1533704

    • Dahle, Anne Elisabeth; Knivsberg, Ann-Mari

      (2014)

      Internalizing, externalizing and attention problems in dyslexia.

      Scandinavian Journal of Disability Research

      ISSN 1501-7419.

      Volum 16.

      Hefte 2.

      s.179-193.

      DOI: 10.1080/15017419.2013.781953

    • Dahle, Anne Elisabeth; Knivsberg, Ann-Mari

      (2012)

      Problematferd ved alvorlig og moderat dysleksi. I: Skriv! Les!.

      Akademika forlag

      ISBN 978-82-519-2870-0.

      s.255-269.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2011)

      Sliter med mer enn dysleksi.

      Univers - magasin fra Universitetet i Stavanger

      ISSN 1893-2355.

      Hefte 3.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Knivsberg, Ann-Mari; Andreassen, Anne Brit

      (2010)

      Coexisting problem behaviour in severe dyslexia.

      Journal of Research in Special Educational Needs

      ISSN 1471-3802.

    • Knivsberg, Ann-Mari; Dahle, Anne Elisabeth; Andreassen, Anne Brit

      (2010)

      Dysleksi - men ikke "bare" det - fokus på tilleggsvansker av atfersmessig art.

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

      Volum 75.

      Hefte 4.

      s.38-45.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2003)

      Ordlesing fundamentet for god leseferdighet. I: Lese- og skriveutvikling Fokus på grunnleggende ferdigheter.

    • Oftedal, Marit Petersen; Dahle, Anne Elisabeth

      (2002)

      Hva betyr fonologiske og ortografiske ferdigheter for leseferdighet i 2. klasse?. I: Høgskolen i Stavanger, Spespedtorget (se nettadresse).

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Egil

      (2001)

      Leseopplæring i grunnskolen Lærerutdanningens ansvar.

      ?

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2001)

      Leseboka i endring med fokus på lærerrollen.

      ?

  • Bøker og kapitler
    • Dahle, Anne Elisabeth; Nøttaasen Gabrielsen, Nina; Skaathun, Astrid

      (2016)

      Når skriftspråket blir utfordrende. Utvikling, kartlegging og tiltak på begynnertrinnene.

      ISBN 978-82-7649-082-4.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2015)

      Dysleksi og svake regneferdigheter. I: Dysleksivennlig skole.

      ISBN 978-82-90503-12-8.

      s.152-155.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2011)

      Problematferd ved dysleksi. Svake regneferdigheter ved dysleksi.

      ISBN 978-82-7644-470-4.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Skaathun, Astrid; Begnum, Anne Charlotte

      (2009)

      Rapport til Utdanningsdirektoratet "Kartlegging av leseferdighet" 2. årstrinn, våren 2009.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Skaathun, Astrid; Begnum, Anne Charlotte

      (2009)

      Rapport til Utdanningsdirektoratet "Kartlegging av leseferdighet" 1. årstrinn, våren 2009.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Skaathun, Astrid

      (2009)

      Obligatorisk kartleggingsprøve. Kartlegging av leseferdighet 1. årstrinn.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Skaathun, Astrid

      (2009)

      Obligatorisk kartleggingsprøve. Kartlegging av leseferdigheit 1. årssteget.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Skaathun, Astrid

      (2009)

      Obligatorisk kartleggingsprøve. Kartlegging av leseferdighet. 1. årstrinn. Del 1: Lærerveiledning.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Skaathun, Astrid

      (2009)

      Idéhefte. Kartleggign av leseferdighet. 1. og 2. årstrinn.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Skaathun, Astrid

      (2009)

      Idéhefte. Kartlegging av leseferdigheit 1. og 2. årssteget.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Skaathun, Astrid

      (2009)

      Obligatorisk kartleggingsprøve. Kartlegging av leseferdigheit. 1. årssteget Del 1: Lærarrettleiing.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2009)

      Word decoding skills, mathematical skills and AD/HD problems. I: Proceedings of the 4th Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2008)

      Word decoding skills mathematical skills and AD/HD-problems. I: British Dyslexia assosiation Dyslexia: making Links.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Skaathun, Astrid; Gabrielsen, Nina Nøttaasen

      (2008)

      Obligatorisk kartleggingsprøve Kartlegging av lesedugleik på 2. årssteget, del 2.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Skaathun, Astrid; Gabrielsen, Nina Nøttaasen

      (2008)

      Obligatorisk kartleggingsprøve Kartelgging av leseferdighet på 2. årstrinn, del 2 Idéhefte.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Skaathun, Astrid

      (2007)

      Revisjon av Kartlegging i lesing. 2. klasse. Delrapport.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Skaathun, Astrid

      (2007)

      Revisjon av Kartlegging i løesing. 2. klasse. Delrapport.

    • Oftedal, Marit Petersen; Dahle, Anne Elisabeth

      (2004)

      Leseutvikling og leseferdighet i 4. klasse med fokus på effektiv trening for svake lesere.

