Anne Gunn Dovland Vassbø

Universitetslektor i helsevitenskap/sykepleievitenskap

Anne Gunn Dovland Vassbø

Kontakt

Telefon: 51831067

E-post: anne.g.vassbo@uis.no

Rom: KA U-106

Organisasjonsenhet

Det helsevitenskapelige fakultet

Avdeling for omsorg og etikk

Kort om meg

Jeg er universitetslektor ved bachelor i sykepleie. 

 

 

 

 

Dette forsker jeg på

Forskningsområdene mine er læringsmiljø (fysiske og virtuelle), simuleringsbasert læring og etikk.

Jeg har vært med i programområdet for Livsfenomener og omsorg | Universitetet i Stavanger (uis.no) fra 2019, fra 2024 kalt Programområdet for eksistensiell helse og omsorg.

Jeg har vært med i forskningsgruppa Etiske løsninger i digitale helse- og omsorgstjenester (E-DigiCare) | Universitetet i Stavanger siden 2024.

 

Akademisk bakgrunn

Jeg er utdannet sykepleier (1999) med mastergrad i sosialpedagogikk (2019) med fokus på læringsmiljø i refleksjonsgrupper i praksisstudier. 

Jeg har vært tilknyttet UiS som praksislærer siden 2009 og universitetslektor siden 2019. Jeg veileder studenter i ulike praksisemner og teoriemner gjennom hele sykepleierutdanningen. 

På første år er jeg gruppeveileder, emneansvarlig for BSY160 (Sykepleiens grunnlag) del I, og faglærer i sykepleiens historiske grunnlag og kroppspleie, munnstell og sengereiing. 

For tredje år var jeg årskullansvarlig 2022-2024. I årene 2022-2025 var jeg seniorfasilitator ved bachelor i sykepleie.

Min sykepleiefaglige erfaring er fra kommunehelsetjenesten (sykehjem m.m.) og Røde Kors (blodtapping).

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Koskinen, Camilla Ann-Louise; Vassbø, Anne Gunn Dovland; Estman, Linda Susanne

(2025)

A caring-perception model for ethical competence in virtual reality environment.

Nursing Ethics.

ISSN 0969-7330.

s.1-12.

DOI: 10.1177/09697330251328651

Vassbø, Anne Gunn Dovland; Gjesdal, Kine; Handeland, Maria

(2024)

Refleksjonsgrupper som læringsarena under praksisstudier: en kvalitativ studie om sykepleierstudenters erfaringer.

UNIPED.

ISSN 1500-4538.

Volum 47.

Hefte 2.

s.115-127.

DOI: 10.18261/uniped.47.2.4

Formidling

Guise, Veslemøy; Johannessen, Torunn Beate; Vassbø, Anne Gunn Dovland; Enge, Irene Hodnefjell

(2024)

SimBegin - en metode for peer-to-peer simulering i helsefaglige utdanninger .

Nettverkssamling - simulering i helsefaglige utdanninger;

2024-01-17 - 2024-01-18.

Vassbø, Anne Gunn Dovland

(2024)

Sykepleierstudenter gruer seg til å snakke med sin egen lærer. Hvorfor gjør de det?.

Sykepleien.no.

Vassbø, Anne Gunn Dovland

(2024)

Sykepleierstudenter gruer seg til å snakke med sin egen lærer. Hvorfor gjør de det?.

Forskning.no.

ISSN 1891-635X.

Vassbø, Anne Gunn Dovland; Koskinen, Camilla Ann-Louise

(2024)

Omsorgsbasert Etisk Kompetansemodell - Danning av etisk kompetanse i virtuelle miljø.

Rom for sansning? Omsorgens estetikk;

2024-09-18 - 2024-09-19.

Enge, Irene Hodnefjell; Guise, Veslemøy; Johannessen, Torunn Beate; Vassbø, Anne Gunn Dovland

(2024)

SamSim- pilotstudie av simulering sammen i praksis.

MedSim Norge nettverkskonferanse 2024;

2024-05-29 - 2024-05-30.

Vassbø, Anne Gunn Dovland; Koskinen, Camilla Ann-Louise

(2024)

Theoretical Perspectives on Caring. See and Listen to the Patient in a Virtual Reality.

NCCS and EACS 5th international conference ‘Caring science - the heart of multi-professional care’;

2024-04-24 - 2024-04-25.

Handeland, Maria; Vassbø, Anne Gunn Dovland

(2022)

Fra master til artikkel. Refleksjonsgrupper i praksisstudier - sykepleierstudenters erfaringer.

Møte i programområdet Livsfenomener og omsorg;

2022-10-24.