    • Oftedal, Marit Petersen; Dahle, Anne Elisabeth

      (2003)

      Forskningsrapport Solaprosjektet 2002-2003: Leseutvikling og leseferdighet i 3. klasse med fokus på svake leseres utvikling.

    • Oftedal, Marit Petersen; Dahle, Anne Elisabeth

      (2002)

      Forskningsrapport Solaprosjektet 2001-2002: Lese- og skriveopplæring: Kartlegging og vurdering av leseferdighet i 2. klasse.

    • Austad, Ingolv; Dahle, Anne Elisabeth

      (2001)

      Evaluering av signalprosjektet Troll i ord.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2000)

      Norsk leseopplæring fra 1974 til 2000, en positiv utvikling?.

  • Formidling
    • Dahle, Anne Elisabeth; Løge, Inger Kristine; Joner, Maya Dybvig

      (2018)

      Språklig og sosial kompetanse hos barn med språklige utfordringer.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Buch-Iversen, Ida

      (2018)

      Betydningen av ordavkoding og vokabular for leseforståelse på 5. trinn.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Løge, Inger Kristine

      (2017)

      Sammenheng mellom språkvansker og sosiale vansker hos barn som er meldt til Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) i barnehagealder.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Buch-Iversen, Ida; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2017)

      Ordavkoding og vokabular hos 10 år gamle svake, middels og sterke lesere.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Buch-Iversen, Ida

      (2017)

      Ferdigheter i ordavkoding og vokabularhos 10 år gamle svake, middels og sterke lesere.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Buch-Iversen, Ida

      (2017)

      Ferdigheter i ordavkoding og vokabular hos 10 år gamle svake, middels og sterke lesere.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Buch-Iversen, Ida; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2017)

      Ordavkoding og vokabular hos 10 år gamle svake, middels og sterke lesere.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Bentsen, Edle Inga

      (2016)

      Obligatoriske kartleggingsprøver i lesing for 1. til 3. trinn.

    • Bentsen, Edle Inga; Dahle, Anne Elisabeth

      (2016)

      Bokstavprøve.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Bentsen, Edle Inga

      (2016)

      Vurdering og oppfølging av kartleggingsresultater.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Bentsen, Edle Inga

      (2016)

      Tidlig kartlegging og kartleggingsprøvers kvalitet.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Løge, Inger Kristine

      (2015)

      Barn henvist PPT i barnehagealder- Hvordan var deres språklige og sosiale kompetanse ved 2 år og 9 måneder? .

    • Gunnerud, Hilde; Dahle, Anne Elisabeth; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Hjemmespråkets betydning for flerspråklige barns utvikling av språkforståelse på norsk.

    • Gunnerud, Hilde Lowell; Dahle, Anne Elisabeth; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Hjemmespråkets betydning for flerspråklige barns utvikling av språkforståelse på norsk..

    • Gjestsen, Åse Kathrine; Dahle, Anne Elisabeth

      (2015)

      Stavestrategier hos barn på 2. trinn som både har svak ordavkoding og svak staveferdighet.

    • Gjestsen, Åse Kathrine; Dahle, Anne Elisabeth

      (2015)

      Stavestrategier hos barn på 2. trinn som både har svak ordavkoding og svak staveferdighet .

    • Gjestsen, Åse Kathrine; Dahle, Anne Elisabeth

      (2015)

      Kartlegging med nasjonale prøver i lesing og regning.

    • Helgevold, Lise; Dahle, Anne Elisabeth

      (2015)

      Erfaring ved implementering av observasjons- og veiledeningsmateriellet Leselos.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2015)

      Bruk av obligatoriske kartleggingsprøver i lesing.

    • Gunnerud, Hilde Lowell; Dahle, Anne Elisabeth; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Hjemmespråkets betydning for flerspråklige barns utvikling av språkforståelse på norsk.

    • Halsne, Elly; Dahle, Anne Elisabeth

      (2015)

      Kartlegging av språk i tidlig alder.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2015)

      Obligatoriske kartleggingsprøver for 1., 2. og 3. trinn.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2015)

      Kartlegging av lese- og regneferdighet, Stavangerprosjektet.

    • Aven, Lene; Dahle, Anne Elisabeth

      (2015)

      Hva mestrer de svakeste staverne? Staveferdigheter og stavefeil blant 2. trinnselever med svake staveresultater. .

    • Dahle, Anne Elisabeth; Løge, Inger Kristine

      (2015)

      Barn som henvises til PPT i barnehagealder- Hvordan var deres språklige og sosiale kompetanse ved 2 år og 9 måneder? .

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Dahle, Anne Elisabeth

      (2014)

      Stavanger prosjektet - Det lærende barnet. Om prosjektet og skolenes bidrag.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Løge, Inger Kristine

      (2014)

      Children at risk relaation between language difficulties and social interaction difficulties.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Løge, Inger Kristine

      (2014)

      Språklig og sosial kompetanse hos 2 ½ åringer som er henvist til PPT.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2013)

      Stavangerprosjektet: Skoledelen Risikoprosjektet.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2013)

      Vanlige tilleggsvansker ved dysleksi.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2013)

      Kartlegging av leseferdighet.

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Dahle, Anne Elisabeth; Bjørg, Jølbo

      (2013)

      Stavangerprosjektet-Det lærende barnet.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2013)

      Kartlegging av leseferdighet.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2013)

      Elever med lese- og skrivevansker.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2013)

      Elever med lese- og skrivevansker.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2012)

      kartleggingsprøvene på 1. og 2. trinn som pedagogisk verktøy.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2012)

      Kartlegging ,screening, Kartlegging av elever med vansker, Ortografiske ferdigheter.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2012)

      Vurdering av orddiktater, Hvilken informasjon kan en enkel orddiktat gi?, Casestudie.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2012)

      Kartlegging, screening, Kartlegging av elever med vansker, Ortografiske ferdigheter, Foreldreperspektivet.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2012)

      Intervensjon ved dysleksi.

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

      Volum 09.

      s.34-44.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2012)

      Språk-, lese- og skriveutvikling.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2012)

      Vurdering av orddiktater, Hvilken iinformasjon kan en enkel ordlesingsoppgave gi?, Casestudie.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2012)

      Språk-, lese- og skriveutvikling.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2012)

      Psykiske problemer ved dysleksi.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2012)

      Kartleggingsprøver på 1. 2. og 3. trinn.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Knivsberg, Ann-Mari

      (2011)

      Problematferd ved alvorlig og ved moderat grad av dysleksi.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2011)

      Alvorlig dysleksi og problematferd.

      Rom for læring

      ISSN 1891-5922.

      Volum 3.

    • Knivsberg, Ann-Mari; Dahle, Anne Elisabeth

      (2011)

      Stavangerprosjektet Det lærende barnet. Et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Stavanger og Stavanger kommune.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av leseferdighet.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av leseferdighet.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Organisering av spesialundervisning.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av lese- og skriveferdigheter til elever som strever.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av ortografiske ferdigheter i dialog med eleven.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Hvilken informasjon kan en enkle orddiktat gi?.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av ortografiske ferdigheter i dialog med eleven.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av ortografiske ferdigheter i dialog med eleven.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av lese- og skriveferdigheter til elever som strever.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av ortografiske ferdigheter i dialog med eleven.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Hvilken informasjon kan en enkel ordlesingsoppgave gi?.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av lese- og skriveferdigheter til elever som strever.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Organisering av spesialundervisning.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Hvilken informasjon kan en enkle orddiktat gi?.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av lese- og skriveferdigheter til elever som strever.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Hvilken informasjon kan en enkle orddiktat gi?.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Hvilken informasjon kan en enkle orddiktat gi?.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Organisering av spesialundervisning.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av leseferdighet.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Organisering av spesialundervisning.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Kartlegging av leseferdighet.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Hvilken informasjon kan en enkel ordlesingsoppgave gi?.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Hvilken informasjon kan en enkel ordlesingsoppgave gi?.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2010)

      Hvilken informasjon kan en enkel ordlesingsoppgave gi?.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2009)

      Jenters og gutters leseferdighet.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2009)

      Jenters og gutters leseferdigheter.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2008)

      Word decoding skills, mathematical skills and AD/HD-problems.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2007)

      Word decoding skills, mathematical skills and AD/HD problems.

    • Dahle, Anne Elisabeth; Stuestøl, Liv Caroline

      (2007)

      Leseopplæring og leseutvikling.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2007)

      Word decoding skills, mathematical skills and AD/HD problems.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2006)

      Oppfølging av lese- og skrivevansker.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2006)

      Symptomer på vansker i staving.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2006)

      Oppfølging av elever med lese- og skrivevansker.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2006)

      Dysleksi.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2006)

      Kartlegging av ortografiske ferdigheter.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2006)

      Symptomer på vansker i staving.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2006)

      En skolehistorie.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2006)

      Dysleksi.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2006)

      En skolehistorie.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2006)

      Kartlegging av ortografiske ferdigheter.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2005)

      Symptomer på vansker i skriving Analyse av feilskriving ved ordskriving.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2004)

      Utfrodringer knyttet til den første leseopplæringen.

    • Oftedal, Marit Petersen; Dahle, Anne Elisabeth

      (2004)

      Intensivt treningsopplegg for svake lesere gir effekt!.

      ?

      Volum 1.

      s.5-6.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2002)

      Det viktige begynnerleseverket.

      ?

      s.67-69.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2001)

      Hva er god begynneropplæring i lesing?.

      ?

    • Dahle, Anne Elisabeth; Gabrielsen, Egil

      (2001)

      Kan nyutdannede lærere lære elevene å lese?.

      ?

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2001)

      Lærebokas plass i leseopplæringen.

    • Dahle, Anne Elisabeth

      (2001)

      Leseboka i et historisk perspektiv, med fokus på lærerrollen.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Oftedal, Marit Petersen; Dahle, Anne Elisabeth

      (2004)

      Forebygging av lese- og skrivevansker.

    • Oftedal, Marit Petersen; Dahle, Anne Elisabeth

      (2004)

      Kartlegging av lese- og skrivevansker.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway